تولید بنزین کشور حدود 9 میلیون لیتر در روز افزایش یافت

تولید بنزین کشور حدود 9 میلیون لیتر در روز افزایش یافت
ظرفیت تولید بنزین کشور در سال جهاد اقتصادی هشت میلیون و 900 هزار لیتر در روز افزایش یافت.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این میزان افزایش ظرفیت تولید بنزین با استاندارد 'یورو چهار' در پالایشگاه های آبادان، اراک و لاوان صورت گرفته است. به طور نمونه، با بهره برداری از طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه امام خمینی شازند (ره) اراک تولید بنزین این پالایشگاه از حدود 9 میلیون لیتر در روز به 12 میلیون لیتر در روز افزایش یافت.

در کنار این دستاورد ، ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی کشور نیز در سال جهاد اقتصادی 100 هزار بشکه در روز افزایش یافت.

بر اساس اطلاعات دریافتی از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، در بخش دستاوردهای عمده در حوزه خطوط لوله و مخابرات، ظرفیت سازی انتقال نفت خام و فرآورده نفتی به حجم 385 هزار بشکه در روز انجام شد.

همچنین در این بخش می توان به احداث خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده، نوسازی خطوط انتقال نفت خام و فرآوده موجود و همچنین احداث خطوط لوله سوخت رسانی به نیروگاه ها به طول 845 کیلومتر اشاره کرد.

در بخش خطوط لوله و مخابرات در سال جهاد اقتصادی، سامانه طب صنعتی از راه دور جهت مناطق عملیاتی برقرار و شش مرکز مخابراتی جدید در کشور احداث شد.

 

** احداث 183 جایگاه سی ان جی

در پایان دهمین ماه ( دی ماه) از سال جهاد اقتصادی، 183 جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (سی.ان.جی) در مناطق مختلف کشور احداث شد و به این طریق به منظور ایجاد توازن بین تولید خودروهای گازسوز با تعداد جایگاه های عرضه سی.ان.جی تعداد این جایگاه ها به یک هزارو 830 جایگاه رسید.

به این ترتیب ایران در بخش جایگاه های سی ان جی بعد از کشورهای پاکستان، چین و آرژانتین در مقام چهارم قرار گرفت که بر اساس برنامه ها تا پایان بهار سال 1391 و افزایش تعداد جایگاه ها به 2 هزار و 500 واحد، در مقام دوم جهان خواهد ایستاد.

کاهش آلایندگی هوا، محدودیت در تامین منابع نفتی و متعاقباً هزینه کمتر تهیه و استفاده از گاز طبیعی نسبت به بنزین و نفت گاز از عوامل افزایش تمایل استفاده از گاز طبیعی فشرده به عنوان سوخت خودروها به شمار می رود.

 

** جمع آوری و بازیافت گازهای هیدروکربوری

همچنین در سال جهاد اقتصادی اولین واحد جمع آوری و بازیافت گازهای هیدروکربوری در انبارهای نفت کشور راه اندازی شد. این طرح با عنوان طرح 'کهاب' برگرفته از اول کلمات کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین است که ابتدا به منظور پیگیری اهداف زیست محیطی پایه گذاری شده بود ، اما اکنون به عنوان یک طرح اقتصادی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

اطلاق کلمه طرح، نشان دهنده وسعت آن است که کل کشور را در بر می گیرد و در خلال آن در حدود 80 انبار نفت، 2500 جایگاه سوختگیری بنزین و 10 هزار نفتکش اجرا می شود.

همچنین در سال جهاد اقتصادی ظرفیت ذخیره سازی فراورده های نفتی یک میلیون و 122 هزار بشکه افزایش یافت.

۲۱ اسفند ۱۳۹۰ ۱۹:۳۹
تعداد بازدید : ۱,۰۱۸