روند نزولی قیمت نفت 11 دکل نفتی آمریکایی را تعطیل کرد

روند نزولی قیمت نفت 11 دکل نفتی آمریکایی را تعطیل کرد
رویترز گزارش داد: با کاستن ١١ دستگاه دکل حفاری از ناوگان دکلهای فعال حفاری آمریکا در هفته منتهی به ١١ سپتامبر، مجموع دکلهای حفاری به ٦٥٢ دکل رسید.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، گزارش روز جمعه شرکت بیکرهیوز نشان می دهد که شمار دکلهای حفاری نفت در این کشور در هفته منتهی به ١١ سپتامبر(٢٠ شهریور ماه) برای دومین هفته پیاپی با کاهش همراه شد، دور تازه کاهش قیمتهای جهانی نفت خام در تابستان امسال تولیدکنندگان آمریکایی را مجبور کرد تا دور دوم کاهش تعداد دکلهای حفاری را آغاز کنند.
بنابر اعلام شرکت خدمات نفتی بیکر هیوز، کاهش شمار دکلهای حفاری آمریکا در هفته گذشته، افزایش اندک در هفته های گذشته را کمرنگ کرد به طوری که شرکتهای حفاری آمریکا در هفته منتهی به ١١ سپتامبر ١١ دستگاه دکل حفاری از ناوگان دکلهای فعال حفاری ایالات متحده کاستند و با توجه به این افت مجموع دکلهای حفاری به ٦٥٢ دکل رسید، که بزرگترین کاهش در طول دو هفته از اوایل ماه مه به شمار می آید.
شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا در هفته متهی به چهارم سپتامبر (١٣ شهریورماه) برای نخستین بار پس از هفت هفته رشد پیاپی با ١٣ دستگاه افت روبرو شده و به ٦٥٢ دستگاه دکل رسیده بود، در طول هفت هفته تنها ٦ دستگاه به ناوگان دکلهای نفتی فعال ایالات متحده اضافه شده بود.
افت قیمتهای جهانی نفت خام موجی از کاهش بودجه ها و تعدیل سرمایه انسانی را در صنعت نفت جهان و شرکتهای بین المللی نفت و گاز به همراه داشته است.
بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که روند کاهشی تعداد دکلهای نفتی آمریکا در نیمه دوم امسال دوباره از سرگرفته می شود، در حالی که هم اکنون کاهش قیمت های جهانی نفت خام نیز مزید بر علت شده است.
افزایش پیاپی در آن هفت هفته، در نتیجه برنامه های اعلام شده در ماههای مه و ژوئن رخ داده بود که سبب شد قیمت نفت خام آمریکا به میانگین ٦٠ دلار برای هر بشکه برسد.
با این حال، قیمت نفت خام آمریکا در هفته جاری به میانگین ٤٥ دلار برای هر بشکه رسید، در حالی که این رقم نسبت به ٤٧ دلار هفته گذشته، ٢ دلار افت نشان می دهد.
قیمت نفت خام آمریکا در پایان معاملات روز جمعه به دنبال پیش بینی های گلدمن ساکس و کومرز بانک درباره قیمت نفت، بیش از ٢ درصد کاهش یافت، دلایل این کاهش برآورد مازاد عرضه در بازار و نگرانیها درباره اوضاع اقتصادی چین عنوان شده است.
تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی با عنوان «پایین تر حتی برای مدتی طولاتی تر» اعلام کرد: بازار نفت حتی باز مازاد عرضه بیشتری روبرو خواهد شد و انتظار می رود این مازاد عرضه در سال ٢٠١٦ تداوم داشته باشد.
تولیدکنندگان آمریکایی هفته گذشته در هر یک از چهار حوزه اصلی تولید شیل اویل آمریکا (ایگل فورد در ایالت تگزاس، نایبورا در ایالتهای کلرادو و ویومینگ، باکن در ایالت های داکوتای شمالی و مونتانا و پرمیان در تگزاس غربی و شرق نیومکزیکو) تعداد دکلهای حفاری خود را کاهش دادند.
در واکنش به افت قیمت های جهانی نفت خام، تولید نفت آمریکا در چند هفته اخیر با کاهش روبرو بوده است و تولید کنونی ایالات متحده به حدود ٩ میلیون و ١٠٠هزار بشکه در روز رسیده است، در حالی که میانگین تولید نفت این کشور از اواخر مه تا اوسط ژوئیه در سطح ٩ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز بود.
با بارنگری در آمارهای تولید ماه ژوئن که دوشنبه هفته گذشته (نهم شهریورماه) منتشر شد، قیمت نفت خام آمریکا حدود سه دلار افزایش یافت، اما عمر این روند افزایشی بسیار کوتاه بود.
بازارهای جهانی نفت خام در پایان معاملات روز جمعه (١٣ شهریورماه)، آخرین روز کاری معاملات بازار نفت در هفته گذشته، در پی تضعیف وال استریت، با کاهش روبرو شد، با بالا و پایین شدن بازار سهام، قیمت های جهانی نفت خام نیز دچار نوسان می شد.
در پی نگرانی ها درباره مازاد عرضه و کند بودن رشد تقاضای جهانی نفت خام، قیمت نفت خام شاخص دابلیو.تی.آی آمریکا با ٦٠ درصد کاهش از رقم ١٠٧ دلار برای هر بشکه در ژوئن ٢٠١٤ هم اکنون به حدود ٤٤ دلار برای هر بشکه رسیده است.
در واکنش به کاهش ٦٠ درصدی قیمت نفت خام با کاهش قیمتهای نفت خام، شرکتهای حفاری آمریکا مجبور به حذف هزاران شغل و توقف فعالیت بیش از نیمی از رکورد هزار و ٦٠٩ دکل حفاری فعال تا اکتبر ٢٠١٤، شدند

۲۲ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۰۷
تعداد بازدید : ۵۶۱