تلاش برای برگزاری یکی از نشست‌های 2011 اوپک در ایران

تلاش برای برگزاری یکی از نشست‌های 2011 اوپک در ایران
نماینده ایران در اوپک با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم نظر اعضای اوپک را برای برگزاری یکی از نشست‌های این سازمان در سال 2011 میلادی در ایران جلب کنیم، از برنامه ایران برای میزبانی یکی از نشست‌های سال آینده اوپک خبر داد.


محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تاکید بر این‌که به این منظور در نشست آتی که قرار است 11 دسامبر (20 آذر) در اکوادور برگزار شود، اعلام آمادگی خواهیم کرد، افزود: امیدواریم به این منظور بتوانیم اعضا را متقاعد کنیم.

وی درخصوص شهر احتمالی برگزاری این نسشست تصریح کرد: نخست باید نظر کشورهای دیگر را با کار و تلاش جلب کنیم، سپس درباره شهر برگزار کننده نشست تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

ایران در سال 2011 میلادی ریاست کنفرانس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را در اختیار خواهد داشت.

خطیبی پیش‌تر با اشاره به این‌که در نشست قبلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) که فروردین ماه در الجزایر برگزار شد، توافق شده یک نشست سران داشته باشیم، افزوده بود که احتمال دارد در نشست آذر ماه این سازمان یکی از محورهای جلسه تعیین زمان و مکان قطعی برگزاری اجلاس باشد که قرار است سال آینده میلادی برگزار شود.

او با تاکید براین‌که ایران نیز برای میزبانی اجلاس سران اعلام آمادگی خواهد کرد، به ایسنا توضیح داده بود که موضوع پایین بودن قیمت گاز در دو اجلاس اخیر به صورت جدی بحث شده، ولی چون این مجمع جدید است نمی‌توان انتظار داشت که به سرعت نقش بزرگی در بازار ایفا کند.

به این ترتیب آذر ماه در دو نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) و مجمع کشورهای صادر کننده گاز (GECF) اعلام آمادگی میزبانی ایران برای بکی از نشست‌های سال آینده میلادی اوپک و نیز اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح خواهد شد.

در صورت توافق اعضا در اوپک و GECF، ایران در سال آینده میزبان دو اجلاس مهم نفتی و گازی خواهد بود.

۱۱ آبان ۱۳۸۹ ۰۸:۰۶
ایسنا |
تعداد بازدید : ۱,۳۹۲