معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی: نقش ارز دونرخی در افزایش واردات فرآورده‌های پتروشیمی

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی: نقش ارز دونرخی در افزایش واردات فرآورده‌های پتروشیمی
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: برخی عوامل مختلف داخلی و خارجی در ورود محصولات پتروشیمی خارجی به کشور نقش مهمی دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به وضعیت تعرفه و دونرخی بودن ارز اشاره کرد.

عباس شعری‌مقدم در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان آنکه واردات به نرخ ارز مبادله‌ای انجام می‌شود، اظهار داشت: تفاوت نرخ ارز آزاد و مبادله‌ای گاهی حدود 10درصد است که به سود واردات تمام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: در کشورهای خارجی برای حمایت از ساخت داخل، برای واردات تعرفه وضع می‌کنند، اما ما سیاست مدونی برای این حمایت‌ها نداریم. به علاوه دادن جوایز صادراتی نیز که یکی دیگر از ابزارهای حمایت از صادرات است، در ایران با دشواری و اختلال مواجه است. شعری‌مقدم خاطرنشان کرد: مشکل بعدی تولیدکنندگان ایرانی، کمبود نقدینگی است، وقتی یک تولیدکننده برای اخذ تسهیلات به بانک مراجعه می‌کند بانک از او، سود بالایی طلب می‌کند.

وی اضافه کرد: همچنین اگر یک ایرانی بخواهد که بانک برای او «ال‌سی» (اعتبار اسنادی) باز کند باید 130 درصد آن را وثیقه بگذارد. این درحالی است که در بسیاری از کشورها، بانک‌ها با هزینه‌های بسیار اندک و بعضا براساس اعتبار شرکت‌ها برای آنها «ال.سی» باز می‌کنند. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از مسائل گمرکی و دونرخی بودن ارز به‌عنوان یکی از موانع کسب‌و‌کار در ایران نام برده و می‌گوید: بسیاری از تولید‌کنندگان می‌گویند در شرایط فعلی واردات بهتر از تولید است، زیرا واردات با ارز مبادله‌ای انجام می‌شود.

شعری‌مقدم با بیان اینکه ارز دونرخی باعث کاهش توان رقابت تولیدکنندگان در برابر واردکنندگان می‌شود، اظهار داشت: مشکل دیگر، ثابت بودن نرخ ارز در زمان تورم است. در کشوری که تورم وجود دارد نرخ ارز نمی‌تواند ثابت باشد زیرا به نفع واردات و به ضرر صادرات تمام می‌شود.


۲۳ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۴۳
فرصت امروز |
تعداد بازدید : ۶۷۲