دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی: سهم 34 درصد محصولات پتروشیمی در سبد صادرات غیرنفتی کشور / سرمایه گذاران در انتظار تعیین قطعی نرخ خوراک

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی:  سهم 34 درصد محصولات پتروشیمی در سبد صادرات غیرنفتی کشور / سرمایه گذاران در انتظار تعیین قطعی نرخ خوراک
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی با اشاره به سهم 33.8 درصدی محصولات پتروشیمی در سبد صادرات غیرنفتی کشور، گفت: سرمایه گذاران صنعت پتروشیمی در دو سال اخیر به دلیل روشن نشدن نرخ خوراک سرگردان شده اند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، احمد مهدوی روز یکشنبه در نشست خبری، با بیان اینکه پتانسیل بزرگی در کشور در بخش پتروشیمی وجود دارد، اظهار داشت: در پنج ماه نخست سال جاری 5 میلیارد و 739 میلیون دلار انواع محصولات جاری به خارج از کشور صادر شده و این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته 5 میلیارد و 902 میلیون دلار صادرات داشته ایم.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی اضافه کرد: با وجود کاهش ارزش محصولات صادر شده، میزان صادرات از نظر وزن بیش از 35 درصد رشد داشته است.
مهدوی خاطرنشان کرد: علت اصلی کاهش ارزش صادرات محصولات پتروشیمی، کاهش قیمت نفت است که باعث شده با وجود افزایش تناژ صادرات، درآمد حاصل از آن کاهش پیدا کند.
وی افزود: در سال گذشته، سهم صادرات محصولات پتروشیمی از مجموع صادرات غیرنفتی، 29 درصد بود اما در 5 ماه نخست سال جاری این سهم به 33.8 درصد رسیده است.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی با انتقاد از آیین نامه صادر شده درباره خوراک واحدهای پتروشیمی، گفت: با وجود گذشت 7 ماه از قانون مصوب مجلس، آیین نامه ای تصویب شده که جای بحث اصلی یعنی نرخ دقیق خوراک، در آن خالی است.
وی افزود: در حال حاضر اگر سرمایه گذاران خارجی به ما مراجعه کرده و بخواهند که از نرخ خوراک مطلع شوند، نمی دانیم که باید به آنها چه بگوییم.
مهدوی با بیان اینکه 25 درصد ارزش بازار سرمایه متعلق به صنعت پتروشیمی است، گفت: طولانی شدن روند تعیین نرخ خوراک و اعلام نکردن مبلغ دقیق باعث وارد آمدن خسارت به این صنعت و همچنین بازار سرمایه می شود.
وی با بیان اینکه حداکثر سود در واحدهای استفاده کننده از خوراک مایع 10 تا 15 درصد است، اظهار داشت: عربستان که رقیب منطقه ای ما در صنعت پتروشیمی به شمار می رود در خوراک مایع 30 درصد تخفیف ارایه می دهد اما ما 5 درصد تخفیف می دهیم.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی با بیان اینکه 60 تا 70 درصد قیمت تمام شده محصولات پتروشیمی به نرخ خوراک تعلق دارد، افزود: سرمایه گذاران صنعت پتروشیمی در دو سال اخیر به دلیل روشن نشدن نرخ خوراک سرگردان شده اند.
وی با اشاره به ارسال نامه هایی به مقامات دولتی درباره نرخ خوراک، گفت: دیدگاه وزارت نفت در مورد خوراک مایع پتروشیمی ها، منفی است، زیرا معتقد هستند که می توانند آن را به راحتی صادر کنند.
مهدوی با بیان اینکه استراتژی مشخصی در صنعت پتروشیمی نداریم، گفت: یک مسوول از واحدهای پتروشیمی استفاده کننده از خوراک مایع، استقبال و حمایت می کند، اما مسوول دیگر نظر منفی دارد.
وی با خاطرنشان کردن نیاز به 75 میلیارد دلار سرمایه گذاری در واحدهای نیمه تمام پتروشیمی، تصریح کرد: وزارت نفت برای تعیین نرخ خوراک باید شاخص های متعدد و از جمله قیمت های منطقه ای را لحاظ کند.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی با بیان اینکه میانگین نرخ خوراک در منطقه 5 تا 6 سنت است، افزود: هر زمان که نرخ خوراک، ثبات پیدا کند، سرمایه گذاران تکلیف خود را دانسته و برنامه ریزی خواهند کرد.
مهدوی با بیان اینکه مابه التفاوت نرخ خوراک 13 سنتی مورد نظر وزارت نفت و 8 سنت مورد ادعای ما 5 سنت می شود، گفت: سالانه 6میلیارد مترمکعب گاز به مجتمع های پتروشیمی تحویل داده می شود که مجموعا 300 میلیون دلار در سال خواهد شد که اصلا مبلغ بالایی به شمار نمی رود.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی تصریح کرد: بارها اعلام کرده ایم که واحدهای پتروشیمی آمادگی دارند در صورت تعیین نرخ خوراک بر اساس نرخ منطقه، همه مالیات ها و هزینه هایی را که در سایر کشورها می پردازند، در ایران نیز پرداخت کنند.
۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ۱۵:۱۶
تعداد بازدید : ۶۰۹