درخواست مهلت از سازمان بورس برای ارسال صورتهای مالی پتروشیمی‌ها

درخواست مهلت از سازمان بورس برای ارسال صورتهای مالی پتروشیمی‌ها
قائم‌مقام دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: از سازمان بورس درخواست داریم که اجازه دهند پتروشیمی‌ها با تأخیر بیش‌تری صورت‌های مالی خود را ارسال کنند.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فریبرز کریمایی در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران درباره دلیل در نظر گرفتن رقم 8 سنت برای قیمت گاز در صورت‌های مالی پتروشیمی‌ها، گفت: زمانی که بودجه شرکت‌ها تصویب می‌شود، چند ماه قبل از شروع سال جدید است و به‌طور مشخص فاکتور مهمی که برای تعیین قیمت گاز وجود داشت، میانگین وزنی قیمت‌های صادرات، واردات و مصرف داخلی بود. 
 
وی ادامه داد: ما سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر می‌کنیم، 100 میلیارد مترمکعب در مصارف نیروگاهی و صنعتی و 50 میلیارد مترمکعب در مصارف داخلی است. 
 
قائم‌مقام دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: گاز در مصارف خانگی به قیمت 100 تومان، در فولاد و سوخت به قیمت 132 تومان، در بخش صادراتی ادعا می‌شود، قیمت 46 سنت و واردات از ترکمنستان ادعا می‌شود 37 سنت انجام می‌شود که میانگین وزنی آن‌ها 8 سنت می‌شود. 
 
وی تصریح کرد: ما از رئیس سازمان بورس مهلت خواستیم که اجازه دهند ما با تأخیر بیش‌تری صورت‌های مالی را ارسال کنیم که ضوابط بورس چنین اجازه‌ای نداد، ولی به هر صورت این ملاک یعنی میانگین وزنی مصارف مختلف، معیار دقیق‌تری از نرخ بازگشت سرمایه یا IRR است. 
 
کریمایی با بیان اینکه به اعتقاد ما 8 سنت حداکثر قیمت بود، گفت: 34 میلیارد دلار طرح در دست اجرا و رقم بیش‌تری طرح‌های آتی پتروشیمی هستند که عمدتاً از طریق سرمایه‌گذاری خارجی باید تأمین مالی شوند و به همین دلیل بعد از این مرحله تنها قیمت‌های داخلی ملاک نخواهد بود و قیمت‌های منطقه‌ای هم باید ملاک عمل قرار بگیرد. 
 
وی اضافه کرد: ما قیمت‌های منطقه‌ای را استخراج کردیم و از منابعی استفاده کردیم که وزارت نفت اعلام کرد اعتبار آن‌ها را قبول دارد. 
 
وی افزود: براین اساس قیمت قطر 4.3 سنت و قیمت عمان 9 سنت است که میانگین وزنی آن‌ها بین 5 تا 6 سنت می‌شود. 
 
قائم‌مقام دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: اگر قیمت قطر 12 سنت بود، ما این ریسک را نمی‌کردیم که قیمت خوراک را در صورت‌های مالی 8 سنت قرار دهیم.
۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۱۷
تعداد بازدید : ۵۹۱