نخستین واحد نیمه صنعتی تولید کک نفتی افتتاح شد

نخستین واحد نیمه صنعتی تولید کک نفتی افتتاح شد
همزمان با رونمایی از نخستین فناوری ایرانی کک نفتی، نخستین واحد نیمه صنعتی تولید کک کشور با ظرفیت 400 کیلو در هر واحد فرآیندی نیز افتتاح شد.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم رونمایی از اولین فناوری ایرانی کک نفتی و افتتاح واحد نیمه صنعتی آن روز سه شنبه 31 شهریور ماه در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد. 
 
بر اساس این گزارش همزمان با رونمایی از نخستین فناوری ایرانی کک نفتی، نخستین واحد نیمه صنعتی تولید کک کشور با ظرفیت 400 کیلو در هر واحد فرآیندی نیز افتتاح شد. 
 
گفتنی است تاکنون هیچ واحد صنعتی کک‌سازی در کشور ساخته نشده بود و تمام کک مورد نیاز با ارزبری 75 میلیون دلار در سال از خارج تامین می‌شود که با افزایش نیاز سالانه کشور در آینده نه چندان دور بر 150 میلیون واحد بالغ خواهد شد و تولید صنعتی کک در ایران، موجب ایجاد ارزش افزوده، خلق ثروت ملی و جلوگیری از خروج ارز می‌شود. 
 
بر پایه این گزارش خالق فناوری ایرانی کک نفتی پژوهشگاه صنعت نفت است و این واحد نیمه صنعتی با حمایت و همکاری سازمان ایمیدور ایجاد شد. 
 
حمید رضا کاتوزیان، رییس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: پژوهشگاه صنعت نفت و ایمیدرو در یک تلاش مشترک توانستند واحد نیمه صنعتی این فناوری را به بهره برداری برسانند که شایسته تقدیر است. 
 
رییس پژوهشگاه صنعت نفت در ادامه افزود: ایمیدرو به عنوان یک سازمان حکومتی- توسعه­ای که فعالیت‌های مهم و ارزنده‌ای را از دیرباز در کشور شروع کرده یکی از ارکان اصلی همکاری و کمک برای ایجاد این واحد نیمه صنعتی بوده است. 
 
کاتوزیان با بیان اینکه اطمینان داریم در آینده توانمندی‌ها و کمک‌های این سازمان می­تواند فناوری خلق شده را به سطح صنعتی‌سازی نیز برساند، گفت: پژوهشگاه صنعت نفت نیز به عنوان یک سازمان توسعه‌ای که کار تحقیقات و پژوهش‌های علمی و توسعه فناوری را بر عهده دارد در این فعالیت نقش بسزایی داشته و توانست پایلوت کوچک و پس از آن نیمه صنعتی را به سرانجام برساند.
۱ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۳۸
تعداد بازدید : ۶۱۸