افزایش سهم تولید فرآورده‌های سبک در پالایشگاههای نفتی

افزایش سهم تولید فرآورده‌های سبک در پالایشگاههای نفتی
افزایش سهم تولید فرآورده‌های سبک و میان تقطیر در پالایشگاه‌های نفتی از 70 در صد به 85 درصد از مهم‌ترین اهداف پیش‌بینی شده در فناوری ایرانی کک نفتی است.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور بزمی، رییس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت ، در مراسم رونمایی از اولین فناوری ایرانی کک نفتی و افتتاح واحد نیمه صنعتی آن که روز سه شنبه 31 شهریور ماه در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد با بیان اینکه با فناوری ککینگ می‌توان با تبدیل باقی مانده نفت سنگین به ترکیبات میان تقطیری و کک نفتی ارزش افزوده‌ای قابل توجهی را ایجاد کرد، گفت: از این طریق می توان باعث رسیدن کشور به خودکفایی اقتصادی و بی نیازی از ورود مواد اولیه صنایع آلومینیوم‌سازی شد. با توجه به سادگی نسبی فرآیندی این فناوری و امکان راه‌اندازی آن در داخل نصب چنین سیستمی در ایران به صرفه بوده و از خروج ارز به میزان قابل توجهی جلوگیری خواهد شد. 
 
بزمی با تاکید بر اینکه فناوری ککینگ با تبدیل نفت سنگین و ته‌مانده‌های نفتی به فرآورده‌های با ارزش میان تقطیر و تولید محصول جانبی کک نفتی یکی از فناوری‌های ارتقاء کیفیت نفت است، اظهار داشت: پیچیدگی فرآیندی کمتر و هزینه‌های سرمایه گذاری اولیه پایین تر در مقایسه با سایر روش‌های ارتقاء کیفیت ته‌مانده را می‌توان از مزایای این فناوری بیان کرد 
 
وی با اشاره به اینکه در کشور ایران صنعت آلومینیوم بزرگترین مصرف کننده کک نفتی بوده و صنعت فولاد نیز از مصرف کنندگان اصلی این ماده است گفت: علی رغم آن‌که کک نفتی یک ماده اولیه استراتژیک در کشور محسوب می شود، تامین این ماده به طور کلی از طریق واردات انجام می شود. 
 
این مقام مسئول در ادامه افزود: در حال حاضر باقی مانده نفت سنگین در پالایشگاه‌های کشور در بویلرها و کوره‌ها به عنوان سوخت مصرف می شوند و یا به عنوان نفت کوره صادر می شوند. 
 
بزمی با بیان اینکه نفت کوره یکی از محصولات حاصل از فرآیندهای پالایشگاهی است گفت: در حال حاضر در کشور با جایگزین شدن گاز طبیعی در بسیاری از صنایع، مصرف نفت کوره کاهش یافته و همچنین با سختگیرانه تر شدن مقررات و ملاحظات زیست محیطی به ویژه در خصوص الزام به کاهش میزان گوگرد سوخت‌های نفتی، صادرات این فرآورده نیز با مشکلات و محدودیت های بسیاری روبه رو است. 
 
ریس پردیس پایین دستی پژوهشگاه با اشاره به اینکه فرآیند ککینگ از جمله فرآیند‌هایی است که برای ارتقاء کیفیت برش‌های سنگین نفتی به طور گسترده در پالایشگاه‌های جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد اظهار داشت: بسیاری از پالایشگاه‌های جهان و به خصوص کشورهای منطقه دارای واحد کک سازی می باشند و مطابق بررسی‌‌هایی که در پژوهشگاه انجام شده واحدهای زیادی نیز در کشورهای منطقه در حال احداث است. 
 
بزمی با اشاره به سیاست‌های مرتبط با این زمینه افزود: الزام به پیوست نمودن فناوری در قراردادهای نفتی، حمایت از داخلی سازی کالا و تجهیزات کلیدی و راهبردی با تضمین تقاضا و تشویق و هدایت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در جهت ایجاد و توسعه فناوری از مهم ترین این سیاست ها محسوب می شوند. 
 
وی با بیان این‌که یکی از اهداف کلان در این طرح افزایش ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی با اصلاح الگوی پالالیشی کشور است، گفت: افزایش سهم تولید فرآورده‌های سبک و میان تقطیر در پالایشگاه‌های نفتی از 70 در صد به 85 درصد از مهم‌ترین اهداف پیش‌بینی شده در این طرح است. 
 
این مقام مسئول ارتقاء سطح کیفی فرآورده‌های نفتی را از دیگر اهداف طرح بیان کرد و تلاش برای ارتقاء حاشیه سود پالایشگاه‌های نفتی کشور در جهت ارزش افزوده بالاتر را بسیار حایز اهمیت دانست. 
 
بزمی با تاکید بر سیاست‌های وزارت نفت در برنامه ششم توسعه افزود: سیاست‌گذاری برای تشویق به کارگیری پیشرفته ترین فناوری‌های مناسب در اجرای پروژه‌ها و دستیابی به جایگاه اول منطقه به لحاظ ظرفیت پالایشی به منظور ایجاد بالاترین ارزش افزوده از منابع هیدروکربوری کشور از اهداف چشم انداز صنعت نفت و گاز ایران در افق 1404 است. 
 
رییس پردیس پایین دستی پژوهشگاه با بیان این‌که این طرح از اسفند ماه سال 91 با حمایت و همکاری ایمیدرو آغاز شده است گفت: طرح حاضر شامل 8 پروژه است تا علاوه بر بومی سازی دانش این فرآیند در کشور بتوانیم مقدمات لازم برای احداث اولین واحد صنعتی را فراهم کنیم. 
 
بزمی با تاکید بر این‌که طراحی، نصب و راه‌اندازی پایلوت کک‌سازی با ظرفیت 400 کیلوگرم خوراک از مراحل اصلی و حساس طرح حاضر می‌باشد، افزود: این طرح توسط پژوهشگاه صنعت نفت طراحی و راه‌اندازی شده است و واحد حاضر بر مبنای مقیاس کوچک( Scale Down )واحد صنعتی طراحی و ساخته شده است. 
 
وی در ادامه افزود: در پروژه طراحی و ساخت واحد نیمه صنعتی آن سعی شد که تمامی استانداردهای مهندسی مورد نظر قرار گیرد و تجهیزات با بالاترین کیفیت و از شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی تامین شود.
۱ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۴۷
تعداد بازدید : ۵۶۹