پیش‌نیازهای حمایت از تولید صادراتی

پیش‌نیازهای حمایت از تولید صادراتی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه‌ریزی جهت محقق‌سازی هدف تولید صادراتی با عنایت به اینکه سال 91 به عنوان سال حمایت از تولید به عنوان محور اصلی ماموریت‌های ارکان نظام و علی الخصوص وزارت‌خانه جدید‌التأسیس صنعت، معدن و تجارت از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است، مبین آرمان مشترکی است که نیازمند پیش‌بینی الزامات و رفع موانع پیش‌رو جهت محقق‌سازی این هدف است.
حمید صافدل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: وزارت‌خانه صنعت معدن و تجارت به عنوان دستگاه متولی حمایت از تولید در کشور اعتقاد دارد که اولاً، توجه و تمرکز بر توسعه سرمایه‌های اجتماعی و اعتمادسازی فی‌مابین ارکان و دست‌اندرکاران تولید و تجارت از اهمیت مشابه و حتی بیشتری از توسعه فناوری تولید و نظام‌های تولیدی و تجاری برخوردار است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بنگاه‌های تولیدی و تجاری نمی‌توانند دفعتاً نظام سنتی خود را با سیستم‌های مدرن تولید و تجارت آن هم در سطح کلاس جهانی جایگزین کنند لذا تحقق تولید صادراتی که در سال جاری مورد تاکید قرار گرفت، فرایندی اثربخش و ارزش آفرین است و تا حدود زیادی به توسعه و تقویت مهارت‌ها و شایستگی‌های انسانی و نیز نگرش‌های مدیریتی متولیان امر مربوط می‌شود.

وی افزود: ضروری است کلیه ارکان دولت و دستگاه‌های متولی برنامه‌های مناسبی برای توسعه و توانمندسازی سرمایه‌های اجتماعی در کشور فراهم کرده و زمینه تغییر نگرش مدیران بنگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی و خصوصی نسبت به موج جدید تولید صادرات‌گرا، اعتمادسازی، همکاری و تعامل مناسب دولت و بخش خصوصی را بیش از گذشته فراهم آورند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: باید توجه داشت که حمایت از تولید و محقق‌سازی موج جدید تولید صادرات‌گرا مستلزم رعایت منظم سلسله‌ای از گام‌ها و توالی منطقی از اقدامات است به نحوی که خروجی و نتیجه به تولید صادراتی منجر شود.

وی افزود: آموزش، توسعه مهارت‌ها و توانمندسازی بنگاه‌ها از طرفی و از جانب دیگر بهبود فضای کسب و کار در حوزه پیرامونی هر کدام نیازمند اقدامات و برنامه‌های متعددی است که اجرای آن‌ها و توالی درست انجام آن‌ها، نه یک امر تصادفی و مقطعی، بلکه طرحی راهبردی و برنامه‌ای مدبرانه است که باید توسط متولیان امر بر مبنای اختیارات و وظایف ایشان به مورد اجرا گذاشته شود.

صافدل گفت: همچنین، اگر بخواهیم در محقق‌سازی هدف حمایت از تولید صادرات‌گرا موفق باشیم، باید نه تنها در حلقه تولید بلکه در طول زنجیره تأمین تا توزیع و فروش و صادرات و شایستگی‌های لازم را هم در دستگاه های حاکمیتی کشور و هم در متولیان بخش خصوصی و بنگاه‌های تولیدی و تجاری بوجود آوریم.

وی افزود: مدیریت این زنجیره از فرایندهای به هم وابسته، به مراتب گسترده‌تر و پیچیده‌تر از مدیریت حلقه‌های مجزا است و لذا شایسته است هم مدیریت و برنامه‌ریزی مناسبی برای زنجیره‌های تولید صادراتی تدارک دیده شود و هم توانمندی‌ تک تک حلقه‌های تأمین، تولید و توزیع (فروش و صادرات) به نحوی افزایش یابد تا در جریان عملیات به دلیل ناکارآمدی و ضعف از هم گسیخته نگردند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: لازم بذکر است تدبیر دولت مبنی بر ادغام وزارت‌خانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن تدبیری بود که برای ایجاد هم‌افزایی و یکپارچگی میان تولید و تجارت و متعاقبا تولید صادرات گرا مطرح شد.

وی افزود: بدیهی است تحقق هدف تولید صادراتی نیازمند یک نظام مدیریتی جدید است. چراکه عوامل اصلی موفقیت جهت کسب مزیت رقابتی پایدار آنهم در عرصه تولید و تجارت بین‌المللی و در شرایط رقابت شدید و تنگاتنگ بنگاه‌ها برای تولید صادرات‌گرا تفاوت‌های زیادی با نظام‌های سنتی مدیریتی تولیدی دارد که هدف آن صرفا پاسخگویی به نیازهای داخلی است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: حمایت از تولید با هدف تحقق تولید صادرات‌گرا بدون تردید یک نظام جدید مدیریتی است که در آن همه متولیان امر علی الخصوص وزارتخانه صنعت معدن و تجارت به عنوان متولی کلیدی این امر تلاش می کند با اتخاد سیاستهای هدایتی و حمایتی موثر شرایطی را فراهم آورند تا بر اساس آن تولید محصولات و ارایه خدمات از لحاظ کیفی کاملاً توسعه یافته، از لحاظ تعداد فراوان، از لحاظ تنوع بی‌شمار، از لحاظ مرزهای جغرافیایی کاملاً آزاد و از لحاظ زمینه کاری کاملاً تخصصی و مبتنی بر دانش و در جستجوی شکار فرصت‌ها و کسب مزیتهای رقابتی مستمر و جدید برای کشور باشند.

۴ فروردین ۱۳۹۱ ۰۰:۱۶
تعداد بازدید : ۱,۰۵۲