قرارداد ساخت خط لوله جدید صادرات نفت عربستان به بحرین امضا شد

قرارداد ساخت خط لوله جدید صادرات نفت عربستان به بحرین امضا شد
منامه و ریاض قرارداد ٣٠٠ میلیون دلاری ساخت خط لوله جدید صادرات نفت خام عربستان به بحرین را امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از منامه، عبدالحسین بن میرزا، وزیر نفت و گاز بحرین اعلام کرد: ریاض و منامه برای ساخت خط لوله جدید انتقال نفت عربستان به بحرین با ظرفیت انتقال روزانه ٣٥٠ هزار بشکه نفت خام که قرار است سال ٢٠١٨ به مرحله عملیاتی برسد، یک قرارداد ٣٠٠ میلیون دلاری امضا کردند.

بحرین هم اکنون نفت خام مورد نیاز خود را از میدان مشترک ابوصفا با عربستان سعودی برداشت می کند و خط لوله جدید جایگزین خط لوله قدیمی به طول ٦٧ کیلومتر و ظرفیت انتقال ٢٣٠ هزار بشکه می شود.

خط لوله جدید انتقال نفت خام عربستان به بحرین به شرکت نفت بحرین (باپکو) کمک می کند تا ظرفیت پالایش پالایشگاه سیتره بحرین را از روزانه ٢٦٧ هزار بشکه کنونی به ٤٦٠ هزار بشکه افزایش دهد.

بن میرزا گفت: ظرفیت خط لوله جدید سرانجام به ٤٠٠ هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

نفت خام از واحد فرآوری نفت خام عبقیق شرکت سعودی آرامکو عربستان و از طریق یک خط لوله به طول ١١٥ به بحرین می رسد که ٧٣ کیلیومتر از این خط لوله روی خشکی عبور می کند و بخشی دیگر نیز زیر دریا خواهد بود.

بحرین هم اکنون نفت خام مورد نیاز خود را از میدان مشترک ابوصفا با عربستان سعودی برداشت می کند.

بن میرزا با بیان این که احتمال می رود خط لوله قدیمی از نیمه سال ٢٠١٨ میلادی ازسرویس خارج می شود، گفت: کار ساخت خط لوله جدید تا پایان سال ٢٠١٧ یا اوایل ٢٠١٨ به پاشان می رسد و ٦ ماه دوره جایگزینی با خط لوله قدیمی به طول می انجامد.

توافقنامه ساخت خط لوله جدید انتقال نفت عربستان به بحرین با شرکت الربایه هولدینگ عربستان و  شرکت مهندسی نفت امارات متحده عربی امضا شد.

شرکت عربستانی قرارداد مهندسی، ساخت و تدارک کالا (یی پی سی) بخش خشکی را در عربستان و ساخت و تدارک کالا در بحرین را انجام می دهد، سپس قراردادهای یی پی سی بخش فراساحلی نیز اعطا می شود.

باپو در بیانیه ای اعلام کرد: یک قرارداد برای ساخت پایان خط لوله در بحرین هنوز واگذار نشده است.

 هزینه ساخت این خط لوله جدید از سوی موسسه نوگاهولدینگ، یک موسسه سرمایه گذاری که داراییهای دولتی نفت و گاز بحرین را بر عهده دارد، تامین می شود.

تاکنون مذاکرات زیادی بر سر ساخت خط لوله جدید انتقال نفت عربستان به بحرین انجام شده است، بن میرزا در ماه مارس به رویترز گفته بود که خط لوله سال ٢٠١٨ آماده بهره برداری خواهد بود،  در حالی که پیش از آن مقامها سه ماه سوم سال ٢٠١٦ را برای تکمیل این پروژه برآورد کرده بودند.

بحرین با دارا بودن ٣٥ جزیره، نخستین کشور عربی حوزه خلیج فارس بود که در سال ١٩٣٢ به تولید نفت دست یافت. این کشور صادرات نفت خام ندارد و فقط فرآورده های نفتی صادر می کند.

۵ مهر ۱۳۹۴ ۱۴:۰۷
تعداد بازدید : ۶۰۳