روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان
در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
آرامش بورس در سطوح پایین
دیروز، شاخص کل بورس با رشد اندک ٣٢ واحدی (معادل ٠٥/ ٠‌درصدی) مواجه شد. پیش‌تر به حرکت کم‌نوسان شاخص از اوایل مرداد اشاره شده بود. تعادل عوامل مثبت و منفی در قیمت سهام، حرکت‌های کم‌نوسان شاخص در کانال ٦٦، ٦٥ و در ادامه ٦٤ هزار واحدی را رقم زد. در این میان، شوک‌های مقطعی موجب کف شکنی شاخص در کانال‌های مزبور شد. در هفته‌های اخیر نیز انتظار انعکاس عملکرد ضعیف شرکت‌ها در نیمه ابتدایی سال در صورت‌های مالی شش ماهه، شاخص را به کانال ٦١ هزار واحدی سوق داده است. در این شرایط، قرار گرفتن قیمت سهام در سطوح پایین و تخلیه هیجانات فروش، بار دیگر روند آرام شاخص را رقم زده است. در نتیجه، ‌تخلیه شوک‌ها می‌تواند امیدواری به پایان دوران نزولی را نوید دهد. البته نیاز به یک محرک در بورس برای آغاز حرکت صعودی محسوس است.

بازار ارز
رشد دلار با شناسایی کف قیمتی
دیروز هر دلار آمریکا با رشد ٢٠ تومانی به نرخ ٣٤٢٥ تومان معامله شد. پیش‌تر به انتظار افزایش تقاضا همراه با پایان تعطیلات مناسبتی (عید قربان) بازار کشورهای همسایه اشاره شده بود. بررسی نرخ دلار در بازار ارز به افزایش تقاضا در این بازار به‌خصوص در هفته‌های اخیر اشاره دارد. در این خصوص از اواسط شهریور، نرخ دلار تنها یک روز در سطح کمتر از ٣٤٠٠ تومانی قرار گرفت. به این ترتیب انتظار برای افزایش تقاضا با پایان تعطیلات و همچنین شناسایی کف قیمتی در بازار ارز، موجب شده افزایش نرخ را شاهد باشیم. انتظار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها برای تعدیل نرخ دلار در روز گذشته نیز وجود داشت اما حضور کمرنگ این عوامل، رشد قیمتی دلار را رقم زد. در ادامه کاهش نوسانات همراه با افزایش عرضه بازارسازهای رسمی انتظار می‌رود.

بازار سکه
تعمیق حباب منفی سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ٣ هزار تومانی به قیمت ٩٢٢ هزار تومان معامله شد. اونس بدون تغییر قیمتی باقی‌ماند و قیمت سکه با حمایت رشد نرخ دلار افزایش یافت. مقدار حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) تا سطح ٧ هزار تومان رسید. در این شرایط، شاهد کاهش واکنش قیمت سکه نسبت به تغییرات قیمتی بازارهای اثرگذار هستیم (مشابه واکنش کند نسبت به رشد اونس در روز شنبه). به نظر می‌رسد تقاضا در بازار سکه تا حدودی روند نزولی را طی می‌کند به‌طوری که رشدهای مقطعی و ناپایدار اونس جهانی و دلار در هفته‌های گذشته، خوش‌بینی‌ها به بازار سکه داخل را نیز کاهش داده است. عوامل مزبور تا حدودی واکنش سکه را کند کرده است. با این حال، تا پایان هفته تقاضای مناسبتی (عید غدیر) می‌تواند حامی قیمت سکه باشد.

بازار طلای جهانی
توجه اونس به اقتصاد آمریکا
در پایان معاملات هفتگی، اونس طلای جهانی (در دومین هفته صعودی) با رشد ملایم ٦/ ٠ درصدی به قیمت ٣/ ١١٤٦ دلار معامله شد. بازبینی تولید ناخالص داخلی آمریکا (از ٧/ ٣ به ٩/ ٣ درصد) با افزایش مصرف خانوار و افزایش سرمایه‌گذاری اتفاق افتاد و تا حدی اظهارات جنت یلن مبنی بر توانایی اقتصاد آمریکا برای اعمال سیاست انقباضی (افزایش نرخ بهره) تا پایان سال را تایید کرد که می‌تواند بر قیمت طلا فشار وارد کند. نگرانی از تعطیلی دولت آمریکا (به دلیل عدم تصویب لایحه بودجه) تقاضای محافظه‌کارانه طلا را افزایش داده بود که با استعفای سخنگوی کاخ سفید (تضعیف احتمال تعطیلی دولت) تقاضای سرمایه امن کاهش یافت. در پیش‌بینی هفتگی کیتکو، از ١٩ کارشناس، ١٠ نفر روند صعودی، ٧ نفر حرکت نزولی و ٢ کارشناس روند خنثی را بر بازار طلا در هفته جاری پیش‌بینی کرده‌اند.

بازار اوراق مسکن
ثبات «تسه»ها زیر ٧٠ هزار تومان
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢) با رشدی اندک به قیمت ٦٩ هزار و ١٥٦ تومان معامله شدند. ماه گذشته، با پایان فصل تقاضای مسکن (تابستان) «تسه»ها سطح ٧٠ هزار تومانی را شکست دادند. به نظر می‌رسد قیمت این اوراق با وجود فشار عوامل منفی، نظیر جذب سرمایه‌های متقاضی مسکن در صندوق سپرده یکم بانک مسکن، همچنان جذابیت خرید، با توجه به کاهش سود واقعی وام با افت قیمت‌ها را دارند. بنابراین با وجود کاهش تقاضای مسکن این موضوع همچنان از ریزش قیمتی اوراق جلوگیری می‌کند. در این شرایط، پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن از محل ارائه اوراق جدید بار دیگر مطرح شده است. زمزمه‌هایی از احتمال افزایش وام با توجه به تداوم رکود بازار مسکن به گوش می‌رسد. تصویب این وام توسط بانک مرکزی می‌تواند بار دیگر تقاضا برای اوراق فعلی را کاهش دهد.

بازار نفت
رشد هفتگی نفت با سیگنال «شیل»
هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ٣/ ٢ درصدی به قیمت ٧/ ٤٥دلار معامله شد. گزارش بیکر هیوز از کاهش ٤ عددی دکل‌های نفتی در هفته منتهی به ٢٠ سپتامبر (برای چهارمین هفته متوالی)، چشم‌اندازی از کاهش تولیدات نفت شیل ارائه می‌دهد؛ هرچند به اعتقاد تحلیلگران به دلیل افزایش بهره‌وری این تولیدکنندگان، کاهش تولیدات نفت شیل در بلندمدت کمتر از انتظارات خواهد بود. تداوم قیمت‌های پایین نفت انتظار کاهش بیشتر عرضه (اظهارات قائم مقام وزیر انرژی روسیه) سایر تولیدکنندگان را نیز می‌دهد. اما از سمت تقاضا، آمارهای اقتصادی چین و وضعیت اقتصادی کشورهای توسعه یافته نیز (به تحلیل موسسه مالی HSBC) همچنان نگرانی‌های زیادی به چشم می‌خورد. بر این اساس، همچنان مازاد عرضه نفت ٥/ ٢میلیون بشکه در روز تخمین زده می‌شود که احتمال تضعیف سمت عرضه نیز با توجه به بازگشت ایران به بازار چندان قدرتمند نیست.
۶ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۴۲
تعداد بازدید : ۶۴۱