دعوت ایران از همه شرکت‌های نفتی

دعوت ایران از همه شرکت‌های نفتی
ما از همه شرکت‌های نفتی ازجمله شرکت‌های آمریکایی که شروط جمهوری اسلامی را برای سرمایه‌گذاری در ایران دارا هستند استقبال می‌کنیم. ما همچنین از رقابت میان شرکت‌های نفتی خارجی استقبال می‌کنیم. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رکن‌الدین جوادی معاون وزیر نفت ایران در مصاحبه با رویترز گفت: ایران از سرمایه گذاران خارجی دعوت می‌کند پس از لغو تحریم‌ها علیه این کشور که پیش بینی می‌شود در سال 2016 اتفاق بیفتد با جدیت کار در بخش توسعه انرژی ایران را آغاز کنند.

ایران و 6 کشور جهان یعنی آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان به موافقتنامه‌ای دست یافته‌اند که براساس آن تحریم‌ها علیه ایران در ازای اعمال محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای این کشور کاهش خواهد یافت. هیات‌های تجاری از سراسر جهان پس از موافقتنامه 14 ژوئیه بین ایران و قدرت‌های جهان، به سمت ایران سرازیر شدند.

 

شرکت‌های نفتی بزرگ غربی پس از آنکه آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را در سال 2012 علیه ایران اعمال کردند، خروج از این کشور عضو اوپک را آغاز کردند. جوادی تصریح کرد: ایران هیچ محدودیتی برای شرکت‌های غربی ازجمله شرکت‌های آمریکایی برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز این کشور قائل نیست. ایران برای کمک به توسعه میادین نفتی و بهبود وضع خطوط لوله و زیرساخت پالایشگاهی خود به دانش و فناوری خارجی نیاز دارد.

 

وی گفت:« سیاست ما این است که همه شرکت‌های خارجی بتوانند سرمایه، فناوری و مهارت‌های مدیریت پیشرفته خود را برای توسعه صنعت نفت ما به کار گیرند و بازار ایران محدود به چند شرکت نخواهد بود.» جوادی افزود: ایران هرگز شرکت‌های آمریکایی را از فعالیت در ایران منع نکرده است. این محدودیت‌های ناعادلانه دولت آنها بود که این فرصت را از آنها گرفت.

 

تحریم‌ها علیه ایران باعث شده است صادرات نفت این کشور به نصف کاهش یابد و از حدود دو میلیون و 500 هزار بشکه در روز در سال 2012 به حدود یک میلیون و 100 هزار بشکه برسد. کاهش درآمد نفتی ایران به سرمایه‌گذاری این کشور برای توسعه صنعت نفت ایران لطمه وارد کرده است. جوادی تصریح کرد ایران نوزدهم تا بیست و یکم اکتبر کنفرانس بین‌المللی صنعت نفت و گاز را در تهران برگزار خواهد کرد.

 

وی گفت: «یکی از اهداف ما از برگزاری این کنفرانس معرفی ظرفیت‌های بخش خصوصی ایران و ارتباط دادن آنها با شرکای خارجی است تا بتوانند در آینده در طرح‌های نفت و انرژی همکاری کنند. در این کنفرانس پروژه‌های زیادی ارائه خواهد شد.» ایران قصد دارد ماه نوامبر از قراردادهای نفتی جدید خود را در تهران رونمایی کند که تاکید دارد اصلاحات قابل توجهی در آنها نه تنها در زمینه قراردادهای بیع متقابل بلکه در دیگر قراردادها صورت گرفته است. ایران از زمان موافقتنامه 14 نوامبر با قدرت‌های جهان بارها برنامه‌هایی را برای تقویت تولید و صادرات نفت خود پس از لغو تحریم‌ها علیه این کشور اعلام کرده است. ایران اعلام کرده است جزئیات قراردادهای جدید ماه فوریه در لندن در اختیار سرمایه گذاران خارجی قرار خواهد گرفت. برخی شرکت‌های نفتی بزرگ اعلام کرده‌اند در صورتی به ایران باز خواهند گشت که این کشور در قراردادهای بیع متقابل اصلاحاتی عمده انجام دهد زیرا برخی شرکت‌های خارجی شکایت دارند که این قراردادها سود زیادی برای آنها ندارد و حتی برخی نیز به ضرر آنها است. جوادی تاکید کرد:« اولویت ما توسعه مشترک میادین نفتی با کشورهای همسایه است.»

۱۱ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۲۶
تعداد بازدید : ۴۵۳