ادامه مذاکرات با ترکیه برای حل مسائل گازی

ادامه مذاکرات با ترکیه برای حل مسائل گازی
مدیرامور بین ‌الملل شرکت ملی گاز ایران از ادامه مذاکرات با ترکیه برای حل مشکلات گازی میان دو طرف خبر داد و گفت: ایران آمادگی صادرات گاز بیشتر را به ترکیه دارد.

عزیزالله رمضانی در گفتگو با خبرنگار شانا دراین باره که چه زمانی نتیجه رای دیوان داوری بین المللی درباره ادعای دوم آنکارا مبنی بر گران بودن قیمت گاز صادراتی ایران اعلام می شود، گفت: تمهیداتی برای ادامه مذاکرات دو طرف اندیشیده شده است؛ هم اکنون این مذاکرات ادامه دارد و هیئتهای دو کشور سعی دارند ظرف یک ماه آینده این مسائل را حل کنند.

وی درباره پیشنهاد ایران به ترکیه مبنی بر این که آنکارا در صورت خرید گاز بیشتر می تواند این سوخت پاک را با قیمت کمتری از ایران دریافت کند، گفت: ایران آماده افزایش صادرات گاز طبیعی به ترکیه است.‎

به گزارش شانا، طرح دعوای طولانی مدت شرکت بوتاش ترکیه علیه شرکت ملی گاز ایران با درخواست کاهش قیمت گاز صادراتی به دلیل نامطمئن بودن شرکت ملی گاز در تحویل گاز و نداشتن گاز کافی برای این منظور، به نفع ایران به پایان رسید و رای دیوان داوری بین المللی متضمن رد کامل ادعای شرکت بوتاش ترکیه و قبولی دفاعهای انجام شده از سوی شرکت ملی گاز ایران است.

ادعای شرکت بوتاش ترکیه در ژانویه سال ٢٠١٢ میلادی به دیوان داوری بین المللی ارجاع شد و سرانجام با رای ١٠ نوامبر ٢٠١٤ میلادی این دیوان به پایان رسید.

دعوای دیگر بوتاش مربوط به ادعای کاهش قیمت، دلیل تجاری داشت که هم اکنون دیوان داوری بین المللی در حال بررسی آن است، به نظر می رسد شرایط برای اعلام نتیجه دوم، نیز تاحد زیادی به نفع ایران خواهد بود و در واقع می توان گفت تهران برنده نسبی اختلاف گازی با آنکار خواهد بود.

ایران و ترکیه در سال ١٩٩٦ میلادی برای صادرات سالانه تا ١٠ میلیارد متر مکعب گاز یک قرارداد ٢٥ ساله امضا کردند که بر اساس آن روزانه ٣٠ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه ارسال می شود.

این پروژه گازی فوریه سال ٢٠٠٢ آغاز به کار کرد. ایران سال ٢٠١٣ با صدور حدود هشت میلیارد متر مکعب، دومین تامین کننده گاز ترکیه بود، در حالی که روسیه با صدور ٣٠ میلیارد متر مکعب در رده نخست قراردارد.

تقاضای گاز ترکیه سالانه ٤٠ میلیارد متر مکعب است.

با وجود وقوع این رخدادها در صادرات گاز ایران به ترکیه، به نظر می رسد آنکارا یکی از مشتریان سنتی گاز ایران است و با بهره برداری از فازهای پارس جنوبی، ایران برای افزایش صادرات به ترکیه گاز مازاد در اختیار خواهد داشت.

۱۳ مهر ۱۳۹۴ ۱۳:۰۰
تعداد بازدید : ۴۷۸