لایحه بودجه ۹۱ متکی بر درآمدهای نفت است/ نقص بزرگ در بودجه

لایحه بودجه ۹۱ متکی بر درآمدهای نفت است/ نقص بزرگ در بودجه
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر ادامه وابستگی لایحه بودجه 91 به درآمدهای نفتی مانند سال های گذشته، گفت: این موضوع همچنان نقص بزرگی در لوایح بودجه سالیانه محسوب می شود.
به گزارش خبرنگار مهر، عزت الله یوسفیان ملا با ابیان اینکه وابستگی بودجه به نفت در لایحه پیشنهادی سال ۹۱ کاهش نیافته است، گفت: تحقق درآمدهای غیرنفتی دولت در بودجه سال ۹۱ دور از ذهن و غیرعملی به نظر می رسد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، اظهار داشت: در ارزیابی اولیه از لایحه بودجه سال ۹۱ کل کشور می توان گفت بودجه ۹۱ در قیاس با بودجه سال ۹۰ به واقعیت نزدیک‌تر است.

یوسفیان ملا، تصریح کرد: طبق برنامه ۵ ساله توسعه و سند چشم انداز قرار است که اتکا بودجه به درآمدهای نفتی رفته رفته کاهش و حذف شود و از سویی نیز در قالب سیاست های اصل ۴۴ شرکتهای دولتی هم به بخش خصوصی واگذار شود و ظرف ۵ سال اتکاء به درآمدهای نفتی به صفر برسد.

وی تاکید کرد: وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کاهش نیافته است و این موضوع در سال گذشته باعث شد شورای نگهبان لایحه بودجه ۹۰ را مغایر با سند چشم انداز ببیند و حتی در این رابطه با مجمع تشخیص مصلحت نیز مذاکره و شورای نگهبان از این طریق ایراد جدی را به بودجه ۹۰ وارد کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با اشاره بر اینکه با این حال این اتفاق نیفتاده و کاهش ۲۰ درصدی وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کاهش نیافت، بر لزوم افزایش و تقویت سایر درآمدها در مقابل منابع نفتی تأکید کرد و گفت: برای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی باید در پی بهبود سیستم دریافت مالیات در کشور بود.

یوسفیان ملا افزود: تقویت صادرات نیز اصل اساسی است که باید با جدیت و برنامه ریزی بیش تر پیگیری شود. همچنین در بخش درآمدهای غیرنفتی بعید است که پیش بینی های دولت محقق شود، چون دارای ریسک بالایی بوده و هرچه برنامه های کسب درآمد دولت بزرگتر باشد، میزان ریسک آن نیز بیشتر است.

وی کسب درآمدهای پیش بینی شده در لایحه بودجه را یکی از مشکلات همیشگی و همراه لوایح سالیانه دانست و گفت: اگر به جای ۲۰ درصد کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی هر سال ۵ درصد نیز کاهش در این بخش اتفاق بیافتد باز گام مثبت و مهمی روی داده است اما با روند فعلی که اتکاء به درآمدهای نفتی کم نشده است، این موضوع هنوز نقص بزرگی در بودجه سالیانه کشور محسوب می شود.

۱۲ فروردین ۱۳۹۱ ۱۳:۲۹
تعداد بازدید : ۱,۰۳۱