نفت ایران مشتری های بسیار زیادی در دنیا دارد/ صادرات به 70 کشور دنیا

نفت ایران مشتری های بسیار زیادی در دنیا دارد/ صادرات به 70 کشور دنیا
وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برخی تحریم ها از سوی کشورهای استعمارگر علیه ایران اظهار داشت: نفت ایران اکنون مشتریان بسیار زیادی در کشورهای دنیا دارد و جای هیچ نگرانی نیست.
به گزارش خبرنگار مهر، رستم قاسمی عصر پنجشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه مازندران در استانداری با اشاره به اینکه ایران اکنون بین 17 تا 20 درصد ذخایر گاز دنیا و 12 الی 15 درصد ذخایر نفت دنیا را در اختیار دارد، افزود: این کشور ازحیث برخورداری از ذخایر نفت و گاز دنیا در رتبه اول دنیا است.

وی با بیان اینکه ذخایر نفت و گاز آمریکا و اروپا با جمهوری اسلامی ایران قابل مقایسه نیست، اظهار داشت: هم اکنون 600 میلیارد بشکه نفت درجا داریم که اگر به روش فعلی برداشت شود تا صد سال آینده ایران غنی از منابع نفتی خواهد بود.

وزیر نفت با بیان اینکه میزان تولیدات گاز کشور در سال 90 بالغ بر 700 میلیون متر مکعب بوده است، یادآور شد: هم اکنون 99 درصد شهرها و 57 درصد روستاهای کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

قاسمی با بیان اینکه ایران امروز جایگاه دوم کشورهای تولیدکننده نفت در اوپک را به خود اختصاص داده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران اکنون صادر کننده عمده فرآورده های نفتی به کشورهای عراق، افغانستان و در آینده نزدیک به پاکستان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 55 میلیون متر مکعب محصولات پتروشیمی ایران به 70 کشور دنیا صادر می شود، افزود: هنوز در بسیاری از مناطق کشور کار اکتشاف نفت و گاز صورت نگرفته که در آینده ای نزدیک خبرهای خوشی را در این مورد به سمع ملت ایران خواهیم رساند.

وزیر نفت با اشاره به عملیات اکتشاف و برداشت گاز از منطقه پارس جنوبی گفت: پیش بینی می شود میزان پالایش گاز این منطقه انرژی در سال 94 به 800 میلیون متر مکعب بالغ شود.

قاسمی با بیان اینکه دشمن می خواهد اقتصاد نفتی ایران را تحت تاثیر قرار دهد و سالهای زیادی است که به بهانه های مختلف ایران را تحریم می کند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران اکنون وابستگی خاصی به تکنولوژی و دانش فنی خارجی نداشته و با استفاده از توان متخصصان داخلی مطالعات مخازن و پیچیدگی های صنایع بالادست را با تکیه بر مهندسان ایرانی به مرحله اجرا می گذارد.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به آغاز عملیات اکتشاف در بلوک انتهایی دریای خزر افزود: امروز در آن بلوک به طور قطعی ذخایر خوبی شناخته شده است و هنوز در سایر بلوک ها عملیات شناسایی صورت نگرفته که با شناخت سایر بلوک های نفت و گاز در دریای خزر شاهد اکتشافات عظیمی در دومین دریاچه بزرگ جهان خواهیم بود.

قاسمی افزود: به نظر می رسد حجم ذخایری که در دریای خزر وجود دارد گسترده است و عملیات پشتیبانی اکتشاف، پالایش و حفاری در یک نقطه منطق ندارد و همه استانهای شمالی کشور از آن بهره مند می شوند.

وزیر نفت با بیان اینکه ساخت شناورها برای حفاری و اکتشاف در دریای خزر را در نکا انجام خواهیم داد افزود: توسعه پالایشگاه نکا و افزایش توان پشتیبانی عملیات اکتشاف و انتقال در دریای خزر را در برنامه داریم.

۱۸ فروردین ۱۳۹۱ ۰۰:۰۹
تعداد بازدید : ۱,۰۲۱