ایران روزانه بیش از 3.9 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند

ایران روزانه بیش از 3.9 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند
در حالی برخی از رسانه‌های خارجی با ارائه آمارهای خلاف واقع سعی در تضعیف جایگاه ایران در سازمان تولیدکنندگان نفت دارند که اختلاف تولید روزانه نفت خام ایران با عراق یک میلیون و 402 هزار بشکه در روز است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی که از سوی برخی گفته می‌شد که صادرات نفت خام عراق به حدود 2.3 تا 2.5 میلیون بشکه در روز رسیده است و این کشور توانسته در صادرات، ایران را پشت سر بگذارد، بر اساس آمار رسمی و معتبر ارائه شده توسط دو کشور ایران و عراق، این کشور حتی در صادرات نیز از ایران عقب است.

ایران روزانه بیش از 3.9 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند

بر اساس آمار رسمی شرکت ملی نفت ایران، تولید نفت خام کشور طی 11 ماه نخست سال 1390 روزانه بیش از سه میلیون و 900 هزار بشکه در روز بوده است که با تکمیل طرح های توسعه ای، تولید نفت کشور به بیش از چهار میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

از این حجم تولید حدود یک میلیون و 700هزار بشکه نفت خام تولیدی ایران به مصرف داخل می‌رسد و حدود دو میلیون و 200 هزار بشکه آن هم صادر می‌شود.

تولید روزانه نفت عراق حدود 2.5 میلیون بشکه است

این در حالیست که براساس آمار منتشر‌ شده توسط شرکت نفت عراق متوسط تولید روزانه نفت خام این کشور در سال 2011 حدود دو میلیون و 498 هزار بشکه بوده است.

با توجه به آمار مصرف روزانه نفت خام داخلی عراق در سال 2011 میلادی که نشان‌دهنده‌ متوسط مصرف روزانه 514 هزار و 109 بشکه بود متوسط صادرات روزانه این کشور حدود یک میلیون و 983 هزار بشکه است.

متوسط تولید روزانه هیدروکربورهای مایع کشور حدود 4.5 میلیون بشکه است

از سوی دیگر به گفته امیرمسعود جباری راد- مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران-مجموع تولید هیدروکربورهای مایع کشور با احتساب مایعات و میعانات گازی، به طور میانگین حدود 4.5 میلیون بشکه در روز بوده است.

بر این اساس تولید میعانات گازی در سال 1390 به بیش از 400 هزار بشکه در روز رسید که در مقایسه با سال های گذشته، افزایش چشمگیری داشته است.

 

تولید روزانه 4.2 میلیون بشکه نفت در سال 91

البته طبق برنامه باید تا پایان سال 1393تولید نفت خام ایران باید به پنج میلیون بشکه در روز افزایش یابد که بر اساس برنامه شرکت ملی نفت ایران تا پایان سال 91 حجم تولید نفت کشور با 20 درصد افزایش به روزانه چهار میلیون و 200هزار بشکه در روز خواهد رسید.

۱۸ فروردین ۱۳۹۱ ۰۰:۱۸
تعداد بازدید : ۱,۰۰۵