ونزوئلا باردیگر دست به دامان اوپک شد

ونزوئلا باردیگر دست به دامان اوپک شد
کاراکاس این ماه راهبرد جسورانه را رونمایی خواهد کرد تا شاید بتواند قیمت نفت را در بازارهای جهانی از وضع کنونی رهایی بخشد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، راهبرد پیشنهادی ونزوئلا پیش از این هم در تاریخ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به اجرا در آمده است. انتظار می رود با اجرای این طرح، کف قیمت بازارهای جهانی به ٧٠ دلار برای هر بشکه نفت خام برسد. 

رافائل رامیرز، وزیر سابق نفت ونزوئلا و نماینده این کشور در سازمان ملل متحد در مصاحبه با رویترز، گفت: این پیشنهاد که قرار است در نشست فنی ٢١ اکتبر اعضای اوپک و تولیدکنندگان غیر عضو، مطرح شود، می تواند سازوکاری قدیمی را در کاهش تولید برای کنترل قیمتها معرفی کند که کف قیمت نفت را به ٧٠ دلار و سپس به ١٠٠ دلار برساند. 

وی گفت: ما تا آنجا که بتوانیم برای افزایش قیمتها تلاش می کنیم. 

این پیشنهاد نخستین تلاش عمومی کاراکاس در چند ماه گذشته برای بازیابی قیمتهای نفت در بازار است. 

نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، در دیداری با همتایان روس، قطری و دیگر کشورها بر لزوم کنترل قیمتها که در پایینترین حد خود در ٦ سال خود رسیده اشاره کرد. 

رامیرز که زمانی مدیر کل شرکت دولتی PDVSA بود، گفت که با نظر عربستان در مورد لزوم همکاری تولیدکنندگان غیر عضو اوپک مانند مکزیک و روسیه برای کاهش عرضه موافق است اما این را هم اذعان کرد که رسیدن به یک تفاهم همگانی کاری مشکل خواهد بود. 

وی گفت: مشکل اختلاف نظر عمیقی است که درون اوپک وجود دارد. ما این بار نتوانستیم مانند سال ٢٠٠٨ بموقع واکنش نشان دهیم و به یک توافق جامع برسیم. 

اوپک در طول دهه گذشته هیچ گاه قیمت خاصی را به عنوان قیمت هدف اعلام نکرده است. سازمان این سیاست را بعد از این که قیمتها در اواخر دهه ٩٠ رو به وخامت گذاشت کنار گذاشت. آخرین بار قیمت ٢٢ تا ٢٨ دلار قیمت مورد توافق اعضای سازمان بود. 

اوپک این سیاست را در سال ٢٠٠٥ وقتی که قیمتها به دلیل رشد تقاضا روز به روز بیشتر می شد کنار گذاشت. از آن زمان اوپک هرگز هیچ قیمت هدف رسمی را در نظر نداشته، هرچند مقامهای آن همیشه صحبت از قیمتهای منصفانه و معقول کرده اند. 

از سال ٢٠١٠ این دیدگاه تغییر کرد و رقم ١٠٠ دلار برای هر بشکه در ٥ سال اخیر باقی ماند. رامیرز گفت: این قیمت بدون هیچ مشکلی در بازار وجود داشت. 

اما قیمت ١٠٠ دلار برای نفت موجب شد تا رقیبان تولیدکننده گرانتر پا به عرصه بگذارند و نفت شیل تولید شود که این امر سهم بازار اوپک را در خطر انداخت. در نتیجه اعضای اوپک در سال ٢٠١٤ تصمیم به تغییر سیاست خود گرفتند و اجازه ندادند قیمتها به نفع تولیدکنندگان غیر متعارف بازار افزایش یابد. 

صحبت از قیمتهای منصفانه دوباره امسال به گوش می رسد. وزیران نفت عراق، ونزوئلا و آنگولا در ماه ژوئن گفتند که قیمت ٧٥ تا ٨٠ دلار قیمت مناسبی است. عربستان اظهار نظری در این مورد نکرده است. 

۲۲ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۳۰
تعداد بازدید : ۵۵۱