"خط لوله اتیلن غرب"؛ طرحی خطرآفرین و بدون مطالعه با 9هزار میلیارد تومان هزینه

"خط لوله اتیلن غرب"؛ طرحی خطرآفرین و بدون مطالعه با 9هزار میلیارد تومان هزینه
یک منبع آگاه گفت: فاز اول خط لوله اتیلن غرب ایمن نیست، فاز دوم نیز به دلیل مشکلات زمین شناسی تغییر مسیر داد که این ها مصداق یک طرح بدون پشتوانه مطالعاتی است.
 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، 10 سال پیش یعنی در آبان ماه سال 81 و در زمان وزارت بیژن زنگنه در نفت طرحی به منظور رفع محرومیت زدایی و اشتغال زایی برای تصویب و اجرا به هیئت دولت داده شد که براین اساس خط لوله ای از منطقه عسلویه تا آذربایجان غربی کشیده شود تا گاز اتیلنی که در این خط تزریق می شود موجب راه اندازی مجتمع های پتروشیمی جدید در مناطق محروم و در نهایت منجر به تولید محصولات پلی‌اتیلنی و مشتقات اتیلنی شود که از ان زمان تا کنون این طرح به عنوان خط لوله اتیلن غرب شهرت یافت.

بک منبع آگاه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به وضعیت این خط لوله گفت: در حالی که پروژه های بسیار کوچکتر در مقایسه با پروژه خط لوله اتیلن غرب، دارای چندین طرح پیش مطالعه و مطالعه اقتصادی است، ولی متاسفانه طرح مطالعاتی مناسبی برای احداث خط اتیلن غرب و حتی واحد های آن وجود نداشت.

وی ادامه داد: جالب‌تر اینکه سرمایه گذاری بخش خصوصی بر روی این پروژه نه بر اساس مطالعات اقتصادی که تنها بر اساس وعده مسئولین وقت مبنی بر اقتصادی بودن این طرح صورت گرفته است.

این منبع اگاه با اشاره به اینکه هیچ اظهار نظر دقیقی در خصوص آینده این طرح نمی تواند انجام شود تصریح کرد: از آنجا که سابقه اجرای چنین طرحی در جهان به بیش از نیم قرن پیش باز می گردد اما با این شرایط احداث چنین خط هایی که با مطالعه و تحقیقات لازم نیز صورت گرفته است نتوانسته در دراز مدت کارایی خود را داشته باشد چه رسد به اینکه خط لوله اتیلن غرب هم از لحاظ فاصله و هم از لحاظ اختلاف درجه هوا تا کنون در هیچ کشوری اجرا نشده است.

وی ادامه داد: آنچه که خط اتیلن غرب را از دیگر خطوط اتیلن دنیا متمایز می کند، شرایط فیزیکی و فنی و اقتصادی آن است که متاسفانه در هیچ یک از این موارد دقت لازم صورت نگرفت.

این مقام مطلع خاطرنشان کرد: در ابتدا قرار بود یک واحد تولید اتیلن در عسلویه به انضمام پنج واحد پتروشیمی گچساران، لرستان، پلیمر کرمانشاه، پتروشیمی کردستان و پتروشیمی مهاباد با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بر سر راه این خط ساخته شود اما هم اکنون تعداد واحدهای پتروشیمی که در طول مسیر این خط لوله قرار گرفته است به 12 واحد رسیده است که برخی از این واحد ها نیز در حال احداث هستند و هنوز به طور کامل به اتمام نرسیده اند.

وی اظهار داشت: با این شرایط سال گذشته برخی از مسئولان پتروشیمی از احداث بیش از 80 درصدی خط لوله اتیلن غرب و واحدهای آن خبرداده و مدعی بودند که این خط تا پایان سال 90 راه اندازی می شود و اگر هم مشکلی در اجرا پیش آید در اولین ماه های سال 91 کار احداث این پروژه 10 ساله به اتمام می رسد.

این منبع اگاه با اشاره به اینکه  پس از بررسی های به عمل آمده باید گفت متاسفانه علی رغم هزینه 9 هزار میلیارد تومانی که تاکنون برای این خط صرف شده است باید این خط لوله را از آن دست طرح هایی دانست که نباید منتظر راه اندازی اش به طور کامل بود خاطرنشان کرد:اگر به خاطرداشته باشید سال گذشته فاز اول این خط از عسلویه تا کرمانشاه راه اندازی شد و مسئولان پتروشیمی نیز بارها این خبر را اعلام کردند که توانستند گاز اتیلن را در این خط لوله تزریق کنند ولی پس از دوسال که فاز اول این خط توسط یک شرکت روسی مورد بررسی مجدد قرار گرفت مشخص شد که به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی این خط نمی تواند اتیلن را با فشار مورد نیاز انتقال دهد.

وی ادامه داد: هم اکنون در طول 20 کیلومتر ابتدایی نزدیک به 80 نقطه آسیب دیده وجود دارد که منجر به نشت گاز اتیلن شده است به همین دلیل 20 شاخه از این خط لوله نیز باید تعویض و لوله گذاری برای بار مجدد  انجام شود.

این منبع آگاه تصریح کرد: همانطور که در بالانیز به آن اشاره شده است عدم مطالعه کافی برای احداث این خط در فاز دوم ، به دلیل مشکلات زمین شناسی خط تغییر مسیر پیدا کرده است که این امر خود منجر به زمانبر شدن احداث کامل خط لوله اتیلن غرب شده است.

وی گفت: شاید به نظر آید که این طرح ملی به دلیل مشکلات مالی نتوانسته است به سرمنزل مقصود برسد که این گفته را نیز برخی از مدیران پتروشیمی باختر که به عنوان یکی از احداث کنندگان این خط لوله هستند تایید می کنند اما در پاسخ باید گفت که علی رقم اینکه در اکثر طرح های نفتی و گازی مشکلات مالی حرف اول را می زند این خط از نظر مالی کمترین مشکل را در ابتدا داشت و با اعتبار اولیه و مشارکت بخش خصوصی این خط می توانست به اتمام رسد.

این منبع اگاه خاطرنشان کرد: در این پروژه عدم هماهنگی میان پیمانکاران منجر به عملکرد نامطلوب انها شده است و با این شرایط برخی از سرمایه گذاران بخش خصوصی به دلیل زیان ده بودن این پروژه دیگر حاضر به سرمایه گذاری نیستند، بنابراین وجود یک ناظر واحد ضروری است تا منجر به هماهنگی میان پیمانکاران شود اما متاسفانه چنین ناظری در اجرای این خط لوله وجود ندارد.

این مقام مطلع در پایان اظهار کرد: مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید پاسخگوی شرایط پیش آمده برای خط لوله اتیلن غرب باشند و به این سوال مهم پاسخ دهند که چرا طرحی را اجرا می کنند که هیچ پشتوانه مطالعاتی نداشته و نمی تواند اهداف اولیه خود را دنبال کند.

۲۰ فروردین ۱۳۹۱ ۱۷:۲۲
تعداد بازدید : ۱,۰۵۰