واحد بوتن 1 پتروشیمی جم آماده بهره برداری رسمی شد

واحد بوتن 1 پتروشیمی جم آماده بهره برداری رسمی شد
واحد تولید بوتن1 مجتمع پتروشیمی جم (بزرگ ترین مجتمع تولید اتیلن جهان) آماده بهره برداری رسمی شد.
 

مدیرعامل پتروشیمی جم در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: با وجود تحریم های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران، یکی از بزرگ ترین و مجهزترین واحدهای تولید بوتن1 جهان با سرمایه گذاری 117.5 میلیون دلار و به کوشش شرکت جم صنعتکاران در عسلویه احداث شده و آماده بهره برداری کامل است.

مهندس مصطفی مرتضوی افزود: این واحد تولیدی ظرفیت تولید 115 هزار تن بوتن1 در سال را دارد و سالانه حدود 30 هزار تن از این محصول در پتروشیمی های بندر امام، اراک و تبریز به مقدار کم تولید می شود.

وی ادامه داد: با ساخت این واحد در پتروشیمی جم، نیاز کشور تامین و نیاز به بوتن1 به عنوان یکی از خوراک های اصلی واحدهای پلی اتیلن سبک برطرف خواهد شد.

مدیرعامل پتروشیمی جم تصریح کرد: افزون بر تامین نیاز داخلی، بخشی از این محصول نیز به خارج از کشور صادر خواهد شد و ایران در زمره صادرکنندگان این محصول قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: رایزنی برای صادرات آغاز و تاکنون مذاکره های خوبی با خریداران انجام شده است.

مرتضوی گفت: این واحد پتروشیمی از جمله پروژه هایی بوده که برای اولین بار در صنعت نفت ایران بدون تأخیر و در زمان مقرر یعنی 28 ماه آماده بهره برداری شد.

مدیرعامل پتروشیمی جم با بیان این که بیش از 2 میلیون و 200هزار نفر ساعت برای ساخت این واحد کار شده است، اظهار کرد: این میزان کار بدون هیچ گونه حادثه ای به انجام رسید.

مرتضوی گفت : احداث این مجتمع از مرداد سال 1387 اغاز شد و طبق پیش بینی در ماه های پایانی سال 90 به تولید رسید ارزش تولیدات قابل فروش این واحد 180 میلیون دلار در سال پیش بینی شده و نیز پیش بینی شده در مدت سه سال سرمایه گذاری انجام شده برای احداث این واحد بازگردد.

وی با بیان این که مجتمع پتروشیمی جم با ظرفیت تولید یک میلیون و 320 هزار تن اتیلن، بزرگ ترین واحد الفین جهان است، افزود: در این مجمتمع پتروشیمی یک واحد پلی اتیلن سبک خطی با ظرفیت تولید سالانه 300 هزار تن محصول، واحد پلی پروپیلن با ظرفیت 300 هزار تن، واحد اتیلن گلایکول با ظرفیت 443 هزار تن و واحد پلی اتیلن سنگین خطی با ظرفیت 300 هزار تن در مدار بهره برداری قرار دارد.

به گزارش شانا، شرکت پتروشیمی جم مجری طرح الفین دهم به عنوان بزرگ ترین مجتمع تولید اتیلن جهان است، محصولات این مجتمع شامل اتیلن، پروپیلن، پلی اتیلن سنگین - سبک خطی، پلی اتیلن سنگین، پلی پروپیلن، اتیلن گلایکول ها، آلفا الفین ها، بنزین پیرولیز خام، نفت کوره، بوتادین (1و 3) و بنزین است.

۲۱ فروردین ۱۳۹۱ ۱۶:۱۳
تعداد بازدید : ۱,۰۸۲