درآمد پتروشیمی های خلیج فارس کاهش می یابد

درآمد پتروشیمی های خلیج فارس کاهش می یابد
کارشناسان پیش بینی می کنند که قیمت محصولات پتروشیمی تا پایان سال 2015 در سطح فعلی باقی بماند.

به گزارش نیپنا به نقل از پایگاه تخصصی پلاست مارت، درآمد شرکت های پتروشیمی خلیج فارس طی 12 ماه منتهی به ژوئن سال 2015 حدود 20 تا 30 درصد کاهش یافته است. کارشناسان پیش بینی می کنند که درآمد این شرکت ها در ادامه سال جاری میلادی به میزان بیشتری کاهش یابد.

از طرفی چین که یکی از مقاصد عمده صادراتی محصولات پتروشیمی کشورهای حوزه خلیج فارس به شمار می رود؛ تلاش دارد با بهره برداری از پروژه های جدید پتروشیمی، تا حد زیادی نیاز خود به واردات را کاهش دهد. همچنین انتظار می رود کندی آهنگ رشد اقتصادی این کشور به کاهش سطح تقاضای چین برای تولیدات پتروشیمی دامن بزند.

عبدالوهاب السعدون، دبیر کل انجمن تولیدکنندگان محصولات شیمیایی و پتروشیمی کشورهای حاشیه خلیج فارس ( GPCA )، عنوان کرد: انتظار داریم قیمت محصولات پتروشیمی تا پایان سال 2015 در سطح فعلی باقی بماند.

وی افزود: بهای نفت خام برنت، در بازه زمانی ژوئن سال گذشته میلادی تا ژوئن امسال، تحت تاثیر عواملی از قبیل عرضه بیش از اندازه نفت در بازارهای جهانی و کاهش تقاضا از سوی اروپا و آسیا، بیش از 40 درصد کاهش داشته است. از طرفی انتظار می رود افزایش ظرفیت تولید شرکت های پتروشیمی چین به کاهش بیشتر درآمد تولیدکنندگان پتروشیمی خاورمیانه بینجامد.

با این حال السعدون معتقد است: این تاثیر در کوتاه مدت چندان قابل توجه نیست.

تحلیلگران بر این باورند که مشکل کمبود عرضه گاز به عنوان خوراکی ارزان برای پتروشیمی ها، می تواند سبب کند شدن نرخ رشد تولید پتروشیمی کشورهای حوزه خلیج فارس -به استثنای قطر- و محدود شدن طرح های توسعه ای در این منطقه شود. از این رو سرمایه گذاری این کشورها در پروژه های گازی رو به افزایش است.

با این وجود و در شرایطی که صنعت پتروشیمی در حال رقابت با تولیدکنندگان برق و دیگر صنایع، برای تامین خوراک گاز مورد نیاز خود است؛ برخی تولیدکنندگان پتروشیمی همچنان از خوراک نفتا به عنوان جایگزینی برای گاز طبیعی و اتان بهره می برند.

۲۵ مهر ۱۳۹۴ ۱۱:۴۹
تعداد بازدید : ۴۴۴