روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
جهش بورس در سایه خرید حقیقی‌ها
دیروز، شاخص کل بورس با رشد ٨٢٦ واحدی (معادل ٣٣/ ١ درصد) در ٦٢ هزار و ٧٩٩ واحد ایستاد. ارزش معاملات نیز با رشد به بالاترین سطح از اوایل مرداد رسید. همچنین، تعداد معاملات، به‌عنوان شاخصی برای رصد فعالیت حقیقی‌ها نیز رشد داشته است. در این خصوص،‌ افزایش تعداد معاملات به بیشترین مقدار از روزهای پس از توافق هسته‌ای، حاکی از افزایش فعالیت حقیقی‌ها است. بر این اساس، با نزدیک شدن به روند اجرای برجام و ارائه بسته خروج از رکود توسط دولت موج خوش‌بینی‌ها در بازار سهام را شاهد هستیم. در این شرایط، با شناسایی سود به خصوص از سوی حقوقی‌ها همراه با رشد قیمت‌ها، تقویت سمت عرضه مشاهده شد که می‌تواند در ادامه مانعی در برابر رشد شاخص باشد. در روزهای آتی نیز، انتشار صورت‌های مالی ٦ ماهه شرکت‌ها می‌تواند بر روند بورس تهران اثرگذار باشد.

بازار ارز
افت دلار با خوش‌بینی به برجام
دیروز هر دلار آمریکا با افت ١٥ تومانی به نرخ ٣٤٦٠ تومان معامله شد. هفته گذشته با تصویب برجام در مجلس، دلار تا سطح ٣٤٦٠ تومانی کاهش یافت که در ادامه، با افزایش تقاضا رشد اندکی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد معامله‌گرانی که در هفته‌های اخیر در پی انتظار برای تداوم رشد قیمت، دلار خریده بودند، با افزایش نگرانی از تداوم رشد قیمت، رو به فروش ارز آورده‌اند. در این میان، رئیس بانک مرکزی روز گذشته، به تک نرخی کردن ارز از ابتدای سال ٩٥ اشاره کرد، انتظار کاهش فاصله قیمتی ارز آزاد و مبادله‌ای در روزهای آتی نیز از عوامل فشار عرضه بود. با این حال، انتظار افزایش تقاضا با کاهش نرخ ارز همچنان وجود دارد که احتمال افت شدید نرخ دلار را کاهش می‌دهد، در این میان، می‌توان به احتمال افزایش تقاضای آربیتراژی اشاره کرد(اختلاف نرخ در بازارهای منطقه).

بازار سکه
تداوم حباب منفی سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با افت ٨ هزار تومانی مواجه شد. با وجود ثبات نرخ دلار در ساعات ابتدایی معاملات، فشار کاهش قیمتی اونس طلا، افت سکه را رقم زد. در ادامه، در حالی‌که دلار با افت ١٥تومانی مواجه شد، اما سکه در قیمت‌های قبلی باقی ماند. از ابتدای مهر رشد ٨/ ١ درصدی نرخ دلار و ٢/ ٤ درصدی اونس، تنها رشد ٢/ ٤ درصدی سکه (در مقابل انتظار رشد ٦ درصدی) را داشته است. بنابراین، در کنار کاهش تقاضای طلا همراه با آغاز ماه محرم، واکنش کند سکه نسبت به تغییرات قیمت بازارهای اثرگذار، از عوامل تعمیق حباب منفی سکه (کمتر بودن ١٣ هزار تومانی قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) بوده است. نوسانات شدید نرخ دلار دور از انتظار است، همچنین پس از جهش قیمت اونس، نگاه‌ها به ادامه رشد قیمت تا حدودی کاهش یافته است.

بازار طلای جهانی
نوسانات اونس در سطوح بالای قیمتی
اونس طلا با رشد هفتگی ٨/ ١ درصدی به قیمت ٧/ ١٧٧٧ دلار معامله شد. طی هفته با افت شاخص دلار، در پی تضعیف احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در سال جاری، اونس به بالاترین قیمت در سه ماه گذشته رسید. در ادامه، روز جمعه با تقویت اندک شاخص دلار و افزایش عرضه، با شناسایی سود توسط معامله‌گران، تعدیل رشد قیمت اونس رقم خورد. دوگانگی آمارهای اقتصادی آمریکا در کنار شرایط مبهم اقتصاد جهانی همچنان تردیدها را درخصوص زمان نهایی افزایش نرخ بهره نگه داشته است. در صورتجلسه پیشین فدرال‌رزرو، ضعف اقتصاد جهانی از عوامل مهم تاکیدشده در روند تصمیم‌گیری این بانک بود. در این‌خصوص، انتشار آمار تولید ناخالص داخلی سه ماهه چین (روز دوشنبه) و اظهارات برخی نمایندگان فدرال رزرو در روزهای آتی از عوامل اثرگذار بر قیمت اونس در روزهای آتی محسوب می‌شود.

بازار اوراق مسکن
صف خرید متقاضیان «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن (تسه٩٢١٢) با رشد ٣/ ٣ درصدی به قیمت ٦٣ هزار و ٢٧٩ تومان معامله شدند. جذابیت قیمتی پس از ریزش‌های اخیر «تسه»ها، مطابق با انتظارات، افزایش تقاضا را به دنبال داشته است. بر این اساس، شاهد صف خرید در اوراق مزبور و دیگر سررسید‌ها در بیشینه مقدار روزانه قیمت (مثبت ٥ درصد) بودیم. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، از اوایل شهریور همراه با پایان فصل تقاضای مسکن (تابستان) نزول قیمتی این اوراق رقم خورد. با این حال، جذابیت کاهش سود پس از ریزش قیمتی «تسه»ها عامل افزایش تقاضا و در ادامه رشد قیمتی این اوراق شد. با وجود فشار کاهش تقاضای ناشی از جذابیت وام‌های با مبالغ بیشتر (از محل سپرده‌گذاری در صندوق سپرده یکم بانک مسکن)، کاهش سود واقعی این وام‌ها همچنان تقاضا را در قیمت‌های پایین این اوراق نگه داشته است.

بازار نفت
بیشترین ریزش در ٨ هفته
هر بشکه نفت خام آمریکا در پایان معاملات با افت هفتگی ٨/ ٤ درصدی (بیشترین افت در ٨ هفته گذشته) مواجه شد. در این خصوص، تداوم مازاد عرضه و همچنین چشم‌انداز کاهش تقاضا، از عوامل فشار قیمتی بر نفت بود. در حالی که پیش‌بینی کاهش تولیدات شیل، به دلیل فشار قیمت‌های پایین، سیگنال مثبتی برای نفت است، اما چشم‌انداز ورود نفت کشورمان و افزایش تولیدات اوپک همچنان بر تداوم مازاد عرضه تاکید دارد. آمارهای ضعیف اقتصاد چین نیز نگرانی‌ها از کاهش تقاضا را تشدید کرد. با این حال، کاهش شاخص دلار آمریکا در روزهای اخیر از عوامل حمایتی قیمت در بازار نفت بود، این موضوع در کنار شناسایی کف قیمتی از سوی معامله‌گران این بازار و همچنین، کاهش ١٠ موردی تعداد دکل‌های نفتی آمریکا (بر اساس گزارش بیکر هیوز در روز جمعه) تا حدودی افت قیمت نفت را تعدیل کرد.
۲۶ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۴۸
تعداد بازدید : ۵۱۱