آغاز پایان تحریم‌ها

اتحادیه اروپا امروز دستور لغو تحریم‌های ایران را صادر می‌کند

امروز روزی است که قرار است روند لغو تحریم‌های ایران وارد فاز اجرایی شود. بر این اساس دستور لغو تحریم‌ها در کشورهای اروپایی صادر می‌شود و همزمان نیز رئیس‌جمهور طی دستورالعملی به وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی؛ قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را ابلاغ کرد.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در این مورد گفت: هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که یکشنبه (امروز) اتحادیه اروپا تحریم‌های علیه ایران را لغو می‌کند و مصوبه‌ای را برای لغو تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه ایران اعلام خواهد کرد.

12351232361351543426272472422222

این درحالی است که به گفته محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی ایران هنوز برای تحرکات اقتصادی باید منتظر لغو تحریم‌های بانکی و مواردی از این قبیل بود که تا آذر ماه طول خواهد کشید. تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران، از منظر منبع تحریم‌کننده به سه دسته تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های اتحادیه اروپا تقسیم شده‌اند که هریک از آنها برای برداشته شدن، فرآیند و زمان‌بندی خاص خود را دارند که این روند در متن برجام و قطعنامه تشریح شده است.

تحریم‌ها همچنین از منظر نوع تحریم، دسته‌بندی دیگری دارند که از جمله آنها می‌توان به تحریم‌های مالی، بانکی و اقتصادی، تحریم سامانه‌های پیام‌رسان بین‌بانکی (از جمله سوئیفت)، تحریم تسلیحاتی و تحریم موشکی اشاره کرد. فرآیند رفع تحریم‌ها عملا با ورود به مرحله «اجرای توافق» آغاز می‌شود و سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا‌، براساس یک جدول زمانی تحریم‌های مشخص‌شده را تعلیق یا لغو می‌کنند. بر این اساس، بندهایی از آیین‌نامه اجرایی سال 2012 لغو و مفاد مربوط آنها در تصمیم سال 2010 اتحادیه اروپا در ارتباط با ایران، تعلیق می‌شوند‌ این اقدام به رفع تحریم‌های زیر منجر می‌شود:

‌نظام ممنوعیت و اخذ مجوز حاکم بر نقل و انتقال مالی به / از ایران: ممنوعیت و محدودیت‌های انتقال پول به/از بانک‌های فعال در ایران به خصوص بانک مرکزی و شعب خارجی آنها که در سال 2010 وضع و در سال 2012 تشدید شد.

- ‌تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های بانکی: ممنوعیت افتتاح شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری ایرانی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ممنوعیت همکاری با بانک‌ها و موسسات اعتباری ایران به خصوص بانک مرکزی و همچنین ممنوعیت افتتاح دفاتر نمایندگی موسسات مالی اروپایی در ایران.

- ‌تحریم‌های مربوط به بیمه: ارائه خدمات بیمه‌ای به دولت ایران یا نهادها و اشخاص وابسته و همچنین به افراد و نهادها و شرکت‌های فعال در حوزه سرزمینی ایران.

- ‌تحریم‌های مربوط به حمایت مالی برای تجارت با ایران: ارائه حمایت مالی از جمله از طریق ارائه خط اعتباری صادرات، ضمانت‌نامه و بیمه‌نامه به افراد و موسساتی که قصد تجارت با ایران را دارند.

- ‌تحریم‌های مربوط به کمک‌های بلاعوض، کمک‌های مالی و وام‌های ترجیحی

- ‌تحریم‌های مربوط به انتشار اوراق قرضه تضمین‌شده توسط دولت ایران: همکاری یا ارائه کمک، خریدوفروش یا وساطت در انتشار اوراق قرضه توسط دولت، بانک مرکزی، بانک‌های مستقر در ایران یا بانک‌ها، اشخاص یا نهادهای تحت کنترل ایران.

- تحریم‌های مربوط به واردات نفت و گاز از ایران

- ‌تحریم‌های مربوط به واردات فرآورده‌های پتروشیمی ایران

- ‌تحریم‌های مربوط به صادرات تجهیزات کلیدی بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی

- تحریم‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی

- تحریم‌های مرتبط با کشتیرانی و کشتی سازی

- تحریم‌های مربوط به بخش حمل‌و‌نقل

- تحریم‌های مربوط به طلا، فلزات گرانبها و الماس، اسکناس و سکه

- تحریم‌های مرتبط با خدمات تبعی برای هر یک از گروه‌های فوق

- ‌تحریم‌های مربوط به نرم‌افزار، تحریم‌های مربوط به فلزات، تحریم‌های مرتبط با خدمات تبعی برای هر یک از گروه‌های فوق

۲۶ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۵۳
تعداد بازدید : ۵۶۱