درخواست اتاق بازرگانی از مجلس برای پایش جدی

درخواست اتاق بازرگانی از مجلس برای پایش جدی

رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن درخواست از مجلس برای پایش جدی در چگونگی اجرای بسته ‌«‌تسریع در رونق اقتصادی»، گفت: اجرای این بسته می‌تواند التیام نسبی‌ برای رکود در اقتصاد ایجاد کند اما به دلیل ابهاماتی که در آن وجود دارد، مشخص نیست به چه طریقی قرار است اجرا شود. به گزارش ایسنا، محسن جلال‌پور در پنجمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که دیروز - 27 مهرماه - با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار امیدواری کرد با بسته‌ جدیدی که دولت با عنوان ‌«‌تسریع در رونق اقتصادی» ارائه کرده است، بخشی از مسائل‌ اقتصادی کشور حل شود.

353123135133126234247273473583584

به گفته وی، این بسته می‌تواند التیام نسبی در وضعیت رکود ایجاد کند، اما نمی‌تواند تمام مسائل را حل کند. در این مسیر پنج ماهه، ابهاماتی وجود دارد که باعث شده است چندان مشخص و شفاف نباشد. جلال‌پور گفت: اینکه این بسته به چه طریقی اجرا و چگونه صرف شود، مشخص نیست. آیا قرار است دوباره به بنگاه‌های بزرگ و خصولتی که در سال‌های گذشته تسهیلات زیادی دریافت کرده‌اند بار دیگر منابع اختصاص داده شود یا به بخش‌خصوصی؟ مطمئناً بخش‌خصوصی روند اجرای این بسته را به دقت دنبال خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن تقدیر مجلس از رویکرد مدبرانه در تصویب برجام، درباره‌ وضعیت اقتصاد ایران توضیحاتی را ارائه و اظهار کرد: حال اقتصاد خوب نیست و شرایط مطلوبی ندارد. امروز اقتصاد ما با اصول درآمد‌های نفتی، انبوه تعهدات دولت، پروژه‌های نیمه‌تمام، رکود و غیره مواجه است که همگی نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب اقتصادی است. وی اضافه کرد: بخشی از این مشکلات به سوء‌تدبیرها و بخشی دیگر به تحریم‌های اقتصادی باز می‌گردد، اما بخش اصلی این مسائل به روال اقتصاد ایران در سالیان گذشته باز می‌گردد؛ اقتصادی که براساس توسعه اقتصاد دولتی بوده است.

جلال‌پور گفت: در خاورمیانه، جمهوری اسلامی ایران کشوری آرمانی است که سرمایه اجتماعی نیاز حداقلی برای آن است و داشتن سرمایه اجتماعی نیاز به اصلاح اقتصادی دارد. امروز ورود دولت به اقتصاد و حضور در زمینه‌ تصدی‌گری‌ها و رقابت با بخش‌خصوصی باعث شده است فضای اقتصادی کشور دچار تنش شود. امروز همه زمینه‌ها برای تغییر رویکرد اقتصادی وجود دارد.

برخی از خوشحالی مردم ناراحتند

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در در همایش اقتصاد مقاومتی که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی برگزار شد از طرح مطالبی مبنی بر اینکه برداشته شدن تحریم‌ها روی کاغذ است، انتقاد کرد و گفت: اصل این موضوع را وارونه جلوه می‌دهند و می‌خواهند در جامعه اضطراب ایجاد کنند.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اعضای اتاق بازرگانی نقدهایی در حوزه اقتصاد و شرایط اقتصادی بیان کرده‌اند که برخی از آنها روشن است و برخی دیگر احتیاج به نگاه خاص در حوزه اقتصادی دارد. مهم‌ترین مسئله‌ای که در مجموعه مباحث می‌توان مطرح کرد این است که باید در کشور یک تغییر رویکرد در اقتصاد را پیگیری کنیم که پایه این کار باید براساس عقلانیت در اداره کشور باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در آینده نباید با خوش خیالی در مسیر مذاکرات حرکت کرد، گفت: ما به دقت مسیر اجرای برجام را بررسی می‌کنیم. لاریجانی ادامه داد: برخی از خوشحالی مردم ناراحتند. حالا اگر دولت‌های دیگر مطابق برجام آن را اجرایی و تحریم‌ها را لغو کردند، چرا می‌گویید این طرحی روی زمین است و روی کاغذ قابلیت اجرایی دارد و می‌خواهید مسائل را جور دیگری به مردم بگویید. عضو شورای عالی امنیت ملی افزود: ابتدا آنها قطعنامه صادر کردند و حالا نیز آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تحریم‌ها را لغو و متوقف کردند. پس آنکه گفته می‌شود برجام روی زمین و کاغذ است، درست نیست و برخی در داخل اصل این موضوع را وارونه جلوه می‌دهند و می‌خواهند در جامعه اضطراب ایجاد کنند.

لاریجانی با تأکید بر اینکه موضوع هسته‌ای یک موضوع قبیله‌ای نیست، ادامه داد: این موضوع یک مسئله ملی است که در آن منافع ملی وجود دارد. لاریجانی گفت: آرمان‌ها در مسائل اقتصادی می‌تواند خیلی متعالی باشد، ولی موتور حرکت آن اقتصاد سالم است پس نمی‌شود درها را به روی دنیا ببندیم، بلکه باید ثروت‌آفرین باشیم. وی با اشاره به موضوع پرداخت یارانه‌ها و اجرای آن نیز گفت: همین یارانه‌ها در اصل چیز بدی نبود، ولی بد اجرا شد. البته در بعد نظارت‌ها نیز ایراد داریم که باید در آینده فصل جدیدی در اقتصاد کشور باز کنیم.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه برای ساختار جدید کشور باید حول محور تولید برنامه‌ریزی کرد، اظهار داشت: ساختار اقتصادی کشور باید به شکلی برنامه‌ریزی شود که برای چندین دهه آینده تغییری در آن ایجاد نشود و دولت‌ها مسئول اجرای آن باشند نه اینکه به دنبال فلسفه‌بافی بروند. پس باید از زمان و فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم. لاریجانی با تأکید بر اینکه برای حل مشکلات اقتصادی باید سمت و سو داشته باشیم، اظهار داشت: برخی در کشور فقط فریاد می‌زنند درحالی‌که با فریاد نمی‌توان حکومت کرد و باید بگوییم چنین مشکلاتی وجود دارد و راه‌حل آن نیز چنین است. وی از اعلام آمادگی مجلس برای همکاری با اتاق بازرگانی درباره تغییر رویکرد اقتصاد کشور خبر داد و گفت: نیازمند کمک از بخش‌خصوصی هستیم و من تا جایی که اطلاع دارم دولت نیز پذیرای نظرات بخش‌خصوصی است. رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اقتصاد مقاومتی نیز اظهار داشت: یک ستاد با حضور معاون اول دولت و نایب‌رئیس مجلس تشکیل شده که در آن کارشناسان اقتصاد نیز حضور دارند.

۲۸ مهر ۱۳۹۴ ۱۱:۰۹
تعداد بازدید : ۱,۱۷۰