خط و نشان‌های وزیر نفت

خط و نشان‌های وزیر نفت

بیژن نامدار زنگنه روز گذشته در جمع فعالان شرکت‌های خارجی و داخلی شرایط سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران در پساتحریم را شفاف تشریح کرد و خطاب به شرکت‌های خارجی گفت: علاقه‌مند به شفاف‌سازی هستیم و از انگل‌های فاسدی که می‌خواهند خون مردم را بمکند بیزار و متنفریم. تبلیغاتی حرف نمی‌زنیم؛ شرکت‌های خارجی که با افراد فاسد کار کنند، دیر یا زود مشخص می‌شود و اعتبار و کسب و کارشان از بین خواهد رفت و گرفتاری کیفری خواهد داشت.

3526231536234762462346624734733

وی ضمن با اهمیت دانستن این کنگره، گفت: انجمن‌ و تشکل‌های مردم نهاد با مشارکت با دولت در اجرای سیاست‌های اصل 44 و اقتصاد مقاومتی نقش مهمی را در توسعه کشور ایفا می‌کنند. وی با اشاره به اینکه این کنگره به تحولات مهم در کسب و کار انرژی مبتنی بر فناوری توجه دارد، تأکید کرد: اگر به این تحولات در کسب و کار توجه نشود بدون شک دچار اشتباه راهبردی در تصمیم‌گیری خواهیم شد زیرا در شرایط کنونی تصمیم‌گیری بر مبنای شاخص‌های 10سال گذشته مفید نخواهد بود و حتی ایجاد بحران خواهد کرد و اگر به تحولات و جهش در فناوری بی‌توجه باشیم دچار اشتباه بزرگ و جبران‌ناپذیر خواهیم شد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه امروز کشور با تدبیر دولت و حمایت رهبری توانسته است مشکلات بین‌المللی را حل کند و وارد فضای جدیدی در سطح بین‌الملل شود، گفت: اتحادیه اروپا و آمریکا باید برمبنای توافق برجام همه تحریم‌های علیه ایران را لغو کنند و این تصمیم تا دو ماه آینده با اقدامات جمهوری اسلامی اجرایی خواهد شد. وی با تأکید بر اینکه ایران برای توسعه به سرمایه‌گذاری، فناوری روز و بازار صادراتی و منابع مالی نیاز دارد، اعلام کرد: ایران امروز تفاوت زیادی با شرایط پیش از تحریم دارد و شرکت‌های داخلی در دوران تحریم تحولات زیادی را پشت سر گذاشته و قوی شده‌اند و حال حرکت پرشتاب در توسعه ایران آغاز شده است و باید در نخستین گام سهم‌مان را از بازارهای از دست رفته پس بگیریم.

بازگشت مشتری‌های سنتی

زنگنه بااشاره به اینکه مشتریان سنتی ما نیز مایل به این امر هستند، افزود: در یک‌ماه آینده کنفرانس معرفی قراردادهای IPC برگزار می‌شود. برای ایران بخش بالادستی نفت اهمیت زیادی دارد و علاقه‌مند به استفاده از فناوری‌های جدید به ویژه جهت بازیافت نفت هستیم. البته در این میان فرصت‌های سرمـــایه‌گذاری فقط به بالادست محدود نخواهد شد و در پایین‌دست نیز با احداث پالایشگاه‌ و واحدهای NGL و پتروشیمی برنامه داریم.

قـــابلیت و فـــرصـــت سرمایه‌گذاری نامحدود در گاز طبیعی برای توسعه صادرات گاز با خط لوله و همچنین LNG و مینی LNG موضوع دیگری بود که وزیر نفت به آن اشاره کرد و گفت: همکاری دو جانبه سرمایه‌گذاری خارجی در اولویت ما قرار دارد. همکاری‌های مشترک شرکت‌های خارجی و ایرانی چه به صورت احداث شرکت یا مشترک و در بخش تولید و خدمات صنعت نفت و صادرات نیز در دستور کار ما قراردارد. البته با توجه به اینکه از نظر نیروی انسانی و سخت‌افزاری در شرایط خوبی قرار داریم باید برای شرکت‌های ایرانی و جوانان بیکار ایجاد اشتغال شود.

وی با اشاره به اینکه در شرایط پساتحریم شفافیت در انجام معاملات به ویژه دولتی خواسته جدی مااست، گفت: ما علاقه‌مند به شفاف‌سازی هستیم و از انگل‌های فاسدی که می‌خواهند خون مردم را بمکند بیزار و متنفریم. در یک مبارزه بی‌امان با فساد به سر می‌بریم. به شرکت‌های خارجی توصیه می‌کنم به ما اعتماد کنند و به اعتبار خود تکیه کنند و به کاسبانی که می‌گویند این گفته‌های ما تبلیغات است توجه نکنند. از این به بعد دسترسی به من و مدیران من آسان‌تر خواهد بود از این رو کسانی که با حقه‌بازی در تحریم توانسته‌اند به تخصص فریبکاری خود بیفزایند توجهی نکنید.

به گفته وزیر نفت، شرکت‌های خارجی به کار بلندمدت با ما فکر کنند زیرا کار با افراد فاسد دیر یا زود مشخص می‌شود و اعتبار و کسب و کارتان از بین می‌رود و گرفتاری کیفری خواهد داشت. ما به کار سالم اهمیت می‌دهیم.

بابک زنجانی باید 10 هزار میلیارد را پس بدهد

زنگنه بعد از سخنرانی مراسم از افتتاح نمایشگاه نفت و نیرو در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی و برخی از اظهارنظرها، گفت: رسانه‌ها باید از خشم مردم بترسند و کاری نکنند که تخلفات بابک زنجانی پوشش داده شود. پول مردم را نمی‌توان با هوچی‌گری و سروصدا خورد. زنجانی پول ملت را خورده و هیچ راهی ندارد؛ باید این پول را به مملکت برگرداند.

وی همچنین در این باره که بابک زنجانی در نامه اخیر که به نمایندگان مجلس نوشته از مذاکره نکردن با وزیر نفت انتقاد کرده است، گفت: با نامه کاری ندارم؛ باید ١٠ هزار میلیارد تومان از پول مردم را که خورده‌اند پس دهند. فکر می‌کنم زنجانی در برخی رسانه‌ها پول خرج می‌کند که این تصور ایجاد شده که وی طلبکار است و ما بدهکار؛ در حالی که وی پول ملت را خورده است.

وی همچنین درباره آمادگی افزایش ظرفیت ٥٠٠ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران بعد از لغو تحریم‌ها، افزود: ما برای تولید نفت از هیچ کشوری اجازه نمی‌گیریم و تولیدمان را وارد بازار می‌کنیم. به‌طوری که در نخستین روزی که تحریم‌های ایران لغو شود تولید نفت کشورمان ٥٠٠ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

آمریکا به شرکت‌های خود چراغ سبز نداده است

زنگنه همچنین گفت: درهای صنعت نفت به روی شرکت‌های آمریکایی باز است و اگر آنها تمایل به همکاری با ایران داشته باشند هیچ مشکلی نیست، البته آنها هنوز از سوی دولت خود چراغ سبزی برای حضور در ایران دریافت نکرده‌اند. همچنین در این مراسم رکن الدین جوادی، معاون وزیر نفت به عنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری این کنگره با اشاره به رونمایی قراردادهای جدید نفتی گفت: در این کنفرانس قراردادهای جدید نفتی با هدف زمینه‌سازی برای افزایش تولید روزانه نفت به حدود ٥میلیون بشکه و تولید روزانه گاز به ١,٤ میلیارد مترمکعب برگزار خواهد شد.

وی با تبیین افق‌های همکاری میان دست‌اندرکاران بخش خصوصی داخل و خارج از کشور و همگام با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: باید گام‌های سریع‌تری برای شکوفایی اقتصادی کشور برداشته شود.

قیمت نفت در سال 2016 به 80دلار می‌رسد

معاون وزیر نفت درباره توجیه اقتصادی صادرات گاز از طریق ال ان جی نیز در جمع خبرنگاران گفت: از لحاظ اقتصادی انتقال گاز از مسیری با بیش از ٢ هزار و ٥٠٠ کیلومتر خط لوله در مقایسه با انتقال از طریق ال ان جی اقتصادی نیست. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین گفت: در یک روال اقتصادی معقول پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت تا پایان سال ٢٠١٦، به رقمی میان ٧٠ تا ٨٠ دلار برسد.

نخستین کنگره راهبردی نفت و نیرو (IPEC2015) صبح روز گذشته باحضور وزیر نفت و شرکت‌های داخلی و خارجی فعال در صنعت نفت، نمایندگان مجامع انرژی جهان مانند سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC)، مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) و آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، مدیران ارشد و سیاستگذاران کلان حوزه انرژی کشور در هتل المپیک آغاز به کار کرد.

۲۸ مهر ۱۳۹۴ ۱۱:۱۲
تعداد بازدید : ۵۸۲