تولید 43 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در سال جهاد اقتصادی

تولید 43 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در سال جهاد اقتصادی
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در سال جهاد اقتصادی 43 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در کشور تولید که 18 میلیون تن آن صادر شد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اعزامی ایرنا به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، 'عبدالحسین بیات' در مراسم افتتاح طرح بوتن 1 در پتروشیمی جم افزود: در سال گذشته 18 میلیون تن محصول پتروشیمی صادر شد که 10.5 میلیون تن آن تولیدی در مجتمع های پتروشیمی مستقر در استان بوشهر بود که به 60 کشور جهان صادر شد.

وی افزود: در سال گذشته صادرات محصولات پتروشیمی 14 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشت که 8.5 میلیارد دلار آن از صادرات محصولات تولیدی استان بوشهر بود.

بیات با اشاره به سرمایه گذاری 46 میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی کشور از ابتدا تاکنون ، گفت: در برنامه پنجم توسعه 50 میلیارد دلار در بخش پتروشیمی سرمایه گذاری می شود که 25 میلیارد دلار آن در استان بوشهر هزینه خواهد شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به افتتاح پروژه بوتن 1، گفت: این پرو‍ژه با تعهد مسولان و پیگیری های شبانه روزی صنعتگران این بخش احداث شد و مطابق برنامه زمانبندی شده به نتیجه رسید.

 

** افتتاح نخستین طرح مهر ماندگار در عسلویه

وی افزود: با تمهید دولت جمهوری اسلامی و رئیس جمهور مبنی بر معرفی طرح های مهر ماندگار، طرح بوتن 1در شرکت پتروشیمی جم به عنوان نخستین طرح از پرو‍ژه های 20 گانه مهر ماندگار در بخش پتروشیمی افتتاح شد.

بیات، ادامه داد: محصول بوتن 1 یک محصول وارداتی و کمیاب بود و تا پیش از این وارد کننده این محصول بودیم که این طرح ما را به صادر کننده تبدیل کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: این طرح به اضافه طرح پتروشیمی پارس، اولین پارک پتروشیمی در کشور را تشکیل می دهند که در مجموع با راه اندازی این دو طرح زمینه فعال شدن 5 مجتمع دیگر با 750 هزار تن ظرفیت تولید، مهیا می شود.

بیات با اشاره به سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه اندازی این واحدها افزود: این طرح نمود اجرای اصل 44 است و دولت در این بخش ها حتی یک ریال هم هزینه نکرده است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تصریح کرد:این شرکت به سمتی می رود که برای فرصت های سرمایه گذاری برتر به پشتیبان سرمایه گذاران تبدیل شده است.

 

** شکل گیری قطب اول صنایع تکمیلی در استان بوشهر

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه وزارتخانه های نفت و صنعت، معدن و تجارت به دنبال گسترش صنایع تکمیلی و پایین دستی هستند، گفت: در ارتباط با این بخش ‌فرصت مناسبی در عسلویه پیش بینی شده و هم اکنون یک هزار هکتار زمین برای اجرای این برنامه در نظر گرفته شده است.

بیات با اشاره به اینکه در این صورت قطب اول صنایع تکمیلی در استان بوشهر شکل می گیرد و با تاکید بر گسترش صنایع تکمیلی در بخش پتروشیمی گفت: گرچه در سال گذشته 18 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی صادر شد اما باید این محصولات به محصول نهایی تبدیل و صادر شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، اضافه کرد: شناسایی فرصت های سرمایه گذاری برای زنجیره پایین دستی و بالادستی مجموعه از فعالیت هایی است که شرکت پتروشیمی در برنامه های خود خواهد داشت.

۲۲ فروردین ۱۳۹۱ ۲۱:۵۲
تعداد بازدید : ۱,۰۷۷