سیاست‎های ابلاغی همچنان مورد بی‌مهری است/اقتصاد مقاومتی راه درمان اقتصاد نفتی

سیاست‎های ابلاغی همچنان مورد بی‌مهری است/اقتصاد مقاومتی راه درمان اقتصاد نفتی
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که پس از دوسال از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجرای این سیاست همچنان از سوی متولیان ومجریان اقتصادی کشور با بی مهری رو به رو است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اواخر سال 92 بسته جامع اقتصادی با عنوان اقتصاد مقاومتی از سوی دست‌اندرکاران امر ارائه شد طرحی که با الگو گرفتن از اقتصاد اسلامی به دنبال تعالی جامعه اسلامی و تحقق حماسه اقتصادی بود و فرصتی مناسب برای تغییر وضعیت اقتصادی پیش روی متولیان این امر قرار داد تا زمینه برای نقش آفرینی هرچه تمام‌تر مردم و فعالان اقتصادی در تحقق این حماسه فراهم شود.

با توجه به اینکه کشور از استعدادهای منابع سرشار معنوی، زیر ساخت‌های گسترده و نیز نیروی انسانی متعهد و کارآمد برخوردار است اما با وجود گذشت دو سال از ابلاغ سیاست‌های اقتصادی مقاومتی هنوز متولیان این امر برنامه اجرایی مدونی برای آن طرح نکرده‌اند و شاید بتوان گفت تاحدودی این طرح مورد بی مهری و غفلت واقع شده است.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که طرح جامع اقتصاد مقاومتی برنامه‌ای است که وضعیت اقتصاد نه چندان خوش این روزهای رکود و گاهی تورم را، نه تنها بهبود می‌بخشد بلکه رونق اقتصادی و کمک به توان تولید داخلی و نیز بی‌نیازی کشور از واردات بسیاری از محصولات را درپی خواهد داشت.

اگر چه مجریان و متولیان کشور عنوان کرده‌اند که تا یک ماه آینده برنامه اقتصاد مقاومتی را درقالب طرحی مدرن نهایی می‌کنند اما برخی کارشناسان معتقدند متولیان این بخش آن طور که باید برای اجرای این بسته اقتصادی تلاش و پیگیری لازم را ندارند.

*** دغدغه‌ای که همچنان از سوی مسئولان مغفول مانده

روح الله بیگی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر ضرورت اجرایی شدن هرچه زودتر این طرح بهباشگاه خبرنگاران جوانگفت: با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصاد بر گرفته از موازین و اصول اسلامی است وکاملا برتوانمندی های داخلی تکیه دارد بنابراین نیاز است متولیان این امر دغدغه بیشتری برای اجرایی شدن این ابلاغ داشته باشند.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی بر اقتصاد دانش بنیان نباشد گفت: اجرایی شد این ابلاغ رکودی که سال‌ها در کشور حاکم شده است را مرتفع می‌کند چرا که مبتنی بر اصول اقتصاد اسلامی و علم روز نیز توجه ویژه به بخش خصوصی و مدیریت جهادی است.

وی به اتحاد و انسجام دستگاه‌های مختلف اعم از وزارت خانه‌ها و دیگر مجریان این امر برای تدوین هرچه سریع‌تر این طرح اشاره کرد و گفت: تاکنون هماهنگی و همسویی مناسبی میان دستگاه‌های مربوطه و نیز توجه به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی صورت نگرفته است و تنها برگزاری همایش‌ها و یکسری شعارهایی که فقط در قالب شعار باقی ماند و بس اکتفا شده است.

وی تاکید کرد: امید است با توجه بیشتر همه دستگاه‌ها در آینده ای نزدیک شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی باشیم چرا که یک مجموعه و ارگان به تنهایی توان اجرایی شدن این ابلاغ را ندارد.

**اقتصاد بیماری که درمانش اجرای اقتصاد مقاومتی است

دکتر سید مصطفی صفاری نیز با بیان اینکه سرفصل‌های اقتصاد مقاومتی برپایه تولید داخل نباشد گفت: وقتی چرخه تولید داخلی که در شرایط کنونی با رکودی بی سابقه‌ای روبه رو است شاهد تعطیلی و یا نیمه تعطیلی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی هستیم اجرای این سیاست که کاملاً با همه جوانب کشور منطبق است می‌تواند فضای بیمار این روزهای اقتصاد رابهبود ببخشد.

این کارشناس اقتصادی ضمن انتقاد از بی‌توجهی به اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی از سوی متولیان این طرح تصریح کرد: شاید یکی از دلایل این بی توجهی نگاه بی اندازه کشور با تکیه بر اقتصاد نفت محور است که این امر به پاشنه آشیلی برای اقتصاد تبدیل شده است.

صفاری البته به وعده‌های دولت یازدهم برای تحقق رونق اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: با اینکه دولت اعلام داشته تا وضعیت اقتصادی را با اجرای اصولی این طرح سامان ببخشد اما همچنان این حرف‌ها راتنها در قالب شعار شاهد هستیم.

وی در پایان با ابزار امیدواری از توجه بیشتربه اجرای ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کردوگفت: ضرورتی که می‌تواند رونقی چشم گیر برای اقتصاد نه چندان خوش این روزهای رکود به ارمغان آورد.

نباید فراموش کنیم که دوسال از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می گذرد و اجرای این سیاست همچنان از سوی متولیان ومجریان اقتصادی کشور با بی مهری رو به رو است.
۱۰ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۰۰
تعداد بازدید : ۴۶۳