آغاز شمارش معکوس بازگشت نفت ایران

آغاز شمارش معکوس بازگشت نفت ایران
به گفته زنگنه ایران آماده افزایش ٥٠٠ هزار بشکه‌ای تولید است و این موضوع را در نشست آتی اوپک به‌طور رسمی اعلام خواهد کرد.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، با نزدیک شدن به زمان برداشته شدن تحریم‌ها، ایران خود را برای افزایش تولید و ورود به بازارهای جهانی آماده می‌کند، در این راستا وزیر نفت چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته به جنوب کشور سفر و از میادین نفتی غرب کارون بازدید کرد. وی که در تست رکوردگیری میادین نفتی شرکت داشت اعلام کرد که ایران به یقین آماده است در پسا‌تحریم میزان تولید خود را ٥٠٠ هزار بشکه افزایش دهد و این موضوعی است که در نشست آتی اوپک به دیگر اعضای این سازمان اعلام خواهد شد. وزیر نفت همچنین اعلام کرد که خبر افزایش تولید نفت ایران اثر خود را تاکنون بر بازار نفت گذاشته است و اقدام به افزایش تولید نفت از سوی ایران تاثیر چندانی بر بازار نخواهد داشت.

به گفته زنگنه ایران برای فروش این مقدار افزایش تولید برنامه‌ریزی کرده و مشکلی برای فروش آن ندارد. این مساله‌ای است که رکن‌الدین جوادی، مدیر عامل شرکت ملی نفت نیز بر آن تاکید کرده است.

 

اعلام افزایش ٥٠٠ هزار بشکه‌ای تولید در نشست آتی اوپک

به گفته زنگنه ایران آماده افزایش ٥٠٠ هزار بشکه‌ای تولید است و این موضوع را در نشست آتی اوپک به‌طور رسمی اعلام خواهد کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» با تحریم ایران توسط آمریکا و اتحادیه اروپا خرید نفت از ایران کاهش یافت از همین رو ایران مجبور به کاهش تولید نفت خود شد، به‌طوری‌که تولید نفت ایران از محدوده ٤ میلیون بشکه در روز در پیش از تحریم‌ها به حدود ٨/ ٢ میلیون بشکه‌ای کنونی رسید. اما چندی است که ایران با غرب بر سر مساله هسته‌ای به توافق رسیده است و بر اساس برآوردهای مقامات کشورمان تحریم‌ها ظرف دو ماه آینده برچیده خواهد شد. از سویی وزیر نفت بارها اعلام کرده است که تنها یک هفته بعد از رفع تحریم‌ها صادرات و تولید نفت ایران ٥٠٠ هزار بشکه افزایش می‌یابد و حداکثر ٦ ماه پس از آن شاهد افزایش ٥٠٠ هزار بشکه دیگر در میزان تولید نفت ایران خواهیم بود. سفر اخیر زنگنه به جنوب کشور نیز در همین راستا بود. وی که در این سفر علاوه بر بازدید از مناطق نفتخیز و افتتاح چند پروژه نمکزدایی در تست رکوردگیری تولید نیز حضور داشت، نتایج این بازدید را مثبت ارزیابی کرد و از آمادگی ایران برای افزایش بیش از ٥٠٠ هزار بشکه در روز بلافاصله بعد از لغو تحریم‌ها خبر داد.

وی با بیان اینکه رکوردگیری تولید نفت نه تنها در مناطق نفتخیز جنوب، بلکه در مناطق نفت فلات قاره، اروندان و مرکزی نیز انجام شده، می‌گوید: خوشبختانه نتایج رکوردگیری از تولید نفت بیش از انتظار و بالاتر از رقم‌های قبلی است؛ در نتیجه، همان‌گونه که گفته شده بلافاصله بعد از لغو تحریم‌ها ٥٠٠ هزار بشکه به تولید نفت ایران افزوده خواهد شد.

زنگنه همچنین با اعلام اینکه تا پایان امسال و حداکثر اوایل سال آینده تولید نفت ایران یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند، افزود: در این زمینه همه کارکنان صنعت نفت در مناطق عملیاتی به‌خصوص مناطق نفتخیز جنوب به سرعت در حال اجرای برنامه‌ها هستند و برنامه تعمیرات چاه‌ها، آماده‌سازی خطوط لوله، تلمبه‌خانه و.. به خوبی پیش می‌رود.

به گفته وی میادین نفتی غرب کارون اولویت توسعه‌ای در بخش نفت ایران هستند و همان اندازه که پارس جنوبی در بخش گاز برای کشور اولویت دارد، غرب کارون هم در تولید نفت دارای اولویت است. زنگنه با بیان اینکه طرح‌های میدان‌های غرب کارون با برداشته شدن تحریم‌ها به سرعت جلو خواهد رفت و جزو طرح‌هایی است که برای جذب سرمایه خارجی در نظر گرفته شده، چون نیازمند تکنولوژی در این طرح‌ها هستیم، افزود: با تامین سرمایه و جذب تکنولوژی برنامه تولید حداقل ٧٠٠ هزار بشکه‌ای تولید نفت از این میدان‌ها در زمانبندی گفته شده قابل تحقق است.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نظر می‌رسد برداشته شدن تحریم‌ها با نشست آتی اوپک همزمان باشد، چراکه از سویی مقامات کشورمان از رفع تحریم‌ها حداکثر طی دوماه آینده خبر داده‌اند و از سوی دیگر نشست ١٦٨ سازمان کشورهای صادرکننده نفت در ٤ دسامبر مصادف با آذر ماه برگزار می‌شود. در نشست قبلی این سازمان، ایران با ارسال نامه‌ای به دبیر کل اوپک برنامه افزایش تولید نفت ایران را به اطلاع این سازمان رساند.

در حال حاضر نیز زنگنه با تاکید بر اینکه ایران برای افزایش تولید منتظر هیچ کشوری نمی‌شود، اعلام کرد که در نشست آتی اوپک نیز به‌طور رسمی به دیگر اعضای این سازمان افزایش ٥٠٠ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران اعلام خواهد شد. همچنین به گفته وی ایران از اعضای این سازمان خواهد خواست که به سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه که تصویب کرده‌اند، احترام بگذارند.

آمادگی بازارها برای افزایش صادرات ایران

اما افزایش تولید همه ماجرا نیست، بلکه مهم‌ترین‌ پیش زمینه برای افزایش تولید نفت بازاریابی و توان فروش آن است. در واقع هرچند ایران توان افزایش تولید در پساتحریم را دارد اما قبل از افزایش تولید باید بتواند نفت خود را در بازارهای جهانی به فروش برساند. در حال حاضر صادرات نفت ایران در مسیر کاهشی قرار گرفته که این کاهش صادرات نه به دلیل افت تولید یا تحریم‌های غرب، بلکه به دلیل مازاد عرضه و افت تقاضا در بازارهای جهانی رخ داده است. بر همین اساس ایران برای افزایش صادرات نفت راه دشوارتری نسبت به افزایش تولید در پیش دارد. زنگنه در این خصوص می‌گوید: ایران در حال حاضر برای افزایش ٥٠٠ هزار بشکه‌ای تولید بازاریابی‌های لازم را انجام داده و در حال برنامه‌ریزی برای ٥٠٠ هزار بشکه افزایش تولید دیگر نفت در ٦ ماه پس از لغو تحریم‌ها است. وی در ادامه همچنین به برخی روش‌های فروش نفت اشاره کرد.

زنگنه با بیان اینکه امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در حال بازاریابی برای فروش نفت در پساتحریم است؛ اعلام کرد که برنامه‌ریزی لازم برای ذخیره‌سازی نفت نیز انجام شده است.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا با وجود رقبای قدرتمند در بازار آسیا نگران فروش ٥٠٠ هزار بشکه نفت بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها نیستید؟ گفت: همه زمینه‌های فروش نفت فراهم است و ان‌شاء‌الله برای فروش آن مشکلی نخواهیم داشت.

به گفته وی، برای فروش ٥٠٠ هزار بشکه‌ای نفت که در مرحله دوم یعنی حدود ٦ ماه بعد از رفع تحریم‌ها به تولید نفت ایران افزوده خواهد شد نیز برنامه‌ریزی شده است. زنگنه در این خصوص تصریح کرد: اولویت نخست ما برای فروش نفت به‌طور قطع بازار آسیا است که به این معنا نیست که اگر نفت ایران در بازار آسیا به فروش نرفته به بازارهای دیگر نیز فروخته نخواهد شد، بازار اروپا و آفریقای جنوبی نیز می‌تواند مقصد نفت ایران باشد.

وزیر نفت در ادامه برخی روش‌های افزایش صادرات نفت ایران را بیان کرد. به گفته وی خرید پالایشگاه‌ها یکی از روش‌ها است که از طریق آن می‌توان امنیت تقاضا ایجاد کرد، همچنین فروش نفت در بورس نیز یکی دیگر از این راهکارها است. زنگنه در ادامه افزود: البته برای فروش فرآورده‌های نفتی باید از بازاریابی کسانی که در این حرفه در دنیا در سطح خیلی بالایی هستند، استفاده کرد و با مشارکت و کمک آنها برای بازاریابی فرآورده که بیشتر آن متعلق به بخش خصوصی است (فرآورده پالایشگاه‌های سیراف یا خلیج فارس)، اقدام کرد؛ سعی می‌کنیم از شرکت‌های خارجی برای تشکیل شرکت مشترک برای بازاریابی استفاده کنیم چون نتیجه بازاریابی خوب، درآمد بیشتر است.

افزایش تولید ایران بر قیمت‌ها تاثیر‌گذار نیست

از زمانی که احتمال توافق ایران و غرب قوت گرفت و ایران اعلام کرد که آماده افزایش تولید نفت در پسا تحریم است، بازارهای بین‌المللی به گمانه‌زنی درخصوص زمان افزایش تولید نفت ایران و تاثیر آن بر قیمت‌های جهانی پرداختند. اما زنگنه بارها اعلام کرده است که افزایش تولید نفت ایران بر قیمت نفت چندان تاثیرگذار نخواهد بود.

به گفته وزیر نفت هم اکنون افزایش تولید نفت ایران در بازارهای جهانی منظور شده است، بر همین اساس عرضه ٥٠٠ هزار بشکه‌ای نفت ایران تاثیر تعیین‌کننده‌ای روی قیمت نفت خام در بازارهای جهانی نخواهد داشت. زنگنه در ادامه تاکید کرد که ایران مدت‌ها است افزایش تولید خود را اعلام کرده و بازار در محاسباتش به‌خصوص در قیمت فیوچر(قیمت‌های آتی) آن را لحاظ کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که منتقدان عنوان می‌کنند اعلام عرضه ٥٠٠ هزار بشکه‌ای نفت ایران پیش از عرضه آن به بازار سبب کاهش قیمت نفت شده است. از نگاه شما اعلام این موضوع چند دلار قیمت نفت را کاهش داده است؟ گفت: ممکن است چند ده سنت یا یک دلار قیمت نفت را کاهش داده باشد، اما این موضوع دلیل نمی‌شود ایران تولید نفت خود را افزایش ندهد؛ به هرحال ما بازار را نسبت به این موضوع واکسینه کردیم.

معاون وزیر نفت: قیمت‌ها قطعا افزایش می‌یابد

در این بین مدیر‌عامل شرکت ملی نفت ایران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر بر توان ایران برای فروش ٥٠٠ هزار بشکه نفتی که در پساتحریم به تولید نفت ایران افزوده خواهد شد، تاکید کرد. به گفته جوادی با لغو تحریم‌ها تولید نفت خام ایران در مرحله اول ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد و برای صادرات این ۵۰۰ هزار بشکه برخی از مشتریان سنتی نفت ایران در اروپا و آسیا جزو بازارهای هدف خواهند بود. این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران با یادآوری اینکه برای فروش و صادرات ۵۰۰ هزار بشکه افزایش تولید نفت خام در مرحله نخست مشکل بازاریابی وجود ندارد، بیان کرد: با این افزایش تولید و صادرات مرحله دوم افزایش تولید نفت ایران در دوران پساتحریم کلید خواهد خورد.

مدیر‌عامل شرکت ملی نفت ایران همچنین بر این باور است که قیمت نفت در آینده افزایش می‌یابد. وی در این خصوص تصریح کرد: پیش‌بینی افزایش قیمت جهانی نفت خام مبتنی بر چند نکته است بخشی از قیمت نفت اقتصادی است و رابطه مستقیمی با عرضه و تقاضا دارد، بخشی از آن سیاسی است. وی در ادامه با بیان اینکه سیاست‌گذارانی که بازار را مدیریت می‌کنند برمبنای مقاصد سیاسی عمل می‌کنند، افزود: از سوی دیگر بخشی نیز مربوط به امنیت عرضه انرژی است، به‌طوری‌که اگر کشورهای تولیدکننده دچار تلاطم‌‌های بیشتر شوند، ریسک تداوم تولید و توزیع نفت بیشتر می‌شود و به همان نسبت افزایش قیمت را خواهند داشت. 

جوادی افزود: در یک روال اقتصادی معقول تصور می‌شود در سال ۲۰۱۶ میلادی متوسط قیمت هر بشکه نفت خام به ۷۰ تا ۸۰ دلار افزایش یابد. وی در پاسخ به این سوال که آیا از قیمت نفت بشکه‌ای ۷۰ تا ۸۰ دلار راضی خواهید بود؟ گفت: نفت ۷۰ تا ۸۰ دلاری بهتر از قیمت‌های فعلی است و قطعا از افزایش قیمت نفت به بشکه‌ای ۷۰ تا ۸۰ دلار باید راضی بود.

«روایت نماینده مجلس» از سفر زنگنه به استان خوزستان

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با بیان اینکه استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ میدان‌های مشترک بر اساس قانون بودجه است، گفت: سفر وزیر نفت به خوزستان روند فعالیت‌ها در محور جنوب و غرب کارون را شتاب داده و جنب و جوش را به «جنوب» باز می‌گرداند. اسماعیل جلیلی، نماینده مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «شانا» گفت: برنامه‌های خوبی در این سفر انجام شد و چشم‌اندازهای مشخصی برای افزایش تولید نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب ترسیم شد که نشانه‌های عملیاتی شدن آنها به خوبی آشکار بود. بنابراین، به‌احتمال‌قوی در آینده شاهد اعلام خبر افزایش تولید نفت خام به میزان ٥٠٠ هزار بشکه از سوی وزیر نفت خواهیم بود.وی سیاست بازگشت ایران به بازار جهانی نفت در پساتحریم برای ستاندن سهمش را جدی و این‌گونه برنامه‌ها را نشان از عملیاتی شدن سیاست‌های نفتی کشور دانست. جلیلی گفت: با مرور نظام‌مند رفتارهای نفتی ایران در عرصه میدانی، هر فرد آگاه به مسائل اقتصاد انرژی اذعان به بازگشت قدرتمند ایران به بازار دارد.

۱۰ آبان ۱۳۹۴ ۱۱:۴۱
تعداد بازدید : ۵۲۹