تفاهم ایران و انگلیس برای فعالیتهای مشترک نفتی

«لرد فرانسیس ماود» معاون وزیر امور خارجه انگلیس دیروز برای بررسی راه‌های گسترش همکاری دو کشور در زمینه نفت و گاز، به دیدن امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت رفت.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دایران، در این دیدار نمایندگانی از شرکت‌های بی‌پی، او تی سی، پتروفک و برخی از مدیران ارشد بخش انرژی این کشور نیز حضور داشتند. معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت در حضور این مقامات به برگزاری کنفرانس معرفی قراردادهای جدید نفتی در آذرماه اشاره کرد و گفت: در کنفرانس تهران ٥٠ پروژه بخش بالادستی و پایین دستی نفت و گاز به سرمایه گذاران معرفی خواهد شد. امیرحسین زمانی نیا همچنین برگزاری معرفی این قراردادها در لندن را در ماه فوریه ٢٠١٦ عنوان و تصریح کرد: قراردادهای جدید نفتی شرایط حضور سرمایه گذاران خارجی را در صنعت نفت ایران تسهیل خواهد کرد. شرکت‌های حاضر در این دیدار نیز ضمن معرفی شرکت‌های خود خواستار تسهیل شرایط حضور در پروژه‌های نفتی ایران شدند و برای حضور در کنفرانس معرفی قراردادهای جدید نفتی در تهران ابراز تمایل کردند.
به این ترتیب می‌توان گفت که حضور شرکت‌های انگلیسی در تهران برای بررسی شرایط جدید قراردادهای نفتی قطعی است. اما به هر حال حتی اگر این شرکت‌ها مایل به امضای قرارداد با ایران بر اساس مدل جدید قراردادها باشند این مهم به بعد از لغو تحریم‌ها موکول خواهد شد. در این زمینه معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: اولین قرارداد با شرکت‌های خارجی در پساتحریم در صنعت نفت به امضا خواهد رسید. امیرحسین زمانی نیا پس از دیدار با لرد فرانسیس ماود، در گفت‌و‌گو با شانا با بیان اینکه شرکت‌های انگلیسی علاقه بسیاری به آغاز همکاری با ایران در بخش‌های مختلف صنعت نفت دارند، تصریح کرد: آنها در این دیدار خواستار همکاری بلند مدت در ایران پساتحریم شدند.
پروژه‌های جذاب برای انگلیسی‌ها
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان اینکه انتقال تکنولوژی، سرمایه گذاری و انجام کار مشترک با شرکت‌های ایرانی مورد پذیرش شرکت‌های انگلیسی است، تصریح کرد: توسعه میدان‌های نفتی و ازدیاد برداشت از مخازن نفتی ایران مورد تأکید شرکت‌های انگلیسی است، ضمن اینکه آنها نگاه ویژه‌ای به حضور در پروژه‌های ال ان جی ایران دارند. معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت از سفر دو هفته آینده شرکت‌های انگلیسی به ایران برای مذاکره درباره جزئیات همکاری با شرکت‌های ایرانی خبر داد و گفت: انگلیسی‌ها تأکید دارند تا پیش از لغو تحریم‌ها کارهای مقدماتی برای حضور در ایران انجام شود تا بلافاصله با برداشتن آن دو کشور قرارداد امضا کنند.
مذاکره با شل در هلند
معاون وزیر نفت همچنین از گفت‌و‌گو با شرکت شل در حاشیه سمینار چشم انداز پروژه‌های فراساحل ایران در هلند خبرداد و گفت: آنها خواستار حضور در پروژه‌های ال ان جی ایران هستند. وی گفت: همچنین درباره پرداخت بدهی شل به ایران نیز گفت‌و‌گوهایی انجام شده است.
ایران و «انی» تفاهمنامه نفتی امضا کردند
همچنین تفاهمنامه اولیه با شرکت انی و سایپم ایتالیا برای توسعه همکاری‌های دو جانبه در صنایع حفاری امضا شد. محمد رضا تاکایدی قائم مقام شرکت ملی حفاری ایران با اعلام این خبر اظهار کرد: همچنین با یک شرکت معتبر آلمانی در خصوص ارائه خدمات حفاری، جذب سرمایه، تبادل تکنولوژی و دانش فنی با هماهنگی شرکت ملی نفت ایران طی جلسات متعددی مذاکره کرده ایم و در نهایت موافقت کردند چه در زمینه انجام عملیات حفاری و چه در زمینه تعمیرات و بازسازی و تعمیرات اساسی تجهیزات صنعت حفاری با ایران همکاری کنند.
۱۱ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۰۰
تعداد بازدید : ۴۶۵