سرمایه گذاری در بخش نفت در دولتهای نهم و دهم به حداقل رسید

سرمایه گذاری در بخش نفت در دولتهای نهم و دهم به حداقل رسید
مشاور اقتصادی رئیس جمهوری گفت: متاسفانه در هشت سال دولتهای نهم و دهم حجم سرمایه گذاریها در بخش نفت و گاز بسیار کاهش یافت.

به گزارش شانا، مسعود نیلی با اشاره به این که چارچوب کلی مدل جدید قراردادهای نفتی در دولت تصویب شده است، گفت: در کلیات قراردادی که در دولت تصویب شده بود، بحث مشارکت در تولید اصلا مطرح نبود.

وی با بیان این که آنچه در دولت تصویب شرائط عمومی قراردادها و شرائط سرمایه گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت را به متقاضیان سرمایه گذاری در این پروژه ها معرفی می کند، افزود: روزهای هفتم و هشتم آذرماه بر اساس توضیحاتی که وزارت نفت در کنفرانس تهران خواهد داد، برای هر پروژه نفت و گاز قراردادی جداگانه بسته می شود.

بخش بالادستی نفت و گاز نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد

استاد اقتصاد دانشگاه به اهمیت حوزه نفت و گاز در اقتصاد ایران اشاره کرد و با بیان این که کشور ما از نظر ذخایر در حوزه گاز، رتبه نخست دنیا و در حوزه نفت در رتبه چهارم جهان قرار دارد، افزود: متاسفانه هنوز از ظرفیتهایی که در این حوزه وجود دارد به طور کامل استفاده نشده است. به همین دلیل نیاز به انجام سرمایه گذرایهای کلانی در حوزه بخشهای بالادستی و پایین دستی نفت و گاز وجود دارد.

به گفته وی، عملکرد بلندمدت گذشته ایران در حوزه نفت و گاز نشان می دهد که میزان سرمایه گذاریهای انجام شده در این زمینه بسیار کم بوده و هیچ تناسبی با ظرفیتی که در این بخش وجود دارد، نداشته است.

سرمایه گذاری در کشاورزی از بخش نفت بیشتر است

نیلی با یادآوری این که بعد از سال ۵۷ حجم سرمایه گذاریهای انجام شده در نفت و گاز کشور جزو کمترینها بوده، افزود: متاسفانه در هشت سال دولتهای نهم و دهم حجم این سرمایه گذاریها از قبل هم کمتر شد.

 وی افزود: طبق آمارها سهم سرمایه گذاری نفت و گاز از سرمایه گذاریهای کشور، حتی از بخش کشاورزی هم کمتر است. این رقمها با جایگاهی که ما از نظر ذخایر نفت و گاز در دنیا داریم هیچی تناسبی ندارد.

حوزه نفت و گاز بازده بالایی دارند

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری در مورد علت جذاب بودن حوزه نفت و گاز در دنیا برای سرمایه گذاران اظهار کرد: بخش نفت و گاز حوزه هایی هستند که بازده بالایی دارند؛ یعنی فاصله بین قیمت تمام شده تولید این دو محصول با قیمتهای جهانی آنها بسیار زیاد است. در نتیجه، جذابیت زیادی برای سرمایه گذاری در این حوزه وجود دارد.

نیلی با تاکید بر این که هر دو بخش نفت و گاز سرمایه بر هستند، بیان کرد: با توجه به بازده بالایی که بخش نفت و گاز دارد و با توجه به سرمایه بر بودن آنها واهمیت زیاد تکنولوژی در تولید نفت و گاز، این امکان وجود دارد که ما بتوانیم از سرمایه های جهانی استفاده کنیم و با مشارکتی که بین شرکتهای داخلی و شرکتهای خارجی ایجاد می شود زمینه انتقال تکنولوژی هم فراهم شود.

۱۳ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۳۲
تعداد بازدید : ۴۴۸