رئیس جمهوری بولیوی برای شرکت در نشست سران GECF به تهران می آید

رئیس جمهوری بولیوی برای شرکت در نشست سران GECF به تهران می آید
رئیس جمهوری بولیوی حضورخود را در سومین نشست سران جی یی سی اف که دوم آذرماه در تهران برگزار می شود، تایید کرد.

به گزارش پایگاه خبری یی جی یو بولیوی، اوو مورالس پیش از تور ٩ روزه اروپایی خود برای سفر به آلمان، ایتالیا، فرانسه و ایرلند که از امروز چهارشنبه (١٣ آبانماه) آغاز می شود، در یک کنفرانس خبری در منطقه کوچباما گفت: در نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) در تهران و نشست تغییرات اقلیمی که ٣٠ نوامبر (٩ آذرماه) در پاریس برگزار می شود، شرکت خواهد کرد.

وی افزود: پس از بازگشت از تور اروپایی خود باید برای شرکت در نشست سران جی یی سی اف، به تهران سفر کند.

سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز دوم آذرماه در تهران برگزار خواهد شد و انتظار می رود در این نشست از نخستین مدل جهانی گاز و راهبرد بلندمدت جی یی سی اف رونمایی شود.

در حالی که دوره دو ساله دبیرکلی محمد حسین عادلی، دبیرکل کنونی جی یی سی اف امسال تمام می شود، انتخاب دبیرکل جدید این سازمان یا احتمال تمدید دوره دبیرکلی عادلی برای دو سال دیگر نیز یکی از محورهای مهم نشست وزیران این مجمع در تهران خواهد بود.

پایگاه خبری شانا پیش تر در گزارشی به نقل از عادلی اعلام کرده بود که قرار است نشست عادی وزیران جی یی سی اف نیز در تهران برگزار شود، از این رو تهران میزبانی این نشست را پذیرفته است و برای بررسی جزئیات این نشست، جلسه های هماهنگی برگزار می شود.

وی با اشاره به اهمیت نشست سران جی یی سی اف، عنوان کرده بود: قرار است در نشست تهران دو سند راهبردی در نشست وزیران بررسی و تصویب و به نشست سران ارائه شود.

دبیرکل جیی یی سی اف راهبرد بلندمدت این مجمع را که هم اکنون در حال نهایی شدن در کمیته اجرایی جی یی سی اف است، نخستین سند نامیده و گفته بود: این سند باید در نشست  وزیران نهایی و تصویب شود و این نخستین راهبرد بلندمدت جی یی سی اف خواهد بود.

عادلی تصریح کرده بود: دومین سندی که قرار است در نشست تهران ارائه شود، نتیجه مطالعات روی مدل جهانی گاز خواهد بود که حدود چهار و نیم سال  در حال بررسی بوده و هم اکنون تکمیل شده است؛ ما این سند را پس از بررسی، در یک نشست فنی نهایی می کنیم.

به گزارش شانا، اعضای این مجمع ٦٧ درصد از ذخایر جهانی گاز را در اختیار دارند؛ با آن وجود که گاهی جی یی سی اف به اشتباه "اوپک گازی" نامیده می شود، اما این مجمع همانند سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به دنبال تاثیر و نفوذ روی قیمتها به وسیله تنظیم و تعدیل تولید نیست.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات، ١٢ عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند.

هلند، قزاقستان، نروژ، عراق و عمان و کشور پرو به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند.

۱۳ آبان ۱۳۹۴ ۱۳:۴۰
تعداد بازدید : ۴۸۳