خط لوله نکا جاسک می‌تواند نفت روسیه را در دریای عمان تحویل دهد

خط لوله نکا جاسک می‌تواند نفت روسیه را در دریای عمان تحویل دهد
قائم مقام معاون بین‌الملل وزیر نفت گفت: یکی از پروژه‌ها در قالب استفاده از بیضی انرژی می‌تواند تعریف خط لوله نکا جاسک باشد که نفت روسیه ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان را در دریای عمان تحویل دهد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مسعود هاشمیان در همایش تولید و حمایت از کار و سرمایه ایران در صنعت نفت اظهار داشت: ایران با 15 کشور همسایه است که 12 کشور منابع نفت و گاز دارند.

وی افزود: در مطالعات جفری کمپ بیضی استراتژیک انرژی طراحی شد که شامل 70درصد نفت و 40 درصد گاز جهان است و ایران در کانون این بیضی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در شمال و جنوب این بیضی کشورهای تولید کننده و در شرق و غرب آن کشورهای مصرف کننده انرژی قرار گرفته‌اند.

قائم مقام معاون بین المللی با باین اینکه این موقعیت می‌تواند ما را به هاب انرژی در منطقه تبدیل کند گفت: باید بتوانیم بیشترین منابع شمال کشور را به داخل جذب کرده یا از طریق مسیر ایران به وسیله ترانزیت و سوآپ منتقل کنیم و از طرف دیگر باید بتوانیم کشورهای شرق و غرب را به منابع انرژی ایران متصل کنیم.

وی اهداف عملیاتی در این زمینه را در شمال کشور روسیه، قزاقستان، ترکمنستان آذربایجان و ارمنستان دانست و اضافه کرد: ایجاد هماهنگی برای ترانزیت و سوآپ نفت و گاز این کشورها از مسیر ایران می‌تواند به افزایش درآمد در کشور کمک کند.

وی افزود: یکی از پروژه‌ها در این قالب حذف لوله نکا جاسک که می‌تواند نفت ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان را تحویل گرفته و در پایانه جاسک در دریای عمان تحویل دهد.

هاشمیان افزود: از سوی دیگر خط لوله گازی فرح جاسک نیز می‌تواند 100متر مکعب را از حوزه گازی شمال یعنی ترکمنستان و حتی روسیه به جاسک منتقل کند و حاصل این انتقالها در جاسک توسعه منطقه‌ای برای مردم محروم این بخش از کشور است.

وی گفت: اهداف عملیاتی جنوب نیز می‌تواند به کشورهایی چون عمان، امارات، بحرین و حتی عربستان در جهت وابسته سازی به گاز انتقالی از مسیر ایران تعریف شود. چنانکه انتقال گاز از هنگام و سیری به امارات و بحرین و از ندر گناوه به کویت مطرح شده و قابل پیگیری است.

قائم مقام معاون بین‌الملل وزیر نفت اضافه کرد: در حوزه عراق دریافت نفت خام از عراق و صادرات فرآورده به آن کشور می‌تواند مدنظر قرار بگیرد.

وی افزود: در شمال غرب کشور امکان انتقال گاز ترکمنستان و گاز خود ایران از طریق ترکیه به اروپا وجود دارد که این کار می‌تواند به وسیله سوآپ ساماندهی شود یا از مسیر ترکمنستان و شمال ایران گاز ترانزیت شود.

هاشمیان تأکید کرد: این خطا خط لوله انتقال گاز ما به ترکیه و اروپا نخواهد بود چنانچه به عنوان نمونه خط لوله ایران، عراق، سوریه به اروپا در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در حوزه شرق صادرات فرآورده و حتی صادرات گاز و افغانستان می‌تواند هدف گیری شود و خط لوله صلح که امکان صادرات گاز و تعریف طرح‌هایی در حوزه انرژی در کنار آن وجود دارد در حال احداث است.

وی افزود: امتداد این خط لوله با توجه به علاقه شدید می‌تواند به این کشور برسد و مسیر مستقیم دریایی نیز توسط هندی‌ها پیشنهاد شده که از طریق دریای عمان گاز را به هند برساند.

قائم مقام معاون بین‌الملل صنعت نفت تأکید کرد: تعریف این پروژه‌ها پتانسیل تبدیل شدن به هاب را با استفاده از موقعیت سرزمینی ایران فراهم می‌کند.

وی در پایان گفت: انگیزه کسب درآمد می‌تواند انگیزه سرمایه گذاران منطقه و خارج از منطقه را در این طرح ها فراهم کند.

۳۰ فروردین ۱۳۹۱ ۲۰:۵۴
تعداد بازدید : ۱,۱۶۷