حمایت از شرکت‌‌های حاضر در نمایشگاه هفدهم/ تشکیل صندوق حمایت از تولید

حمایت از شرکت‌‌های حاضر در نمایشگاه هفدهم/ تشکیل صندوق حمایت از تولید
وزیر نفت با وعده حمایت بیشتر از شرکت‌‌های شرکت‌کننده در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت از تشکیل صندوق حمایت از تولید در صنعت نفت خبر داد.
به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رستم قاسمی در اولین همایش تخصصی صنعت نفت با اعلام این‌که وزارت نفت ایران از شرکت‌های خارجی که با وجود تحریم‌ها در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند، حمایت بیشتری می‌کند، گفت: بر این اساس شرکت‌های داخلی و خارجی شرکت‌کننده دراین نمایشگاه در اولویت قرار‌گرفتن در وندورلیست صنعت نفت ایران قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به افزایش فشار‌های غرب در مورد تحریم نفت ایران اظهار کرد: علی‌رغم ایجاد چنین شرایطی شاهد افزایش تعداد شرکت‌هایی از کشور‌های تحریم‌کننده در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت هستیم که این نشان‌دهنده‌ این است که جهان خواهان تجارت آزاد است و این خواسته تحریم را نمی‌پذیرد.

وزیر نفت تاکید کرد: با توجه به اهمیت انرژی در اقتصاد کشور‌های جهان نقش بی‌بدیل آن در تغییرات و پیشرفت زندگی بشر و با توجه به این‌که کشور ایران منبع‌ناپذیر انرژی در جهان است، باید سعی کنیم از ابعاد گوناگون این انرژی برخوردار شویم و از آن حفاظت کنیم.

وی با اشاره به تحریم نفت ایران و تصویب آن در بازار‌های جهانی یاد‌آور شد: این مساله موجب شد قیمت نفت 20 درصد افزایش یابد که این موضوع نشان‌دهنده‌ نقش مهم ایران و تعیین‌کننده بودن نفت آن در مبادلات جهانی است.

قاسمی افزایش کیفیت محصول را یکی از برنامه‌های وزارت نفت اعلام کرد و افزود: این وزارتخانه سعی دارد با روش‌های جدید علمی توسط پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و متخصصان داخلی کیفیت محصولات تولیدی در صنعت نفت را افزایش دهد.

وی در تغییر محصولات و تولید محصولات جدید نیز تاکید کرد و گفت: چرا فقط باید بنزین و گازوئیل در کشور تولید کنیم، آیا محصولات جدیدی نیست؟ با توجه به این‌که جهان محصولات جدیدی نیاز دارد، ما نیز می‌توانیم محصولات مورد نیاز جهان را باکیفیت بهتر و قیمت بالاتر به جهانیان عرضه کنیم.

وزیر نفت با عنوان این‌که روش‌های جدید ساخت و برداشت نیز در برنامه‌ کاری وزارت نفت قرار گرفته است، یکی‌دیگر از مهم‌ترین اولویت‌های این وزارتخانه را ازدیاد برداشت از میدان‌های نفتی اعلام کرد.

وی با اعلام این‌که در حال حاضر ایران بیش از 600 میلیارد بشکه ذخایر نفت درجا دارد، گفت: هم‌اکنون ضریب بازیافت نفت در ایران به‌طور متوسط 25 درصد است که براین اساس می‌توان حدود 150 میلیارد بشکه نفت برداشت کرد. این در حالی است که در صورت تنها یک درصد افزایش ضریب بازیافت، شش میلیارد بشکه نفت خام به تولید کشور افزوده می‌شود که در نتیجه‌ آن منافع زیادی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

وزیر نفت امکان رسیدن ضریب بازیافت از 25 به 35 درصد را نیز امکان‌پذیر دانست و افزود: در صورت امکان چنین موضوعی یک انقلاب نفتی در کشور صورت می‌گیرد.

قاسمی با بیان این‌که ذخایر نفت و گاز ایران به زودی تمام نمی‌شود، گفت: با ضریب برداشت 25 درصد و روش‌های کنونی بیش از 100 سال دیگر ایران نفت خواهد داشت. این درحالی است که بیشتر کشور‌های دارنده‌ ذخایر نفت و گاز تا 30 سال دیگر فاقد این انرژی هستند.

وی با اشاره به این‌که هنوز در ساخت تجهیزات جدید وابستگی‌هایی به خارج از کشور داریم، گفت: اگرچه نیاز نیست همه تجهیزات مورد نیاز را در داخل بسازیم، اما باید بخش عمده‌ای از این نیاز‌ها در داخل تامین شود.

به گفته‌ وی کیفیت، زمان، قیمت محصول، شاخص‌های وزارت نفت در ساخت تجهیزات است.

وزیر نفت با اظهار این‌که در چند سال اخیر کیفیت محصول صنعت نفت بهبود یافته است، گفت: کیفیت برخی از محصولات در حد استاندارد‌های جهانی است و در مابقی موارد حداقل استاندارد‌های کشور‌های شرقی را به دست آورده‌ایم.

به گفته‌ وی کیفیت محصول در حال حاضر مشکل صنعت نفت نیست.

قاسمی دو شاخص زمان و قیمت محصول را از مشکلات جدی این وزارتخانه اعلام و تاکید کرد: باید در این خصوص فکری کنیم. در این بخش علاوه بر اقدامات حاکمیتی باید بهره‌وری را نیز افزایش دهیم.

وی با اشاره به این‌که به دلیل نبود منابع مالی تولید‌کننده داخلی یا از کیفیت می‌خواهد یا زمان تولید را افزایش می‌دهد، گفت: براین اساس تصمیم گرفتیم با تاسیس صندوق حمایت از تولید در صنعت نفت این مشکل را حل کنیم.

وزیر نفت با بیان این‌که برای رسیدن به برخی اهداف باید برخی شاخص‌ها را نادیده بگیریم، گفت: زمانی که ژاپن مراحل توسعه‌ خود را طی می‌کرد، کیفیت محصولاتش پایین بود، اما بعد از توسعه به کیفیت کار نیز پرداخت. ما نیز در ابتدا باید از محصولات داخلی استفاده کنیم و به مرور کیفیت آن را افزایش دهیم.

قاسمی با تقاضا از صنعت‌کاران و پیمان‌کاران ایرانی برای حضور در پروژه‌های نفت گفت: توصیه کرده‌ام که صنعت‌گران داخلی مورد حمایت وزارت نفت قرار گیرند.

وی با اشاره به این‌که توسعه‌ صنایع پایین‌دستی پتروشیمی اقدامی موثر برای جلوگیری از خام‌فروشی است، گفت: براین اساس زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده‌ایم و با قیمت ارزان در اختیار سرمایه‌گذاران متقاضی قرار می‌دهیم. علاوه بر این وزارت نفت از تامین خوراک و موارد زیرساختی مورد نیاز دیگر سرمایه‌گذاران در این زمینه نیز حمایت می‌کند.

۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۳:۱۲
تعداد بازدید : ۱,۳۱۹