عزم جزم اتریشی‌ها برای حضور بلندمدت در ایران

عزم جزم اتریشی‌ها برای حضور بلندمدت در ایران
گردهمایی فعالان اقتصادی ایران و هیات تجاری سالزبورگ اتریش ظهر دیروز، سه‌شنبه، در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد. در این نشست علاوه بر انجام مذاکرات مستقیم و رو در رو بین فعالان اقتصادی اتریشی و ایرانی، اتاق تهران و استان سالزبورگ برای تداوم همکاری‌های اقتصادی تفاهم‌نامه امضا کردند.

این هیات اتریشی که به تازگی به وارد ایران شده ، متشکل از شرکت‌های فعال در حوزه‌های تولیدی، گردشگری، خدمات و آموزش استان سالزبوگ اتریش است. بیش از 40 فعال اقتصادی از 35 شرکت بخش خصوصی و تعدادی از مقامات استان سالربوزگ در این هیات حضور داشتند که برابر برنامه‌ریزی قبلی، مقابل فعالان اقتصادی و نمایندگان بنگاه‌های ایرانی عضو اتاق تهران نشستند و پیرامون همکاری‌های مشترک مذاکره کردند.


ریاست هیات تجاری سالزبورگ را استاندار این استان برعهده دارد در حالی که رییس اتاق بازرگانی سالزبورگ نیز وی را در سفر به ایران همراهی می‌کند.


در نشست دیروز اتاق تهران علاوه بر استاندار و رئیس اتاق سالزبورگ، سفیر اتریش در تهران نیز حضور یافته بود. این نشست را مهدی جهانگیری نایب رییس اتاق تهران اداره می‌کرد و سیدحامد واحدی و سیده فاطمه مقیمی از اعضای هیات رییسه و محمدرضا بختیاری معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز در این نشست حضور داشتند.


در آغاز این نشست، مهدی جهانگیری به روابط دیرینه و حسنه دو کشور اتریش و ایران پرداخت و گفت: «ایران و اتریش جزو کشورهایی هستند که در طول تاریخ روابط صمیمی و مستحکمی با یکدیگر داشته‌اند و مبادلات تجاری بین دو کشور روایتگر روابط عمیق آنها بوده است. اگرچه به دلیل اعمال سیاست‌های ناعادلانه تحریم، سطح مناسبات تجاری به پایین‌ترین سطح خود رسید اما همچنان تعاملات ایران و اتریش از استحکام قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.» او افزود: «همین بس که دیپلماسی مقتدرانه ایران در قالب مذاکره با کشورهای 1+5 در وین صورت پذیرفت. نام وین تا همیشه برای ایرانیان و غربی‌ها صلح و ثبات را در ذهن تداعی می‌کند.» جهانگیری در ادامه به سابقه افتتاح سفارتخانه‌های ایران و اتریش اشاره کرد و گفت: «روابط این دو کشور حدود140سال پیش با افتتاح سفارت اتریش در ایران و130سال پیش با افتتاح سفارت ایران در اتریش آغاز شده است و این روابط با وجود تلاطم‌ها، ناملایمات و حتی تغییر دولت‌ها همچنان باثبات بوده است.» این عضو هیات رییسه اتاق تهران در ادامه، شرایط کنونی ایران را پس از حصول توافق هسته‌ای موضوع سخن خود قرار داد و گفت: «امروز در شرایط پساتحریم، ایران در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است و این گرایش به دلیل مزیت‌هایی چون نیروی انسانی تحصیلکرده، وجود صنایع مختلف در بخش نفت، گاز و پتروشیمی، همچنین ظرفیت‌های بالای گردشگری شکل گرفته است.» او ادامه داد: «حجم مبادلات تجاری ایران و اتریش در سال 2000 میلادی در کانال یک میلیار دلار قرار داشت و اکنون سطح مبادلات به حدود 218 میلیون دلار تنزل کرده است که این سطح از روابط زیبنده این دو کشور نیست.»


جهانگیری در ادامه با اشاره به برخورداری ایران از قانون سرمایه‌گذاری خارجی گفت: «ایران در شرایط پساتحریم می‌تواند به عنوان یک کشور سرمایه‌پذیر، از سرمایه‌گذاری‌های مشترک و شکل‌گیری کنسرسیوم‌ها برای سرمایه‌گذاری حمایت کند. ضمن آنکه شرکت‌های اتریشی می‌توانند با همراه کردن سیستم بانکی و نظام بیمه‌ای کشور متبوع خود، برای برقراری ارتباط با سیستم بانکی ایران، موفقیت در سرمایه‌گذاری را تضمین کنند.» او سپس گفت: «اتاق تهران به عنوان بزرگترین اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی در سطح کشور، آمادگی خود را برای همکاری و همراهی با بخش خصوصی اتریش اعلام می‌دارد و آماده ایم برای کوتاه کردن مسیر سرمایه‌گذاری اتریشی‌ها در ایران، برنامه‌ریزی کنیم.»


استانی فرهنگی با 24 میلیارد یورو تولید ناخالص داخلی
در ادامه استاندار استان سالزبورگ اتریش به سابقه 500 ساله مناسبات دو کشور ایران و اتریش اشاره کرد و گفت: «این رابطه دیرینه منجر به آن شده است که علاقه مردم اتریش به شناخت فرهنگ و تاریخ ایران و ارتباط با مردم این کشور پایدار و قوی بماند.»


«ویلفرد هاسلر» با اشاره به رفت‌وآمد مقامات عالی رتبه دولت اتریش به ایران طی دست کم 25 سال اخیر، افزود: «در طول بیش از دو دهه گذشته، چهار رییس‌جمهور کشور اتریش به ایران سفر کرده‌اند و در آخرین سفر نیز که حدود دو ماه پیش رخ داد، رییس‌جمهور این کشور یک هیات بزرگ اقتصادی را همراه خود به ایران آورد که نشان از علاقه و اراده دولت و بخش خصوصی اتریش به از سرگیری مناسبات اقتصادی و صنعتی با ایران دارد.»


وی در عین حال به هیات تجاری استان سالزبورگ اشاره کرد که متشکل از شرکت‌های فعال در زمینه‌های تولیدی، گردشگری، خدمات، فرهنگی و رسانه است. آقای هاسلر سپس به توصیف استان سالزبورگ اتریش پرداخت و با بیان اینکه این استان یکی از 9 استان کشور اتریش است، گفت: «استان سالزبورگ با جمعیتی حدود 550 هزار نفر، سالانه پذیرای نزدیک به میلیون ها گردشگر از نقاط مختلف جهان است. هم‌چنین درآمد سرانه شهر سالزبورگ که پایتخت این استان است به ازای هر نفر به 43 هزار یورو می‌رسد در حالی که تولید ناخالص داخلی کل استان سالزبورگ رقمی در حدود 24 میلیارد یورو است.» به گفته استاندار سالزبورگ، نرخ بیکاری در این استان، کمتر از 3 درصد است. وی همچنین عنوان کرد که پایه‌های اقتصادی استان سالزبورگ بر دوش نزدیک به 43هزار بنگاه اقتصادی است که در بخش‌های تولیدی، گردشگری، خدمات و نیز در حوزه تحقیقات و آموزش فعال هستند. استاندار سالزبورگ با اشاره به اینکه این استان زادگاه ولفگانگ موتسارت آهنگساز و موسیقی‌دان نابغه جهان است، افزود: «در کنار جاذبه‌های محیطی و نیز اقتصاد زنده و فعال در این استان، هویت فرهنگی استان سالزبورگ بارز و در جهان شناخته شده است.»


ایران هر چه زودتر باید به اقتصاد جهانی بپیوندد
 در ادامه این نشست، آقای استایندل رییس اتاق بازرگانی سالزبورگ اتریش نیز دقایقی را به سخنرانی پرداخت. او ضمن تقدیر از آنچه «استقبال گرم ایرانی‌ها از هیات اتریشی» خواند به سابقه روابط این دو کشور اشاره کرد و گفت: «می‌دانیم کشور شما از منابع انسانی و منابع طبیعی غنی برخوردار است و فکر می‌کنیم ایران هر چه زودتر باید به اقتصاد جهانی بپیوندد. ما می‌توانیم در پیمودن این مسیر به ایران کمک کنیم.» او گفت: «ایالت سالزبورگ و ایران دارای نقاط اشتراک بسیاری در زمینه علوم، فرهنگ، هنر، گردشگری و صنعت هستند و در زمینه آموزش حین کار، ارتباطات بانکی، گشایش فاینانس و همچنین صنعت گردشگری، می‌توانیم همکاری‌های خوبی با یکدیگر داشته باشیم.»


حضور بلندمدت همراه با ورود تکنولوژی
معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز در این گردهمایی با اشاره به رفت‌و‌آمد سرمایه‌گذاران و هیات‌های مختلف اقتصادی و تجاری از کشورهای جهان به ایران، بر حضور بلندمدت و توأم با مشارکت فنی و تکنولوژی در بازار ایران تاکید کرد و گفت: «در طول سفرهای چند ماه اخیر هیات‌های تجاری از کشورهای به ویژه اروپایی به ایران، یکی از سفارش‌های ویژه بخش خصوصی و نیز دولتی ایران، این بوده است که سرمایه‌گذاران خارجی با هدف حضور بلندمدت در کنار ورود تکنولوژی به ایران به این بازار بنگرند و این تصور را نداشته باشند که با هدف بازار مصرف به ایران بیایند.» محمدرضا بختیاری در ادامه افزود: «انتظار ما از سرمایه‌گذاران اتریشی این است که روابط خود را با ایران از حالت سنتی گذشته جدا کرده و با فکر و ایده‌های نو که برنامه‌های همکاری بلندمدت در آن نهفته است پا به ایران بگذارند.»

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق تهران و استان سالزبورگ
مقامات اتاق تهران و استان سالزبورگ اتریش دیروز  همچنین در نشستی جداگانه تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری‌های بیشتر امضا کردند. در این نشست که بار دیگر بر بنا نهادن همکاری‌ها روی ظرفیت‌های شناخته‌شده از جمله گردشگری تاکید شد، سیدحامد واحدی از لزوم نقش‌آفرینی اتاق‌های بازرگانی گفت. او با بیان این که در دوره پساتحریم باید مناسبات اقتصادی و فرهنگی اتریش سرعت بیشتری بگیرد افزود: «ما به عنوان بخش خصوصی دو کشور باید مطالباتی نیز از دولت‌ها داشته باشیم تا شرایطی چون اخذ روادید را برای فعالان اقتصادی تسهیل کنند.» عضو هیات رئیسه اتاق تهران هم‌چنین بر لزوم ورود بانک‌ها و بیمه‌های ایرانی و اتریشی در روند مبادلات و مناسبات دو کشور تاکید کرد.


سیده فاطمه مقیمی دیگر عضو هیات رییسه اتاق تهران نیز با اشاره به همکاری‌های گذشته ایران و اتریش در حوزه حمل‌ونقل گفت: «ما ترمینالی در سالزبورگ داریم که در چند سال گذشته فعالیت اندکی داشته است و امیدواریم طی ماه‌های آتی رونق بگیرد و مجددا مرکز همکاری‌های حمل‌ونقلی بین دو کشور شود.»


در پایان تفاهمنامه همکاری بین اتاق تهران و استان سالزبورگ توسط مهدی جهانگیری و ویلفرد هاسلر امضا شد تا ارتباط سازمان‌یافته‌ای بین دو طرف به طور مداوم برقرار باشد. هم‌چنین فعالان اقتصادی و اعضای اتاق تهران نیز که از این نشست استقبال کرده بودند، مذاکرات مبسوطی با اعضای هیات تجاری اتریش انجام دادند و در مورد زمینه‌های مختلف مورد علاقه دو طرف با هدف همکاری‌های مشترک به گفت‌وگو نشستند.

۲۰ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۴۰
تعداد بازدید : ۱,۰۲۸