کمیسیون مشترک ایران و روسیه در مسکو برگزارشد

کمیسیون مشترک ایران و روسیه در مسکو برگزارشد
نشست کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و روسیه با حضور هیئت ٥٣ نفره جمهوری اسلامی به سرپرستی محمود واعظی وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات به عنوان رئیس ایرانی و آلکساندر نواک، وزیر انرژی و رئیس روسی این مذاکرات دیروز (سه شنبه ١٩ آبانماه) در مسکو برگزارشد.

به گزارش شانا، براساس برنامه اعلام شده، کارشناسان و مذاکره کنندگان هر دو کشور در طول سه روز برگزاری نشست، مذاکراتی در بخشهای مختلف از جمله توسعه همکاریهای انرژی، نفت، نیروگاهی، صنعتی، بازرگانی، علمی و فناوری، فرهنگی و گسترش فعالیت بخش خصوصی انجام خواهند داد و نقشه راه ارتقای همکاریهای ایران و روسیه را از شرائط رو به رشد کنونی به سطح بسیار بالاتری هدایت خواهند کرد.

یکی از اهداف برگزاری این نشست که برنامه ریزی شده ترین و بزرگترین مذاکرات اقتصادی ایران و روسیه پس از چند دهه است، گذر سریع از تاثیرات منفی رکود در روابط اقتصادی دو کشور است که قبل از آغاز کار دولت یازدهم شکل گرفت.

واعظی رئیس ایرانی این کمیسیون پیش از آغاز نشست با اشاره به همکاری روسیه در اجرای برخی پروژها با ایران و برنامه گشایش خط اعتباری ٥ میلیارد دلاری توسط مسکو، گفت: روابط دو کشور در همه ابعاد وارد مرحله جدیدی شده و در مذاکرات مسکو درباره موضوعهای متعددی با روسها مذاکره خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با بیان این که درباره همکاریهای مالی نیز به دنبال ایجاد بانک مشترک با روسیه هستیم، افزود: عضویت ایران در بانک اورآسیا، همکاریهای گسترده تر در حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه و راه آهن از موضوعهای مورد پیگیری در مذاکرات کمیسیون مشترک است.

واعظی ادامه داد: روسیه بازار بسیار خوبی برای صادرات کالاهای غیرنفتی ایران است و در هیئت ایرانی نمایندگان بسیاری از دستگاههای مختلف و بخش خصوصی حضور دارند که با همتایان خود در چارچوب برنامه های پیش بینی شده مذاکره خواهند کرد.

وی افزود: با توجه به این که در شرائط کنونی روابط ایران و روسیه از نظر سیاسی، فرهنگی، امنیتی و همکاریهای بین المللی در سطح بالایی قراردارد، امیدواریم بتوانیم روابط اقتصادی و صنعتی را گسترش دهیم.

نواک، رئیس روسی این نشست نیز که ماه گذشته در راس یک هیئت ٤٠ نفره اقتصادی و نفتی مذاکرات گسترده ای را با بیژن زنگنه، همتای ایرانی خود و مقامهای اقتصادی ایران انجام داده است بر اهمیت لزوم توسعه روابط اقتصادی و صنعتی دو کشور به عنوان نتیجه مذاکرات تهران و مسکو تاکید کرد.

مهدی محتشمی، رئیس کمیته برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاریهای ایران و روسیه نیز گفت: مذاکرات مسکو در شرائطی آغاز شد که دو کشور درباره موارد متعددی از همکاریها به توافق رسیده اند و درباره آنها مذاکره خواهد شد.

به گزارش بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، همچنین در دیدار واعظی و نواک رئیسان ایرانی و روسی این نشست، راهکارهای گسترش همکاری دو جانبه و چگونگی بهره برداری از نتایج مذاکرات مسکو مورد ارزیابی قرار گرفت.

با این وجود که ایران و روسیه دارای بالاترین و نزدیکترین روابط سیاسی و همکاریهای فرهنگی هستند، نبود شناخت متقابل از توانمندیهای اقتصادی و صنعتی و نیازهای بازار هر کشور، موجب شده فقط بخش کوچکی از قابلیتهای بازرگانی و روابط تجاری دو کشور مورد بهره برداری قرار گیرد.

ایران و روسیه پایین ترین سطح روابط تجاری را پیش از آغاز کار دولت یازدهم و سال ١٣٩٢ و با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه کردند.

دو کشور براساس راهبرد اتکا به یکدیگر برای تامین نیاز بازارهای داخلی،در صدد استفاده از مزیتها و تولیدات در ایران و روسیه هستند تا همزمان با کاهش هزینه تمام شده به دلیل هم مرز بودن دو کشور، زمینه ارتباط بیشتر بخشهای خصوصی نیز فراهم شود.

مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه از روند رو به رشد مبادلات بازرگانی ایران و روسیه و قابلیت رسیدن به سطح ١٠ میلیارد دلار در سال خبر داده است.

به گفته وی، ارزش مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال ٢٠١٤ با پنج درصد رشد نسبت به سال قبل از آن به رقم یک میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار نزدیک شد.

سفیر ایران در روسیه افزود: ظرفیت مبادلات تجاری دو کشور بسیار بیش از این است و همچنان که «ویکتور میلینیکوف» رئیس شورای تجاری روسیه - ایران اعلام کرد، اجرایی شدن توافقهای یک سال گذشته با توجه به رفع تحریمهای ایران، به راحتی می تواند رقم مبادلات را در سالهای آینده به ١٠میلیارد دلار افزایش دهد.

ایران و روسیه توافقهای بزرگی را برای افزایش همکاری خود انجام داده اند و یکی از اصلی ترین موارد میان شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران و شرکت «اتم استروی اکسپورت» برای احداث دو نیروگاه اتمی هر کدام با ظرفیت یکهزار مگاوات در بوشهر است که در سفر چندی پیش علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به مسکو امضا شد.

برقی کردن راه آهن قزوین - رشت - آستارا و چندین پروژه دیگر در بخشهای حمل و نقلی، نیروگاهی و صنعتی از جمله برنامه های کاری روسیه و ایران است.

اکنون اصلیترین اقلام صادراتی روسیه به ایران فلزات رنگی، چوب و الوار، خدمات و تجهیزات نیروگاهی و صنعتی و ماشین آلات است و از ایران نیز خشکبار، محصولات باغی و شیلاتی وارد می کند که با برنامه ریزی دو طرف بویژه نتایج مذاکرات سه روزه مسکو ، این بخش می تواند یکی از اصلیترین مسیرها برای رسیدن به هدف ارتقای همکاریهای بازرگانی به سطح ١٠ میلیارد دلار میان دو کشور باشد.

از سوی دیگر، گسترش هدفمند روابط اقتصادی ایران و روسیه با توجه به جایگاه ویژه این کشور در جامعه کشورهای همسود متشکل از ١١ جمهوری شوروی سابق، می تواند دروازه ورود جمهوری اسلامی ایران به بازارهای منطقه و شکل دهنده روابط اقتصادی قوی و پایدار با همه کشورهای همسود باشد.

نشست مسکو دستور کار زیادی را پیش رو دارد تا با افزایش فعالیت زیر بخشهای گسترش روابط دو جانبه، از فرصتهای کنونی در روابط دوجانبه و منطقه ای بیش از گذشته بهره بگیرد و زمینه عملی شدن راهبرد مورد تاکید رئیسان جمهوری دو کشور را فراهم کند.

۲۰ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۰۵
تعداد بازدید : ۱,۰۷۳