روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان
در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

تعدیل افت کالاها با رشد دلار
دیروز از ابتدای معاملات، شاخص کل روند صعودی در پیش گرفت. در ادامه اما افت قیمتی نمادهای بزرگ مانند «اخابر» بر شاخص سهام فشار آورد. با این حال، رشد قیمتی دیگر بزرگان بورس مانند «تاپیکو» و «شبندر» اهرمی برای رشد اندک شاخص (٩ واحدی) بود. در روزهای اخیر با فشار شاخص دلار آمریکا، قیمت جهانی کالا بار دیگر در مسیر نزولی قرار گرفته است. در این خصوص، شاخص کالایی بلومبرگ از کف ١٦ ساله (در اوایل شهریور)، عبور کرده است. با وجود فضای خوش‌بینی، این موضوع می‌تواند نگرانی‌ها از افت دوباره سودآوری شرکت‌های کالایی بورس را به وجود آورد (مطابق با نیمه نخست سال). با این حال، نرخ دلار در بازارهای داخلی، در روزهای اخیر تا سطح ٣٥٥٠ تومان رشد یافته است. در نتیجه، افت قیمت جهانی کالا می‌تواند با رشد نرخ دلار تعدیل شود. 

تقویت عرضه پس از رشد مداوم
دیروز هر دلار آمریکا با افت ٥ تومانی مواجه شد. از ابتدای پاییز دلار رشد ٤ درصدی را تجربه کرده است. در این خصوص، روند تدریجی رشد تقاضا، به رشد نرخ دلار کمک کرد. در ادامه، مقاومت دلار را در عبور از سطح ٣٥٠٠ تومانی شاهد بودیم. با این حال، با هجوم معامله‌گران سکه به بازار ارز برای مقابله با افت قیمت در پی ریزش قیمت طلای جهانی، دلار از سطح ٣٥٠٠ تومانی نیز عبور کرد. ادامه فعالیت معامله‌گران سکه در بازار ارز و همچنین افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی (فضای روانی تقاضای آربیتراژی) به رشد نرخ دلار دامن زده است. روز گذشته در حالی که در ساعت ابتدایی معاملات نرخ دلار تا سطح ٣٥٦٠ نیز رشد داشت، کاهش امید نسبت به ادامه رشد دلار، افزایش عرضه از سوی معامله‌گران را به دنبال داشت (عامل تعدیل نرخ دلار). 

حمایت دلار از سکه 
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت ٩١٦ هزار تومان معامله شد. در شرایط ثبات نسبی قیمت جهانی طلا، رشد اندک نرخ دلار در ساعات ابتدایی معاملات به رشد قیمتی سکه کمک کرد. در ادامه نیز با وجود کاهش نرخ دلار، قیمت سکه بدون تغییر باقی ماند. پیش تر به تلاش معامله‌گران بازار سکه برای مقابله با نوسانات شدید قیمت اونس در هفته‌های اخیر اشاره شد. در این خصوص، معامله‌گران این بازار با خرید دلار در پی تعدیل اثر افت قیمت اونس برآمدند. با موج ریزشی اونس از اوایل آبان شاهد افت ٣/ ٥ درصدی اونس، در مقابل کاهش ٧/ ٢ درصدی سکه هستیم. در این مدت نرخ دلار با رشد ٧/ ١ درصدی مواجه شده است (افزایش تقاضای ارز از سوی بازار سکه). ثبات نسبی نرخ دلار و اونس طلای جهانی حالت مورد انتظار روزهای آتی است.

کم‌نوسانی اونس با فشار دلار
قرار گرفتن شاخص دلار آمریکا در سطوح بالا همچنان فشار را بر اونس نگه داشته است. جهش شاخص دلار از پایان هفته گذشته و در پی تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا رقم خورد. پس از رشد شدید ارزش دلار آمریکا کارشناسان احتمال رشد بیشتر دلار را دور از انتظار می‌دانند. افزایش ارزش دلار می‌تواند اثر منفی بر اقتصاد آمریکا داشته باشد. در این خصوص، می‌توان به کاهش قدرت صادرات در کنار فشار بر نرخ تورم این کشور اشاره کرد. اجماع کارشناسان بر افزایش نرخ بهره در دسامبر است، در شرایط کنونی اما، همچنان ابهامات درخصوص میزان افزایش نرخ بهره مشاهده می‌شود. در این شرایط، گزارش‌ها حاکی از افزایش تقاضای طلا از سوی بانک مرکزی چین در ٤ ماه گذشته است که تداوم تقاضای چین در کنار تقاضای فصلی هند می‌تواند سیگنال مثبتی برای اونس باشد.

ثبات «تسه»ها در شرایط ابهام
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢) بدون تغییرات قیمت خاصی معامله شدند. در روزهای پایانی مهر شورای پول و اعتبار به افزایش سقف وام مسکن رای مثبت داد. بر اساس اخبار، انتظار می‌رفت که این وام با ارائه اوراق جدید در فرابورس در دسترس متقاضیان قرار گیرد. با وجود انتشار اوراق جدید، به نظر می‌رسد بخشی از اوراق مورد نیاز برای وام‌های جدید را بتوان با خرید اوراق فعلی تامین کرد ( تا سقف ٤٥ میلیون تومان). در این شرایط، وجود ابهام در دستورالعمل ابلاغ شده به بانک مسکن، به‌عنوان بانک عامل پرداخت‌کننده، از طرف بانک مرکزی مانع از انتشار اوراق جدید برای دریافت وام شده است. این ابهام باعث شده «تسه»ها که با حمایت وام جدید با افزایش قیمت در هفته‌های اخیر مواجه شده بودند، نوسانات اندکی را در شرایط انتظاری موجود تجربه کنند. 

تقابل خوش‌بین‌ها و بدبین‌‌های بازار نفت
دیروز هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٩/ ٤٣ دلار معامله می‌شد. رشد شاخص دلار آمریکا در کنار نگرانی‌ها از تداوم مازاد عرضه، بر قیمت نفت فشار وارد کرده است. انتظار رشد بیشتر شاخص دلار در میان کارشناسان، با توجه به مشکلات احتمالی اقتصاد آمریکا ناشی از ارزش بالای دلار مانند تضعیف قدرت صادرات، کمرنگ شده است. روز گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) احتمال صعود قیمت نفت تا پایان ٢٠٢٠ را کم عنوان کرد. با وجود اینکه کاهش سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند موجب تضعیف سمت عرضه شود، اما چشم انداز کاهش رشد تقاضا در میان مدت، افزایش تولیدات اوپک و همچنین، مقاومت تولیدکنندگان غیراوپک برای کاهش تولیدات از جمله عوامل مانع رشد، توسط IEA عنوان شده‌اند. از سوی دیگر، دبیر کل اوپک با خوش بینی نسبت به رشد تقاضا، بازگشت تعادل سمت عرضه و تقاضا را در سال ٢٠١٦، پیش‌بینی کرده است. 
۲۰ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۰۹
تعداد بازدید : ۱,۰۷۷