وضعیت نابسامان تعطیلات به تولید آسیب می‌رساند

وضعیت نابسامان تعطیلات به تولید آسیب می‌رساند
در نهمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران موضوع «ساماندهی تعطیلات» مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ حاضران کمیسیون گردشگری بر این عقیده بودند که ترکیب تعطیلات و بالا بودن روزهای تعطیل نه تنها از منظر گردشگری مفید نیست که به کسب‌وکار نیز آسیب می‌رساند. آنها پس از بحث و بررسی درباره این موضوع، توافق کردند که ساماندهی تعطیلات را به عنوان موضوعی تحقیقاتی تعریف کنند و پس از بررسی‌های کارشناسی، آن را به مراجع ذیصلاح ارائه کنند.

محسن مهرعلیزاده، رییس کمیسیون گردشگری اتاق تهران، در ابتدای این نشست از ارسال نامه‌ای توسط یکی از شرکت‌های بخش خصوصی به کمیسیون خبر داد و گفت: «این شرکت که در زمینه مهندسی و شهرسازی فعالیت دارد، اعلام کرده است که می‌تواند سند ملی توسعه گردشگری را تهیه کند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این شرکت از چنین توانی برخوردار است.»


یعقوب امین‌زاده، کارشناس کمیسیون نیز افزود: «با برخی اعضای هیات مدیره نیز نشستی برگزار کردیم و آنها دیدگاه‌های خود را بیان کرده‌اند. پیشنهاد این شرکت را می‌توان به عنوان یک پیوست برای سند گردشگری در نظر گرفت.» او ادامه داد: «مقرر شد، پیش‌نویسی از تفاهم‌نامه اولیه به کمیسیون ارائه کنند تا این موضوع در کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد. به نظر می‌رسد این شرکت بتواند بازوی مشورتی خوبی برای کمیسیون باشد.»


انتشار آگهی از ظرفیت‌های گردشگری ایران
در ادامه این نشست، ناصر ریاحی عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران، پیشنهاد انتشار آگهی‌های تبلیغاتی از ظرفیت‌های گردشگری ایران در نشریات خارجی را مطرح کرد که مورد موافقت سایر اعضا قرار گرفت.


پیشنهاد تغییر روز تعطیلات پایان هفته
پس از طرح این موضوعات، علیرضا خائف به دستور اصلی این نشست، یعنی وضعیت تعطیلات در کشور پرداخت و گفت: «حدود سه یا چهار سال پیش، طی نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی و رسانه‌ها، این پیشنهاد را مطرح کردم که به دلیل مسایل اقتصادی و قطع ارتباط فعالان اقتصادی ایرانی با بازارهای جهانی، تعطیلات از پنجشنبه و جمعه به شنبه و یکشنبه تغییر کند.» او همچنین گفت: «ایراد دیگر این است که تعطیلات در ایران هدفمند نیست؛ به طوری که در ایام نوروز 15روز تعطیلات وجود دارد و در سایر فصول سال چنین فراغتی وجود ندارد. از طرفی خانواده‌ها نیز برای تعطیلات برنامه‌ای ندارند.»


محمدرضا نجفی‌عرب نیز که با خائف هم عقیده بود گفت: «چنانچه از جنبه، تولید کسب‌وکار به این موضوع نگاه کنیم، تعطیلات در ایران بسیار نامتعارف است؛ تعطیلات پایان هفته نیز سبب می‌شود که حدود چهار روز ارتباط ما با دنیا قطع شود و در عین حال قیمت تمام شده تولیدات را نیز بالا می‌برد.» این عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران گفت: «باید با گزارش‌های مستند از ضرر و زیان‌های تعطیلات به تولید، ثابت کنیم که این عامل چه آسیبی به کسب‌و‌کارهایمان وارد می‌کند.» او پیشنهاد کرد که این موضوع به یک پروژه مطالعاتی تبدیل شود و اتاق نسبت به ساماندهی تعطیلات مدعی شود.»


اتاق پیشنهاد ارائه کند
در ادامه این نشست، علی نعمتی که به نمایندگی از معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این نشست حضور یافته بود،گفت: «موضوع تعطیلات، دغدغه دولت و مجلس است و هنوز راه‌حلی برای آن پیدا نشده است. اما اتاق می‌تواند به عنوان نماینده بخش خصوصی وارد این مقوله شود و پیشنهاداتی ارائه کند.» او افزود: «ما در سازمان گردشگری به دنبال آن هستیم که زمان پیک سفرها را کمتر کنیم. اما به دلیل تفاوت سال قمری و شمسی، پیش‌بینی تعطیلات ممکن نیست.» او افزود: «علاوه بر مرکز پژوهش‌های مجلس که در این باره چندین پروژه مطالعاتی را به انجام رسانده، اخیرا کمیسیون اجتماعی دولت نیز این موضوع را در دستور کار قرار داده است. در این کمیسیون راه‌حلی که پیشنهاد شده این است که هر سال، هم‌زمان با طرح لایحه بودجه، پیوستی هم برای تعطیلات ارائه کنند.»


در نهایت اعضای کمیسیون گردشگری اتاق تهران به این جمع‌بندی رسیدند که موضوع ساماندهی تعطیلات را به عنوان پروژه‌ای مطالعاتی در اتاق تعریف کنند و پس از حصول نتایج این پروژه آن را به بحث و بررسی قرار دهند.

 

 


۲۳ آبان ۱۳۹۴ ۱۳:۴۹
تعداد بازدید : ۶۱۵