مالیات نرخ تسعیر ارز بیخ گلوی صادرکنندگان

مالیات نرخ تسعیر ارز بیخ گلوی صادرکنندگان

درآمد حاصل از صادرات اگرچه براساس ماده 141 قانون مالیات‌های مستقیم صد‌درصد از مالیات معاف است، اما از صادرکنندگان مالیات اخذ می‌شود.مسئله‌ای که رئیس اتاق بازرگانی ایران در روز ملی صادرات از فرصت استفاده کرد و اعتراضش را بابت دریافت این مالیات از صادرکنندگان به گوش معاون اول دولت و وزرای حاضر در نشست رساند. اما از حذف یا تغییر رویکرد سازمان امور مالیاتی برای این مالیات یا برنامه‌ریزی جدید‌تر برای صادرکنندگان هنوز خبری نیست؛ مسئله‌ای که به گفته صاحب یکی از شرکت‌های بازرگانی، صادرکنندگان را دست به عصا کرده است.

3513513513515151251551515

 

مسعود مرادزاده که رفتار سازمان امور مالیاتی را در تعیین مالیات نرخ تسعیر ارز، دورزدن قانون توسط این سازمان تعبیر می‌کند، این رفتار را نادیده‌گرفتن حقوق صادرکنندگان و زیرپاگذاشتن قانونق 141 مالیات‌های مستقیم می‌داند و می‌گوید: ما براساس این قانون از صد‌درصد مالیات معاف هستیم، چرا باید سازمان امور مالیاتی بخشنامه‌ای صادر کند که از صادرکنندگان مالیات اخذ کند.

به گفته این فعال اقتصادی صادرکننده در مواقعی ناچار است ارز 3500 تومانی را به قیمت ارزان‌تر و 3000 تومان محاسبه کند تا کارش انجام شود، اما اینجاست که سازمان امور مالیاتی سد راه است و بابت این نرخ، در آمد صادرکننده را مشمول مالیات قرار می‌دهد و این یعنی نقض قانون. مرادزاده می‌گوید: سازمان امور مالیاتی به ماده‌های قانونی بی‌توجه و رفتارش قلدرمابانه است.

این صادرکننده در مکاتبات پی‌در‌پی اعتراضش را به اطلاع وزیر امور اقتصاد و دارایی رسانده است. صاحب شرکت بازرگانی مرادزاده معتقد است مالیات تسعیر نرخ ارز با ایجاد مشکلات زیاد پیش پای صادرکنندگان توان آنها را کاهش داده است.مسعود مرادزاده می‌گوید: در زمانی که تحریم‌ها اقتصاد کشور را ویران می‌کرد و دولت اجازه هیچ‌گونه مراودات بین‌المللی نداشت، صادرکنندگان کمک کردند تا مشکلات دولت کمتر شود ولی این رفتار غیر‌قانونی با ما درست نیست.

آنها با بخشنامه‌های مختلف فقط قوانین را بی‌اعتبار می‌کنند. این صادرکننده از علی طیب‌نیا خواهان کمک برای تغییر رفتار سازمان مالیاتی درخصوص مالیات نرخ تسعیر ارز است. به گزارش «فرصت امروز» سازمان امورمالیاتی کشور در بخشنامه 524/93/200 به تاریخ 22/6/93 درآمد حاصل از صادرات را با نرخ تسعیر ارز مشمول مالیات قرارداده و صادرکنندگان باید این مالیات را پرداخت کنند. این مسئله اعتراض بسیاری از صادرکنندگان را بلند کرد و در اغلب نشست‌های بخش‌خصوصی و دولت از مطالبات آنها بود.

همچنین محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران در روز ملی صادرات، حل این مشکل را از معاون اول رئیس‌جمهور و دیگر وزرایش خواستار شد. جلال‌پور گفت: حل مسائل مالیاتی از مهم‌ترین مشکلات صادرکنندگان است که مدت‌ها با آن روبه‌رو هستیم و هنوز نتوانسته‌ایم بر سر مالیات بر تسعیر ارز و مالیات بر ارزش افزوده تفاهمی با سازمان امور مالیاتی داشته باشیم. 

جلال‌پور از دولت خواسته بود، در دوران پسا‌تحریم برنامه مدونی در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد و آنها باید بدانند نرخ ارز به چه سمتی پیش می‌رود و براساس آن تصمیم‌های مناسب داشته باشند. رئیس اتاق بازرگانی همچنین از دولت خواسته بود تکلیف صادرکنندگان در نرخ ارز را مشخص کرده و به صراحت بگوید ورودی به بازار ارز که مداخله‌گرایانه بوده و تنش ایجاد می‌کند، نخواهد داشت، ضمن اینکه باید مشخص کند در آینده پیش‌رو در تعرفه، نرخ‌گذاری و نیز قیمت ارز چه برنامه‌ای دارد.

۲۴ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۴۶
تعداد بازدید : ۷۳۱