همایش اقتصادی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در باکو برگزار شد

همایش اقتصادی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در باکو برگزار شد
همایش اقتصادی مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با عنوان "ایران پروژه" در باکو برگزار شد.

به گزارش شانا، این همایش اقتصادی از سوی استانداری گیلان با همکاری سفارت کشورمان در باکو و موسسه دولتی ترویج صادرات و سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان برگزار شد.

محسن پاک آیین، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان طی سخنانی گفت: این همایش مشترک در زمانی برگزار می‌شود که روابط دو کشور در بهرتین وضعیت خود قرار می‌گیرد.

وی سطح روابط فعلی ایران و جمهوری آذربایجان را درطول تاریخ روابط دو کشور بی نظیر عنوان کرد و افزود: اراده سیاسی روسای جمهوری، مقامهای ارشد و مردم ایران و جمهوری آذربایجان بر توسعه مناسبات فی مابین استوار است، این وضعیت فرصت خوبی برای گسترش همکاری فعالان اقتصادی دو کشور فراهم کرده است.

به گفته سفیر ایران، مرز آستارا در استان گیلان فعال ترین مرز موجود میان ایران و جمهوری آذربایجان و خط آهن که قرار است از آستارا به رشت کشیده شود و کار آن آغاز شده است، تکمیل کننده کوریدور شمال - جنوب است که برای تمام کشورهای منطقه اهمیت دارد.

پاک آیین همچنین منطقه آزاد انزلی را از مهمترین مناطق آزاد و تنها منطقه آزاد بازرگانی در کنار دریای خزر عنوان کرد و محافل کاری و سرمایه گذاران آذربایجانی را دعوت کرد تا از معافیت موجود در این منطقه بهرمند شوند.

وی ابراز امیدواری کرد مذاکرات میان فعالان اقتصادی جمهوری آذربایجان و استان گیلان موجب تقویت همکاریهای فی مابین شود.

رفعت محمداف، رئیس موسسه ترویج صادرات و سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان (آذپرومو ) نیز با اشاره به گسترش بیش از پیش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور ایران را از شرکای مهم جمهوری آذربایجان عنوان کرد.

به گفته وی، اکنون ٤٥٨ شرکت ایرانی در جمهوری آذربایجان فعال بوده و حجم سرمایه گذاری از سوی این شرکتها در اقتصاد آذربایجان بالغ بر ٧٦٠ میلیون دلار است.

وی فعالیت شرکتهای ایرانی در جمهوری آذربایجان را موفقیت آمیز توصیف کرد و با اشاره به وجود ظرفیتهای بسیار برای گسرش همکاری، برگزاری این چنین هماش و نمایشگاههای اقتصادی را برای توسعه روابط و همکاریهای فی مابین دو کشور موثر عنوان کرد.

شایان ذکر است که نمایشگاه تخصصی با نام "ایران پروژه" با محوریت نفت و گاز، پتروشیمی و ساختمان، انرژی، آب و برق و خدمات فنی و مهندسی از ٢٦ تا ٢٨ آبان ماه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود.

۲۶ آبان ۱۳۹۴ ۱۱:۵۲
تعداد بازدید : ۱,۱۳۷