کیفیت پایین بازار صادراتی گازوئیل را از رونق انداخت

کیفیت پایین بازار صادراتی گازوئیل را از رونق انداخت
رئیس کمیسیون سوآپ و بانکرینگ اتحادیه فراورده های نفتی ایران گفت: درحال حاضر گازوئیل در کشور با پی پی ام 7 هزار تولید می شود درحالی که در کشور های خارجی گازوئیل تولیدی با 10 پی پی ام است که این امر باعث از دست دادن بازار صادراتی شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فیروزی رئیس کمیسیون سوآپ و بانکرینگ اتحادیه فراورده های نفتی ایران در نشست خبری با اشاره به اینکه توسعه اقتصادی کشور به غیر از نفت وگاز به چرخش در نمیاید اظهار داشت: ما در طی دو سال گذشته اپک گازی را مطرح کرده ایم که 18.2 درصد گاز شناخته شده جهان را داشته ایم درحالی که در این میان زیر 1 درصد صادرات در کشور انجام می شود.

وی با انتقاد از این چرا خام فروشی در کشور رونق گرفته است گفت: متاسفانه اکثر مسئولان تنها به ارائه اظهار نظرات اعتقاد دارند که می توان جلوی خام فروشی فراورده های نفتی را گرفت در حالی که بایستی با برنامه ریزی اصولی به شدت با  خام فروشی برخورد کرد.

فیروزی تصریح کرد: بخش خصوصی واقعی هنوز در کشور به درستی شکل نگرفته است باید برای توسعه کشور به این بخش بها داد.

رئیس کمیسیون سوآپ و بانکرینگ اتحادیه فراورده های نفتی ایران ادامه داد: هم اکنون با توجه به افزایش تولید گاز از پارس های جنوبی ایران گازوئیل و مازوت بیشتری در اختیار دارد چرا که اکثر نیروگاه های کشور از گاز  استفاده میکنند بنابراین با این روال زمینه برای صادرات گازوئیل در کشور فراهم شده است اما نکته ای که در اینجا مغفول مانده موضوع کیفیت گازوئیل در کشور است.

فیروزی تصریح کرد: درحال حاضر با پی پی ام 7 هزار تولید میشود در حالی که در کشور های خارجی گازوئیل با 10 پی پی ام تولید میشود بنابراین ما تنها راهی که داریم میتوانیم گازوئیل بی کیفیت را به افغانستان  صادر کنیم.

وی تاکید کرد: برای ایجاد تحول در تولید محصولات باکیفیت نیاز به تکنولوژی داریم که باید با ارتقای تکنولوژی وارد بازار سوآپ نفتی شویم. سوآپ نفت خام دراختیار حاکمیتی شرکت ملی نفت است و در سایر فراورده ها بخش خصوصی میتواند وارد بازار شود.
۸ آذر ۱۳۹۴ ۱۶:۳۴
تعداد بازدید : ۵۹۴