افزایش 40 درصدی صادرات فرآورده‌های نفتی در پساتحریم

افزایش 40 درصدی صادرات فرآورده‌های نفتی در پساتحریم

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران از افزایش 40 درصدی صادرات فرآورده‌های نفتی در ماه‌های آینده و پس از رفع تحریم‌ها خبر داد. فرزان گلچین روز گذشته در نشست خبری برگزاری دهمین همایش سراسری صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در ششم دی‌ماه امسال، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: قوانین متعدد و دست‌وپاگیری در کشور وجود دارد که روزی کارآمد بود اما امروز کارایی خود را از دست داده‌اند و باید حذف شوند زیرا مانع از صادرات می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همچنان در تامین خوراک دچار مشکل هستیم، درباره بازاریابی برای افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی، ‌گفت: علاوه بر اروپا، ‌بازارهای سنتی ایران به دلیل تحریم‌ها از دست رفته است که باید مجدد احیا شود که انجام آن به زمان نیاز دارد. دراین میان بازارهای جدیدی توسط بخش بین‌الملل اتحادیه شناسایی است. همچنین برای موفقیت بیشتر در این زمینه با وزارت خارجه ارتباط خوبی را آغاز کرده‌ایم تا در انجام بازاریابی موفق شویم.

3556464625121123512352351235131351351

وی با اشاره به اینکه واحدهای تولید فرآورده‌های نفتی با ظرفیت پایین فعال هستند، تصریح کرد: با توجه به کاهش قیمت نفت و افزایش سودآوری تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی، شرایط مطلوبی برای بازگشت ایران به بازار فراهم شده است زیرا ایران به دلیل دارا بودن ذخایر بزرگ انرژی قادر است به بازیگر مهم بازار صادرات فرآورده‌های نفتی تبدیل شود و نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت‌گذاری داشته باشد.

گلچین بااشاره به اینکه دولت در کنار بخش خصوصی نیست، تاکید کرد: نمی‌توان با سود بالایی که از شرکت‌های خصوصی دریافت می‌شود انتظار داشت که بخش خصوصی داخلی در فرآورده‌های نفتی موفق عمل کند. افزایش صادرات نیازمند تشکیل بخش خصوصی واقعی است.

در این نشست خبری پیام پراندا مشاور امور بین‌الملل اتحادیه درباره دامپینگ روسیه (عرضه فراوان کالا با قیمت پایین)، اعلام کرد: روسیه شریک استراتژیک ایران است و دامپینگ روسیه نیز بیشتر در حوزه بازار اروپا بوده و در منطقه خلیج فارس اقدام قابل توجهی را انجام نداده است. وی گفت: کشور امارات چندی پیش دامپینگ بزرگی را در خلیج فارس انجام داد و حجم گسترده‌ای از فرآورده‌های نفتی را به بازار عرضه کرد اما با توجه به اینکه این کشور قراردادهای خود را در این خصوص تمدید نکرده به نظر می‌رسد که دامپینگ را معلق کرده است.

حسن تاجیک دیگر عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی به تاثیر خرید نفت ارزان توسط ترکیه از داعش پرداخت و اظهار داشت: ترکیه نفت داعش را 50 درصد پایین‌تر از قیمت جهانی خریداری می‌کند که سبب شده بر روند تولید فرآورده‌های نفتی در این کشور تاثیر گذاشته و قیمت آنها را کاهش دهد. این اقدام ترکیه سبب کاهش برخی از صادرات فرآورده‌های نفتی ایران شده است.

وی درباره صادرات قیر نیز گفت: با وجود اینکه تولید قیر در کشور کاهش داشته اما توانسته‌ایم یک میلیارد و 300 میلیون دلار قیر به بازارهای مصرف صادر کنیم. وی درباره صادرات فرآورده‌های نفتی در پساتحریم تصریح کرد: عادی شدن روند صادرات پس از رفع تحریم‌ها به گذشت زمان نیاز دارد و بنابراین چند ماه طول می‌کشد تا میزان صادرات افزایش قابل توجهی داشته باشد. البته برای افزایش صادرات علاوه بر رفع تحریم‌ها، شرایط داخل کشور نیز باید تسهیل شده و موانع برطرف شود.

فیروزی، رئیس کمیسیون سوآپ و بانکرینگ اتحادیه فرآورده‌های نفتی ایران نیز در این نشست با تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی کشور به غیر‌از نفت وگاز به چرخش در نمی‌آید، گفت: ایران با وجود داشتن 18.2 درصد گاز جهان کمتر از یک درصد صادرات دارد از سویی با وجود 10 درصد از سهم نفتی ایران حدود 3 درصد تولید دارد که بخش عمده آن مصرف داخلی دارد.

وی با اشاره به اینکه دولت در خصولتی کردن عملکردی شکست خورده است، تاکید کرد: بخش خصوصی به دلیل تحریم‌ها با مشکلات متعددی مواجه شد که کاهش سهم صادرات خروجی آن است. فیروزی درباره از سرگیری سوآپ نفت و گاز با روسیه نیز گفت: توقف سوآپ اشتباه بود که قدرت کشور را کاهش داد. سوآپ فرآورده‌های نفتی متوقف شده است و بخش خصوصی در سوآپ نفت فعال نیست.

همچنین حسن منیری، عضو هیات‌مدیره اتحادیه نیز ازدست‌دادن بازارهای فرآورده‌های نفتی خبر داد و گفت: ما توانایی رقابت نداریم و رقبا توانسته‌اند بازارهای ایران را کسب کنند. تحریم‌های داخلی باید برطرف شود تا توان از دست رفته بخش خصوصی مجدد بازگردد.

۹ آذر ۱۳۹۴ ۰۹:۱۲
تعداد بازدید : ۶۵۱