دولت زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در پتروشیمی را فراهم کند

دولت زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در پتروشیمی را فراهم کند

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: اگر دولت برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی اقدام کند، از این کار ضرر نخواهد کرد زیرا بازگشت سرمایه خوبی خواهد داشت. به گزارش خبرنگار «فرصت امروز»، محمدحسن پیوندی روز گذشته در نشستی خبری با بیان اینکه تولید الفین‌ها و متانول از زغال‌سنگ در چین، تولید گاز از منابع شیل گاز در آمریکا و ناامنی‌های موجود در منطقه خاورمیانه بزرگ‌ترین چالش موجود در صنعت پتروشیمی دنیا است، اظهار کرد: ایران به دلیل امنیت بسیار بالای خود یکی از گزینه‌های اصلی سرمایه‌گذاری در این صنعت برای خارجی‌ها به شمار می‌رود.

214151251521251363623762474

وی درباره نتیجه مذاکره با شرکت باسف آلمان برای سرمایه‌گذاری در ایران اظهار کرد: هم‌اکنون درحال مذاکره برای یک سرمایه‌گذاری بزرگ و مشترک با این شرکت هستیم و نتیجه این مذاکرات به‌زودی اعلام می‌شود. پیوندی درباره برنامه ایران در دوران پساتحریم برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در رقابت با رقبای منطقه، گفت: اقتصاد راه خود را پیدا خواهد کرد و شرایط به‌گونه‌ای خواهد بود که سرمایه‌گذار جذب خواهد شد و شرایط کلی درباره نرخ خوراک تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی همچنین درباره جابه‌جایی معاونت پتروشیمی از وزارت نفت به صنعت، گفت: به‌عنوان یک فرد نفتی تمایل دارم که صنعت پتروشیمی در وزارت نفت باشد اما همان‌گونه که از نام 
«صنعت پتروشیمی» پیداست، ‌پتروشیمی یک صنعت است، البته تاکنون چندبار واحدهای مختلف از وزارتخانه‌ای منفک شدند و بازگشتند و در نهایت اقتصاد و منفعت کشور تعیین‌کننده خواهد بود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره جلب سرمایه‌گذاران خارجی در طرح‌های پتروشیمی پارس جنوبی و ماهشهر، گفت: در منطقه ماهشهر با محدودیت خوراک مواجه هستیم اما این محدودیت در منطقه پارس جنوبی وجود ندارد، در مذاکرات با شرکت‌های خارجی تاکید داریم که سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان یکی از بهترین مکان‌ها برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی می‌تواند باشد ازاین‌رو تاکید دارم که اگر دولت برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری خارجی اقدام کند، از این کار ضرر نخواهد کرد، زیرا بازگشت سرمایه خوبی خواهد داشت.

به گفته معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان از بالاترین ظرفیت برای رشد صنعت پتروشیمی در جهان برخوردار است و با ایجاد زیرساخت‌ها در سواحل جنوبی کشور، علاوه بر جذب سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی، تمرکز جمعیت نیز به آن سمت، سوق داده می‌شود.

پیوندی با بیان اینکه شرکت‌های خارجی بیشتر تمایل به سرمایه‌گذاری در منطقه عسلویه دارند، زیرا زیرساخت‌ها در این منطقه فراهم و خوراک فراوانی نیز موجود است، اعلام کرد: استراتژی امروز صنعت پتروشیمی را توسعه زنجیره تولید و توسعه صنایع میان‌دستی برای رسیدن به ارزش افزوده بالاست و‌ از جمله مشکلات توسعه نیافتن صنایع پایین‌دستی در کشور، توسعه نیافتن صنایع میان‌دستی است.

پیوندی درباره تعیین تکلیف قیمت خوراک پتروشیمی نیز تاکید کرد: مذاکرات با شرکت‌های خارجی با فرض قیمت 13 سنت برای خوراک پتروشیمی‌ها انجام می‌شود و قیمت خوراک به دلیل اینکه شرکت‌های پتروشیمی خصوصی شدند، تحت کنترل این شرکت قرار نداشته و نقشی در تعیین آن نداریم. وی با بیان اینکه راهبرد نظارت بر پساتحریم خرید کالا همراه با جذب فناوری و سرمایه خارجی است، افزود: صنعت پتروشیمی ایران می‌تواند با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، زمینه رشد صنایع مختلف و افزایش اشتغال را فراهم کند. پیوندی همچنین اعلام کرد: پتروشیمی‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است و این واگذاری برای خارجی جذابیت خواهد داشت. 

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در سال جاری 46 میلیون تن خواهد بود، تصریح کرد: این ظرفیت در سال گذشته 44 میلیون تن بود. با توسعه فازهای پارس جنوبی میزان خوراک واحدهای پتروشیمی افزایش خواهد یافت به‌طوری‌که در سال آینده به تولید یک میلیون و 200 هزار تن پلی‌اتیلن دست خواهیم یافت. البته در 25 سال گذشته (2014- 1989) ارزش کل فروش محصولات پتروشیمی کشور از نزدیک به یک میلیارد دلار به 22.5میلیارد دلار رسیده است.

وی همچنین از برگزاری دوازدهمین همایش بین‌المللی پتروشیمی ایران (IPF) با حضور 368 شرکت ایرانی و 97 شرکت خارجی خبر داد و گفت: این همایش در روزهای 22 و 23 آذرماه با حضور شرکت‌هایی از کانادا، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، ژاپن، سوئیس، روسیه، انگلیس، استرالیا، هند و نمایندگان یک شرکت آمریکایی برگزار خواهد شد.

۱۵ آذر ۱۳۹۴ ۰۹:۱۶
تعداد بازدید : ۹۹۱