وزیر تجارت و توسعه خارجی فنلاند: ایران کشوری مناسب برای سرمایه گذاری است

وزیر تجارت و توسعه خارجی فنلاند: ایران کشوری مناسب برای سرمایه گذاری است
وزیر تجارت و توسعه خارجی فنلاند با تاکید بر این که فرصتهای سرمایه گذاری زیادی در ایران وجود دارد گفت: امیدواریم توافق هسته‌ای سرآغازی برای توسعه همکاریها باشد.



به گزارش خبرنگار شانا،وزیر تجارت و توسعه خارجی فنلاند ، امروز (دوشنبه هفدهم آذرماه) در همایش توسعه همکاریهای تجاری ایران و فنلاند اظهارکرد: ایران از نظر سیاسی و اقتصادی کشور مهم در منطقه خاورمیانه است  و فنلاند آماده گسترش همکاریهای مشترک است.

لنیتاتوواکا، با بیان این که نخستین سمینار تجاری دو کشور در ایران برگزار می‌شود، به سوابق تاریخی ایران اشاره کرد و گفت: ایران شریک تجاری و سیاسی مهمی برای فنلاند است و در خاورمیانه امروز بیش از هر زمانی نیاز به ارتباط و تعامل داریم. با ایجاد و ارتقای روابط میان اروپا امیدواریم صلح و ثبات پایدار استوار شود.

وی ادامه داد: در تاریخ فنلاند ایران نقطه مرکزی در تجارت به حساب آمده و در قرنهای ١٧ و ١٨ اصفهان مرکز تجارت بوده، همچنین این کشور پل ارتباط میان شرق و غرب است. امیدواریم توافق هسته‌ای سرآغاز توسعه همکاریها باشد و این توافق به صورت کامل اجرا شده و در اوایل سال ٢٠١٦ تحریمها برداشته شود.

وی با بیان این که حداکثر تلاش می‌کنیم تا برنامه‌های سرمایه‌گذاری را با ایران محقق کنیم و اکنون حدود صد نفر از بخش تجاری در این همایش حضور دارند که نشان از علاقه‌ برای توسعه روابط تجاری است. خوشحالیم که ایران فنلاند را شریک تجاری خود می‌داند و می‌دانید که کشور ما دارنده برندهای معتبر است، از جمله شرکت نوکیا و همچنین بازیهایی مانند انگری‌برد را به جهان عرضه کرده است.

وزیر تجارت فنلاند با بیان این که یکی از هواهای پاک را در اروپا را دارند، افزود: تلاش می‌کنیم به ارزشهای جوامع تجاری احترام بگذاریم و شرکتهای تجاری قوی در کشور ما حضور دارند و امیدواریم در آینده نزدیک روابط توسعه یابد، همانطور که می‌دانید نمایندگان شرکتهای مهم در بخش صنعت تجهیزات دارویی، مخابرات، سه بانک معروف و محیط زیست حضور دارند.

این گزارش می افزاید: در این همایش مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز با بیان این که از دیرباز دارای روابط فرهنگی و اقتصادی با فنلاند بوده‌ایم اظهار کرد: از سال ١٩٣٤ روابط دیپلماتیک شروع شده و روند آن رو به رشد است.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر روابط به دلیل سیاستهای تحریمی نوسان داشته و کاهش یافته است به دلیل مشکلات بانکی روابط ایران به سمت کشورهای شرقی گرایش داشته و تا پیش از تحریمها ارزش تجاری با فنلاند ٢٠٠ میلیون دلار بوده که پس از سال ٢٠١٤ به ٢٣ میلیون دلار کاهش یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران خواهان تبادل اطلاعات میان هیئت تجاری میان دو کشور شد و گفت: از توسعه روابط استقبال می‌کنیم و انتظار داریم موانع تحریم در  کمترین زمان ممکن برطرف شود. فنلاند در حوزه فناوری اطلاعات و مهندسی کشور پیشرو بوده و تجهیزات پزشکی، سیستم فاضلاب و در مصرف بهینه انرژی توانمند است، بنابراین ظرفیت برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد.


 

۱۸ آذر ۱۳۹۴ ۰۹:۲۱
شانا |
تعداد بازدید : ۷۴۴