صادرات 75 میلیارد دلار کالا از کشور در سال 91 هدف گذاری شده است

صادرات 75 میلیارد دلار کالا از کشور در سال 91 هدف گذاری شده است
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران از تصویب سند راهبردی توسعه صادرات کشور خبر داد و گفت: صادرات 75 میلیارد دلار کالا از کشور برای سال 91هدف گذاری شده است.

'حمید صافدل' روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سند ملی راهبردی توسعه صادرات کشور در شورای صادرات کشور به تصویب رسیده و سند راهبردی ملی واردات نیز با نگاه توسعه صادرات درحال تدوین نهایی است و در آینده نزدیک به تصویب خواهد رسید.

وی اظهار داشت:در سند راهبردی صادرات هدف صادراتی برای سال 91 تعیین و بر این اساس در یک برش بخشی و منطقه ای ضمن اینکه دستگاه های ملی سهم تلاش و برنامه خود را برای تحقق اهداف تعیین شده مشخص می کنند در حوزه استانی نیز متناسب با برش منطقه ای برای این امر برنامه ریزی خواهد شد.

صافدل بیان داشت: از استانداران خواسته شده با تشکیل شورای صادرات استان ها ضمن بررسی توانمندی های استان خود در حوزه های مختلف از جمله صنعت ،معدن ،گردشگری ،خدمات فنی و مهندسی، تولید فرش و صنایع دستی و سایر بخش ها سهم خود را از تحقق اهداف برنامه اعلام کنند.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: امیدواریم با توجه به قابلیت های استان های مختلف ، این استان ها سهم خود را متناسب با توانمندی ها از هدف تعیین شده اعلام کنند.

وی ابراز امیدواری کرد استان خوزستان با توجه به قابلیت ها و تجربه خوب اجرای پروژه های بزرگ در حوزه های نفت و گاز، پتروشیمی و پروژه های فنی و مهندسی و دسترسی به آب های آزاد و کشورهای همسایه و داشتن دانش تجاری خوب، سهم بسزایی در تحقق برنامه صاداتی کشور ایفا کند.

وی با اشاره به ناکارآمدی تحریم های اقتصادی ضد کشورمان گفت: تحریم ها در واقع مثل سنگ گذاشتن در مسیر آب است و سنگ نمی تواند جلوی آب را بگیرد.

صافدل با اشاره به اینکه تجارت مثل جریان رودخانه جاری است افزود: تحریم ها تجارت ما را تعطیل نکرده مثلا آمار نشان می دهد بخشی از تجارتی که پیش از این با آمریکای مرکزی و اروپا داشتیم به سمت آسیا هدایت شده است.

وی اظهارداشت:تحقق هدف 45 میلیارد دلاری پارسال و رسیدن به مرز 48 میلیارد دلار در سال در صادرات غیر نفتی نشانگر این مهم است که با همه سختی ها، تجارت ایران مسیر خود را پیدا کرده است.

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۶:۱۸
ایرنا |
تعداد بازدید : ۸۹۳