ارتباطات بانکی ایران در پساتحریم به حال طبیعی بازمی گردد

ارتباطات بانکی ایران در پساتحریم به حال طبیعی بازمی گردد
رئیس کل بانک مرکزی گفت: به محض لغو تحریمها، ارتباطات بانکی ایران با دنیا به حال طبیعی بازمی گردد و ما می توانیم کار خود را از مجاری منطقی و امن دنبال کنیم.

به گزارش شانا،ولی الله سیف اظهار کرد: پارسال به دلیل شرایطی که وجود داشت بانکهای بین المللی و خارجی هیچ ارتباط کارگزاری با بانکهای ایرانی نداشتند، ما تنها چند کانال محدود داشتیم به همین دلیل هزینه تمام شده مبادلات به شدت افزایش می یافت.

وی افزود: روش گذشته بسیار پرهزینه و ناامن بود، گاهی اوقات نیز خسارتهای عمده ای به بار می آورد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: آنچه مسلم است در مذاکرات هسته ای که انجام شد، دو اتفاق بسیار بزرگ و مبارک رخ داد، نخست قطعنامه هایی بود که در شورای امنیت سازمان ملل لغو شد و در آن شرایط خاص، تصور نمی شد به این سرعت این قطعنامه ها منتفی شود.

سیف گفت: دومین اقدام که آثار بسیار بزرگ تری از اقدام نخست داشت، منتفی شدن پرونده پی ام دی و بسته شدن این پرونده بود که این موضوع آثار بسیار مثبتی را برای کشور دربردارد.

وی اظهار کرد: محدودیتهایی که در ارتباطات اقتصادی و بانکی کشور به وجود آمده سبب شده بود، قیمت تمام شده محصولاتی که ما به کشور وارد می کنیم و هزینه ارتباطات بین المللی به شدت افزایش یابد، با اجرایی شدن رفع تحریمها، همه این موارد به شرایط عادی خود بازمی گردد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: ماه سپتامبر از رئیس کل بانک مرکزی الجزایر دعوتی به عمل آوردیم که با همراهان خود به ایران آمدند و مذاکراتی انجام و تفاهمنامه ای میان دو طرف در مورد زمینه هایی که کمک کننده توسعه روابط اقتصادی است، امضا شد.

سیف با یادآوری بحث و بررسی مفصل در مورد این موضوع که روابط بانکی پیش نیاز توسعه روابط اقتصادی است، گفت: تفاهمنامه امضا شده دارای بندهایی است که از آن جمله می توان به رابطه کارگزاری میان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی الجزایر، برقراری ارتباطات بانکی میان بانکهای ایرانی و الجزایری و تاسیس یک حساب مشترک برای افزایش و سرعت تسویه مبادلات مالی میان دو کشور اشاره کرد.

وی اظهار کرد: همچنین توافق اصولی بر تشکیل یک بانک مشترک ایرانی و الجزایری که دو طرف، سرمایه گذاران مناسب را برای چنین کار مشترک معرفی و کمک کنند از دیگر موارد تفاهم شده میان ایران و الجزایر است تا به ارتقای حجم مبادلات اقتصادی دو کشور کمک کند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در جریان سفر معاون اول رئیس جمهوری به الجزایر، یک گروه کاری و کمیته مشترک میان بانک مرکزی دو کشور شکل گرفت که هفته آینده نخستین جلسه آن برگزار می شود.

سیف افزود: قرار است به محض اجرای برجام، بانکهای دو کشور همکاری خود را آغاز کنند و در همین راستا هفته آینده هیاتی از ایران به همراه چهار تا پنج نفر از بانک مرکزی ایران به الجزایر می رود تا آمادگی لازم را به وجود آورند و بلافاصله فردای اجرای برجام همکاریهای دو کشور آغاز شود.

وی تاکید کرد: این نخستین دستاوردی است که از آن بابت حاصل خواهد شد.

۲۹ آذر ۱۳۹۴ ۱۱:۱۷
تعداد بازدید : ۵۲۴