بهبود سوخت موتورهای دیزل با مخلوط اتانول و گازوئیل

بهبود سوخت موتورهای دیزل با مخلوط اتانول و گازوئیل
درسالهای اخیر دستیابی به روشهایی که به کاهش آلایندگی منجر شود و خطرات زیست محیطی کمتری را باعث شود، یکی از مهمترین اولویتهای مراکز تحقیقاتی و پژوهشی بوده است.
یکی از منابع مهم آلودگی محیط زیست در شهرها آلاینده‌های منتشره از اگزوز موتورهای دیزلی است که برای کاهش آلایندگی این موتورها نیز روشهای گوناگونی وجود دارد، همچون کاربرد اتانول به عنوان سوخت جایگزین تجدیدپذیر اکسیژنه که یکی از این روشهاست. 
در عین حال از آنجاکه تهیه مستقیم مخلوط اتانول و گازوییل به دلیل مشکلات اختلاط امکان‌پذیر نیست، طی پژوهش «کاربرد مخلوط اتانول/ گازوئیل با افزودنی مناسب به عنوان سوخت موتورهای دیزل» که با همکاری واحد پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران انجام شده است، ترکیبی جدید جهت کاهش آلایندگی به دست آمده است.
براین اساس مشخص شد با استفاده از مواد افزودنی سازگار با محیط زیست و قابل تهیه در داخل کشور، مخلوط ١٠درصد حجمی اتانول در گازوییل به‌صورت شفاف و پایدار تهیه می شود که با انجام آزمونهای موتوری میزان انتشار دود و عملکرد موتور با این سوخت مخلوط مورد ارزیابی قرار گرفت.
 نتایج، بیانگر کاهش دود به میزان ٦/٣٦درصد و افت توان به مقدار ٥/٧درصد بود. در ضمن این که فرمولاسیون یادشده تاثیر منفی بر قطعات فلزی و پلیمری سیستم سوخت رسانی موتور نداشت.
۱۲ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۳۲
تعداد بازدید : ۵۹۷