رضایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از بهای کنونی نفت خام

رضایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از بهای کنونی نفت خام
بنابر تازه ترین گزارش مرکز مطالعات جهانی انرژی، تولید کنندگان و مصرف کنندگان بهای کنونی نفت خام را برای توسعه پروژه های مختلف انرژی در جهان رضایت بخش خوانده اند.
یونایتد پرس اینترنشنال:  مرکز مطالعات جهان انرژی (سی.جی.یی.اس) در تازه ترین گزارش ماهانه اش اعلام کرد: قیمت های جهانی نفت خام در سال آینده میلادی افزایش می یابد مگر این که اوپک چشم اندازش را تغییر دهد.
بر پایه این گزارش، گفته های اخیر اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) درباره قیمت های جهانی نفت خام حاکی از آن است که وزیران نفت اوپک از بهای نفت در سطوح 90 دلار برای هر بشکه و حتی بیشتر بسیار راضی هستند.
مرکز مطالعات جهان انرژی بر این باور است که در حقیقت کاهش ارزش دلار تاثیر اندکی بر افزایش اخیر قیمت های جهانی نفت خام داشته و بخش عمده این افزایش به کاهش عرضه نفت در بازار مربوط می شود.
این مرکز با انتقاد به رویکرد اوپک به استراتژی های بازار نفت عنوان کرد: اوپک بیشتر توجه خود را به افزایش تقاضای نفت در اقتصادهای نوظهور دنیا جلب کرده و در شرایطی که ذخیره سازی های نفت خام کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (او.یی.سی.دی) در سطح بالایی قرار دارد این سازمان نسبت به وجود تعادل در بازار نفت بی اعتناست و این موضوع می تواند شرایط بازارهای جهانی نفت خام را با مشکل روبه رو سازد.
این مرکز با اشاره به اینکه اوپک برای تثبیت قیمت های جهانی نفت خام باید نفت بیشتری وارد بازارهای جهانی کند، یادآور شد: باید در باره روند کند رشد تقاضای جهانی نفت خام نگران بود.
۵ دی ۱۳۸۹ ۱۱:۵۵
خبرگزاری موج |
تعداد بازدید : ۱,۲۵۲