راهکاری جدید برای مقابله با تحریم؛ پالایش نفت خام در پالایشگاه های خارج از کشور

راهکاری جدید برای مقابله با تحریم؛ پالایش نفت خام در پالایشگاه های خارج از کشور
نقل محافل نفتی. از نشست خبری وزیر نفت در نمایشگاه بگیر تا سخنان جسته و گریخته باقی مسئولان کشور همگی حول محور تحریم هایی می چرخد که قرار است علیه ایران اعمال شود و شاید هم با به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و 1+5 هرگز اجرایی نشود.

به هر حال ایران با در نظر گرفتن حداقل خطر نیز به فکر مقابله افتاده است تا دخل و خرج کشوری که بر پایه نفت می چرخد روزی با چالش مواجه نشود.

یکی از این راه های دور زدن تحریم را می توان دست های قدرتمند بخش خصوصی دانست که تا پیش از این در خصوص فروش نفت جدی گرفته نمی شد.

به گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی، با توافق های انجام شده با وزارت نفت، صادرات نفت خام از طریق بخش خصوصی در کشور به زودی آغاز خواهد شد و این بخش 20 درصد از نفت خام تولیدی کشور را به بازارهای جدید صادر می کند.

البته وی قصد اصلی از این توافق را جابه جا کردن نفت خام به منظور دستیابی به بازار های جدید بجز بازار هایی دانست که تاکنون امور بین الملل نفت با آن ها همکاری می کرد و البته راهکاری برای آنکه بتوان از موانع تحریم گذشت.

در تحریم ها علیه ایران خرید نفت از این کشور محدود شده است ولی اعضای اتحادیه فرآورده های نفتی در نظر دارند با حمل این نعمت خدادادی به خارج از کشور و پالایش آن در پالایشگاه های هدف علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بیشتر، فروش نفت را نیز آسان نماید.

این پیشنهاد حدود یک سال پیش از سوی اتحادیه به وزارت نفت داده شد که با بررسی های صورت گرفته، سرانجام در اواخر سال 90 مورد توافق قرار گرفت.

وی با تاکید بر این که توافق های رسمی انجام شده است و با آغاز فعالیت های اجرایی از 20 روز گذشته، به زودی این کار از طریق شرکت های عضو این اتحادیه عملیاتی خواهد شد، گفت: امیدواریم بتوانیم مواردی همچون مابه التفاوت نرخ ارز مرجع و بازار و دریافت مجوز تهاتر کالا را نیز از طریق طرح آن در مجلس شورای اسلامی حل و فصل کنیم.

خسروجردی با بیان این که خوشبختانه موفق شدیم نظر دولت را در کلیات جلب کنیم، افزود: 20 درصد از بخشی از فروش نفت خام به صندوق توسعه ملی واریز خواهد شد که حساب آن ارزی است و پرداخت ریالی اتحادیه نیازمند باز شدن یک حساب ریالی در این صندوق است که امیدواریم این مسائل نیز هر چه زودتر حل و فصل شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی تصریح کرد: به دنبال ایجاد بازارهای جدید برای فروش نفت خام هستیم و بازارهای مدنظر اتحادیه برای فروش نفت خام، به جز بازارهای کشورهایی خواهد بود که بخش دولتی هم اکنون به آنها نفت صادر می کند و ما به دنبال آن هستیم تا بازارهای جدیدی برای فروش نفت خام کشور بیابیم.

وی تاکید کرد: همان طور که دولت نیز به این موضوع اعتقاد دارد، بخش خصوصی نیز به دنبال آن خواهد بود تا در حد توان از خام فروشی جلوگیری کند.

خسروجردی افزود: به این منظور و با توجه به این که مشتریان فرآورده بیشتری در سطح دنیا به نسبت نفت خام وجود دارد، قصد داریم با ملاحظات و حرکت در چارچوب قانون و از طریق مذاکره با برخی کشورها و پالایش نفت خام در پالایشگاه های خارجی، نفت خام را به فرآورده تبدیل و از طریق ایجاد ارزش افزوده نسبت به صادرات فرآورده تولیدی اقدام کنیم.

وی با تاکید بر افزایش توان پالایش نفت خام در داخل کشور تصریح کرد: یکی از برنامه های ما در سال جدید، ساخت پالایشگاه های کوچک در نقاط مختلف کشور است و خوشبختانه برخلاف گذشته، امروزه با رشد فناوری، پالایش نفت خام در پالایشگاه هایی که حداکثر 15 درصد خوراک آن فرآورده سنگین باشد، اقتصادی خواهد بود و امکان ساخت حدود 100 پالایشگاه کوچک به این منظور در کشور وجود دارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به صادرات بیش از 18 میلیارد دلار فرآورده غیرنفتی در کشور در سال گذشته از طریق این اتحادیه گفت: پیش بینی می کنیم با برنامه ریزی های انجام شده برای فروش نفت خام و فرآورده در سال 91، حجم صادرات این اتحادیه از 30 میلیارد دلار عبور کند.

وی همچنین درباره سوآپ فرآورده در کشور گفت: با رفع موانع فراروی سوآپ فرآورده در کشور، بخش زیادی از قاچاق فرآورده در مرزهای کشور کاهش خواهد یافت و امیدواریم این عملیات (که حتی در صورتی که هیچ کارمزدی به آن تعلق نگیرد، بازهم صرفه اقتصادی برای کشور به همراه دارد) به زودی در مرزهای کشور از سر گرفته شود.

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۰:۵۲
تعداد بازدید : ۹۷۱