آیا تصمیم ایران سبب کاهش قیمت نفت شده؟

ایران خود را برای افزایش قابل توجه صادرات نفت آماده کرده است

با نزدیک شدن به تاریخ اجرای توافق جامع هسته‌ای (برجام)، خریداران نفت در انتظار رکورد شکنی در تولید نفت خام ایران و رسیدن آن به بالاترین میزان آن در 9 ماه اخیر هستند. در همین رابطه یک منبع نزدیک به صنعت نفت ایران که اطلاعات مفیدی از برنامه ایران و ظرفیت تانکرهای ذخیره نفت آن دارد اعلام کرد، ایران آماده است تا معادل یک میلیون و صد هزار بشکه نفت خام را به بازار عرضه کند.

به گزارش رویترز، عزم مقامات ایرانی برای افزایش تولید نفت‌خام خود پس از رفع تحریم‌های وضع شده علیه صنعت نفت این کشور و افزایش چشمگیر تولید آن، سبب شده تا نگرانی‌ها از افزایش حجم نفت مازاد در بازار که در هفته جاری قیمت نفت را به پایین‌ترین میزان آن در 12 سال اخیر رساند، افزایش یابد. این در حالی است که ناظران و کارشناسان انتظار دارند تا روند اجرایی توافق جامع اتمی میان ایران و قدرت‌های عمده جهانی در روز 15 ژانویه سال جاری میلادی آغاز شود.

45734573457358454648357357357835735838

در راستای اجرای تعهدات طرفین در چارچوب توافق هسته‌ای، ایران هسته اصلی رآکتور آب سنگین اراک را خارج کرده و بازرسان سازمان ملل متحد به منظور راستی آزمایی این اقدام ایران، امروز به تهران سفر خواهند کرد تا از نیروگاه مذکور بازدید کرده و گزارش خود را در این زمینه منتشر کنند. گفتنی است که خارج کردن قلب رآکتور اراک اهمیت بسیار زیادی در آغاز فرآیند اجرایی توافق جامع اتمی میان ایران و قدرت‌های عمده جهانی دارد.

لازم به ذکر است که تأیید اقدام اخیر ایران از سوی بازرسان، زمینه را برای رفع تحریم‌های بین‌المللی وضع شده بر اقتصاد ایران و دسترسی آن به میلیاردها دلار از پول‌های بلوکه شده خود فراهم کرده و محدودیت‌های وضع شده را بر صادرات نفت این کشور رفع خواهد کرد. بر همین اساس، تهران قصد دارد تا با استفاده از شرایط جدید حاصل از رفع تحریم‌های بین‌المللی، بازار هند که در حال حاضر بازار اصلی مصرف نفت‌خام در آسیا محسوب می‌شود و همچنین دیگر مشتریان قدیمی نفت ایران در اروپا را هدف گرفته و نفت خام تولیدی خود را به این بازارها سرازیر کند. گفتنی است پیش از این مقامات صنعت انرژی ایران از افزایش 500 هزار بشکه‌ای تولید نفت این کشور به محض اجرایی شدن روند رفع تحریم‌ها خبر داده بودند. 

بازارهای جهانی نفت که مدت زیادی است حال و روز خوبی ندارند و به دلیل وجود نفت مازاد در بازار روند نزولی را تجربه می‌کنند، در روز جمعه گذشته با کاهش قیمت ناچیزی مواجه شده و این فرآورده اندکی بیشتر از 30دلار در هر بشکه معامله شد. شرکت Phillip Futures از شرکت‌های فعال در حوزه خریدوفروش نفت در یادداشتی که روز جمعه گذشته منتشر کرد، در رابطه با وضعیت بازار و قیمت نفت اعلام کرد: «با توجه به قیمت 30 دلاری نفت‌خام در هر بشکه، سود حاصل از فروش این محصول برای کشورهای صادر‌کننده بسیار ناچیز خواهد بود.»

با وجود کاهش شدید قیمت نفت، یک منبع نزدیک به صنعت نفت ایران به رویترز گفت که تهران خود را برای صادرات یک محموله 495 هزار بشکه‌ای به چین که بزرگ‌ترین محموله صادراتی نفت ایران از ماه آگوست به این سو است، آماده می‌کند. همچنین ایران محموله 166 هزار بشکه‌ای دیگری را برای تحویل به پالایشگاه‌های هندی آماده می‌کند که این میزان از حجم صادرات قبلی ایران به هند در ماه دسامبر سال گذشته میلادی کمتر است.

گفتنی است صادرات نفت ایران به چین و هند محدود نبوده و به‌زودی نفتکش‌ها محموله‌ای 166 هزار بشکه‌ای را از ایران به ژاپن حمل خواهند کرد. کره جنوبی نیز با خرید 161 هزار بشکه نفت خام همچنان مشتری نفت ایران باقی مانده و حجم واردات آن در مقایسه با ماه دسامبر گذشته بدون تغییر باقی مانده است. لازم به ذکر است که آمارهای مربوط به صادرات نفت فوق سبک ایران در آنها گنجانده نشده است.

۲۶ دی ۱۳۹۴ ۰۹:۱۶
تعداد بازدید : ۴۸۹