روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
سومین هفته صعودی بورس

شاخص کل بورس با رشد هفتگی ٤ /١ درصدی برای سومین هفته متوالی با رشد همراه شد. خوش‌بینی‌ها نسبت به اجرایی شدن برجام، رشد بیش از ٦٠ درصدی حجم و ارزش معاملات در هفته اخیر نسبت به میانگین یک ماه گذشته را رقم زد. انتظار می‌رود رفع تحریم‌ها اثرگذاری متفاوتی بر صنایع مختلف داشته باشد. صنایع بانکی به دلیل اتصال مجدد به شبکه سوئیفت، صنایع مربوط به حمل و نقل و صادرات و وارداتی با کاهش هزینه‌های ارزی و تسهیل تجاری می‌توانند در زمان کوتاه‌تری از اثرات رفع تحریم منتفع شوند. تغییر انتظارات نسبت به سودآوری شرکت‌ها می‌تواند به اعتقاد کارشناسان رشد قیمت سهام که در سطح ارزندگی قرار گرفته‌اند را رقم بزند و نسبت قیمت به درآمد (P/E) متوسط بازار را افزایش دهد. اما همچنان نگرانی‌ها از قیمت کالاهای جهانی عامل فشار بر نیمی از صنایع بورسی است. 
بازار ارز
ایست «برجام» به رشد دلار

نرخ دلار با افت هفتگی ٦/ ١ درصدی پس از سه ماه اولین هفته نزولی خود را ثبت کرد. انتظار رفع عملی تحریم‌ها از ابتدای هفته و تاکید مقامات بر کاهش نوسانات بازار ارز در پساتحریم، معامله‌گران را در شرایط احتیاطی قرار داده است. با اینکه همچنان عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کنند (رشد شاخص دلار در سطح بین‌المللی و همچنین وارد شدن قیمت تمامی نفت‌های شاخص به کانال ٢٠ دلاری و حرکت آنها در کف ١٢ ساله) و نگرانی‌هایی از تضعیف سمت عرضه وجود دارد، اما موج خوش‌بینی‌ها به دوران پساتحریم بر نرخ دلار فشار وارد می‌کند. آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده، امکان افزایش صادرات نفت و کاهش هزینه‌های مبادلات ارزی از جمله عوامل ایجاد این خوش‌بینی محسوب می‌شوند. در تقابل این دو عامل انتظار می‌رود سطح ٣٦٠٠ تومانی در برابر افت بیشتر نرخ دلار مقاومت کند.
بازار سکه
محاصره سکه در حباب منفی

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی ٩/ ١ درصدی به قیمت ٩٣١ هزار تومان معامله شد. این اولین هفته نزولی سکه پس از سه هفته رشد است. روز پنج شنبه با اینکه نرخ دلار با افت ٢٠ تومانی همراه شد، اما رشد اونس اثر افت نرخ دلار را تعدیل کرد. همچنین تداوم افت نرخ دلار طی روزهای اخیر اولین هفته نزولی آن را پس از سه ماه رقم زد. چشم‌انداز رفع تحریم‌ها و تاکید مقامات بر کاهش دلار، باعث حرکت هیجانی ارز در جهت نزولی شده است. این عامل در کنار تردید معامله‌گران نسبت به اونس باعث شده حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) بیش از یک هفته تداوم یابد. همچنان انتظار می‌رود رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا در روزهای آتی از اونس و سطح ٣٦٠٠ تومانی از نرخ دلار حمایت کنند. 
بازار طلای جهانی
اونس گرفتار حبس بازه‌ای

دیروز ساعت ١٦، هر اونس طلای جهانی به قیمت ١٠٨١ دلار معامله ‌شد. روزهای اخیر نوسانات اونس با نوسانات بازارهای سهام رقم می‌خورد. روز جمعه تشدید نگرانی‌ها نسبت به اقتصاد چین و افت بیشتر قیمت نفت عامل فشار بر سهام آسیا و اروپا شد. هم اکنون در تقابل دو عامل اثرگذار بر اونس شاهد حبس بازه‌ای قیمت‌ها در این بازار هستیم. با اینکه نگرانی از اقتصاد چین و سرریز آن به سایر بازارها تقاضای محافظه‌کارانه اونس را به همراه دارد، اما چشم‌انداز افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو مانع رشد محسوب می‌شود. دو نماینده فدرال رزرو با توجه به افت قیمت نفت و اثرات ضدتورمی آن، امکان رشد سریع نرخ بهره را دور از انتظار می‌دانند. انتشار آمارهای مهمی مانند نرخ تورم تولیدکننده، تولیدات صنعتی و آمار خرده فروشی (امکان پوشش آنها در این گزارش نیست) در روز جمعه می‌توانند بر اونس اثرگذار باشند. 
بازار اوراق مسکن
بیشترین رشد در ١٢ هفته 

اوراق تسهیلات مسکن اسفند٩٢ (تسه ٩٢١٢) با رشد هفتگی ٣/ ١٠ درصدی همراه شدند. این بیشترین رشد هفتگی «تسه»ها از آخرین هفته مهر (زمان اعلام افزایش سقف وام مسکن) است. ارائه وام ٦٠ میلیون تومانی مسکن در قیمت‌های کنونی مسکن و وضعیت ثبات نسبی آن رشد تقاضای «تسه»ها را به همراه داشته است. به‌صورتی که اوراق با نماد معاملاتی جدید به سطح ٨٨ هزار تومان نیز رسیده است. با توجه به رابطه مستقیم نرخ سود و قیمت اوراق، در صورت ترکیب اوراق جدید و پیشین، نرخ سود وام به ٤/ ٢٣ درصد می‌رسد. کارشناسان معتقدند نرخ سود وام با بازپرداخت ١٢ ساله در شرایط کاهشی نرخ تورم نمی‌تواند برای متقاضیان توجیه‌پذیر باشد. قیمت «تسه»ها روز چهارشنبه به بالاترین سطح از ٩ فروردین رسید. در صورت تقویت سمت عرضه «تسه»ها می‌توان مانع از رشد پرشتاب‌تر قیمت آن شد.
بازار نفت
فشار رفع تحریم‌های ایران بر نفت

دیروز ساعت ١٦، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٦/ ٢٩ دلار معامله ‌شد. افزایش صادرات ایران با رفع تحریم‌ها به اعتقاد کارشناسان زودتر از پیش‌بینی‌های بازار و عامل بازگشت قیمت نفت به زیر ٣٠ دلار و کف ١٢ ساله است. چشم‌انداز افزایش صادرات ایران تا یک میلیون بشکه در روز طی ٦ ماه، به دلیل اثرگذاری بیشتر بر برنت، آن را به WTI نزدیک کرده است. این امر همراه با نگرانی‌ها از وضعیت دومین مصرف‌کننده نفت (چین) با کمرنگ شدن خوش‌بینی از توانایی دولت چین برای جلوگیری از بحران عامل فشار بر نفت است. گزارش اداره اطلاعات آمریکا (EIA) بر مازاد عرضه تاکید دارد؛ رشد موجودی بنزین (بیشترین رشد دو هفته‌ای از زمان ثبت آمار) در کنار رشد بیش از پیش‌بینی ذخیره فرآورده‌های نفتی، اثر رشد کمتر از پیش‌بینی‌های حجم ذخایر نفت تجاری (٢٣٤ هزار بشکه) را از بین برد.

۲۶ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۰۰
تعداد بازدید : ۴۸۷