راه اندازی بورس انرژی در نیمه نخست سال جاری

راه اندازی بورس انرژی در نیمه نخست سال جاری
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران از راه اندازی بورس انرژی با محور برق در نیمه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه خبری وزارت نیرو، میرفتاح فتاح قره باغ گفت: اعضای هیات مدیره مشخص شده و بسترهای لازم برای راه اندازی بورس برق آماده است.
وی ادامه داد: فرایند انتخاب اعضای هیات مدیره بسیار زمان بر بود و باید همه چیز طبق قوانین سازمان بورس کشور انجام می شد و در زمان حاضر منتظر هستیم تا مدیرعامل هم تعیین شود.
میرفتاح قره باغ گفت : بورس انرژی با محوریت برق امری خصوصی است و محیطی مستقل دارد اما از نظر فنی شبکه زیر نظر مدیریت شبکه برق قرار دارد.
وی در باره واگذاری نیروگاه های کشور گفت: بازار برق کشور هم اکنون به صورت رقابتی است اما چون هنوز تمام نیروگاه ها واگذار نشده و بخش قابل توجهی از نیروگاه ها دولتی است ، این نیروگاه ها کم کم در حال واگذاری قرار دارد.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اظهار داشت: با تشکیل شرکت بورس انرژی که به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده است، به زودی این شرکت راه اندازی و امکان خرید و فروش انرژی از طریق سامانه بورس فراهم خواهد شد که البته شرکت مدیریت شبکه برق ایران تلاش کرده است با راه اندازی روش معاملات دو جانبه در بازار برق، تمرینی برای ورود به بورس داشته باشد.
فتاح در باره عملکرد بورس انرژی با محوریت برق گفت : در معاملات دوجانبه، خریدار و فروشنده می توانند به صورت رقابتی وارد بازار شوند و در شرایط بورس هم این امکان است که خرید و فروش به صورت کاملاً رقابتی باشد.
مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت : در نهایت بر اساس برنامه وزارت نیرو تا پایان سال 92 می توانیم 50 درصد خرید و فروش در بازار را از طریق بورس انجام دهیم و پیشنهاد ما این بود که این سازمان مستقل باشد اما بر اساس تصمیم شورای عالی بورس، مقرر شد که بورس انرژی که هم برق و هم معاملات نفتی را پوشش می دهد، راه بیفتد.
فتاح ادامه داد: شرکت مدیریت شبکه برق ایران خود را آماده کرده است که با شرکت بورس انرژی همکاری لازم را انجام دهد تا این کار بزرگ که می تواند موجب تحولات اساسی در صنعت برق کشور باشد، به مقصد برسد.
وی در باره مزایای بورس انرژی گفت : بورس انرژی می تواند به شفاف سازی قیمت ها کمک کند تا قیمت اصلی برق در بازار کشف شود. قیمت معاملات قیمتی است که در بازار بی طرف به دست می آید و اگر قیمت اصلی را به دست بیاوریم، مبنا و ملاک اصلی برای وزارت نیرو و دولت قرار می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: بازار بورس و برق مکمل یکدیگر است و هیچ کدام نمی تواند حذف شود ، ضمن اینکه بازار برق بیشتر حاکمیتی بوده و اداره آن از طریق شبکه مدیریت است اما هدایت بورس با لحاظ قدرت شبکه از طریق بخش خصوصی صورت می گیرد.
فتاح افزود: در آینده نزدیک قرار است سطح بازار را ارتقا دهیم و بخشی از معاملات انرژی در بازار از طریق بورس صورت می گیرد./

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۳:۰۲
تعداد بازدید : ۹۰۸